Hvorfor vælge Teknologisk Institut?
+110 års erfaring med kurser og uddannelse
+17.000 kursusdeltagere om året
4,4 ud af 5 stjerner i kundetilfredshed
Kursusbeskrivelse
Få indsigt i, hvordan du løfter en svær samtale til en konstruktiv og værdiskabende samtale. På dette kursus bliver du præsenteret for forskellige typer af svære samtaler og trænet i at gennemføre dem.
Få det bedste ud af en svær situation
Kurset tager udgangspunkt i de situationer, hvor du som leder skal formidle et svært budskab enten til en kollega eller en medarbejder. For at få en værdig og konstruktiv samtale gennemført, er det vigtigt at være klædt på til disse samtaler. Kurset giver konkrete teknikker og værktøjer til at løse konflikter før de bliver store og uoverskuelige samt ruster dig til at gennemføre en vanskelig samtale.
Et supergodt kursus, hvor både fagligt indhold, skriftligt materiale og fordelingen mellem teori og praksis var meget passende og lærerigt.
- Anya Høgaard Jensen, Aalborg Universitet
Deltagerprofil
Kurset henvender sig til ledere, der har samtaler med medarbejdere om fx alvorlig sygdom, fravær, samarbejdsproblemer og lignende. Du kan også være tillidsrepræsentant, som bisidder ved alle typer af vanskelige samtaler eller arbejde inden for HR.
Udbytte
- Overblik over forskellige typer af vanskelige samtaler, deres indhold og forløb
- Træning i forskellige typer af vanskelige samtaler, også dem med ansættelsesretlige konsekvenser
- Hør, hvordan du holder den professionelle distance
- Hvilke reaktioner kan du forvente hos modparten, og hvordan skal du tackle dem?
- Opnå en konstruktiv dialog og undgå en uværdig diskussion
- Klarhed over, hvornår du inddrager 3. part i samtalen og henviser til eksperthjælp
Indhold
- Få indsigt i hvad der karakteriserer de forskellige samtaler
- Om de forskellige faser: forberedelse, gennemførelse samt opfølgning
- Etik, grænser og hensyn til den enkelte kontra teamet
- Overblik over grænsefladerne mellem ledelse, personalepolitik og ansættelsesret
- Identifikation af og personlig håndtering af krisereaktioner
- Samtaleteknikker så du sikrer et positivt udgangspunkt
- Få indsigt i hvordan du styrer din egen reaktion
- Afslutning og opfølgning på samtalen - ansvar og aftaler
Form
Kurset tager udgangspunkt i deltagernes egen hverdag og erfaringer. Der veksles mellem teoretiske indlæg, gruppeøvelser, træning og personlig feedback. Der bliver inddraget konkrete problemstillinger og dilemmaer, som deltagerne kan træne og diskutere. Kurset forudsætter aktiv deltagelse.
Underviser
Charlotte træner ledere og medarbejdere i sund konfliktadfærd og effektivt samarbejde. Derudover medierer hun fastlåste konflikter i organisationer og projektteams. Charlotte er uddannet cand.negot. i international forhandling og kultur samt certificeret coach og mediator. Hun har flere års erfaring fra internationale organisationer i ind- og udland og er en erfaren underviser, som med sin integrerende undervisningsstil lægger vægt på at inspirere og udfordre deltagerne i en praksisnær kontekst.
Video
Pris
Om udbyderen

+1000 kurser inden for bl.a. IT, projektledelse, ledelse, kommunikation, personlig udvikling mm. Teknologisk Institut har leveret uddannelse til det danske erhvervsliv siden 1906, og har derfor over 110 års erfaring med kurser og uddannelser. Hvert år deltager flere end 17.000...