Vis finduddannelse.dk som: Mobile
Viser 1-9 af 9
 

Sådan udfører du effektiv sidemandsoplæring

Har du fået en ny kollega, lærling eller elev, som du skal oplære inden for dig fagområde? Så er det vigtigt, at du er klædt på med de rette kompetencer. Et kursus i sidemandsoplæring kan hjælpe dig i rollen som instruktør og sætte dig i stand til at udføre effektiv og hurtig sidemandsoplæring. Generelt for kurser i sidemandsoplæring er, at du lærer om de ting, der kendetegner god undervisning eller indlæring. Kurser i sidemandsoplæring styrker primært dine evner til videndeling, så du kan trænge igennem og for alvor lære fra dig.

Tag et kursus i sidemandsoplæring og del din viden hurtigt og effektivt

Overordnet handler sidemandsoplæring om, at du er i stand til at undervise eller dele din viden og erfaringer med en elev, kollega eller lærling på en motiverende og effektiv måde. Dette foregår typisk gennem en kombination af dialog, praktisk gennemgang og selvstændigt arbejde med de nye opgaver.

Fordelene ved effektiv sidemandsoplæring er, at:

  • Den viden, medarbejderne i virksomheden ligger inde med bliver udnyttet optimalt
  • Videndeling kan foregå hurtigt og effektivt på samme tid, hvilket giver mere tid til den egentlige opgaveløsning

Står du over for at skulle oplære kolleger, elever eller lærlinge inden for netop dit fagområde, så er et kursus i sidemandsoplæring en god idé. Et kursus sætter dig i stand til at dele viden og instruere, så den du oplærer hurtigt og effektivt kan varetage sine nye opgaver.

Det lærer du på kurser i sidemandsoplæring

Der findes mange metoder, du kan bruge, når du skal sikre, at din nye kollega, lærling eller elev skal tilegne sig ny viden og løse nye opgaver. Det centrale her er, at du er opmærksom på, netop hvilken metode, der passer ind i din kontekst. Arbejdsprocedurerne samt den enkelte situation bør afgøre, hvilke værktøjer, du vælger at bruge. Måske ved den nyansatte en del i forvejen? Måske er han/hun helt 'grøn' på området? Ting som dette er vigtige at finde ud af, inden du klør på med sidemandsoplæringen.

Generelt lærer du på et kursus i sidemandsoplæring at:

  • Formidle dit budskab, så det ikke bliver glemt
  • Fragive dig ansvaret, så den nyansatte selv løser opgaverne og lærer
  • Identificere, hvordan netop den nyansatte, du sidder over for lærer bedst
  • Sikre, at du ikke giver den nyansatte for meget overflødig information
  • Kommunikere ny viden på en måde, der er motiverende for den nyansatte
  • Bruge redskaber såsom spørgeteknikker og aktiv lytning
  • Håndtere og efterspørge feedback, så du kan justere dine mål løbende

Selv om du har en solid faglig ekspertise, er det nødvendigt, at du også formår at lære fra dig. Her kan et kursus i sidemandsoplæring hjælpe dig på vej!

Tip: Se den samlede oversigt over kurser i formidling og læring

Det er dig, der er eksperten

Ved sidemandsoplæring og videndeling generelt er det vigtigt at huske på, at du er eksperten. Dette stiller krav til dig, da du skal udvælge netop de opgaver og de ansvarsområder, der passer til den nyansattes niveau. At vælge det rette niveau er en hårfin balance mellem at udfordre den nye og ikke sætte for høje krav fra begyndelsen.

Her er det især vigtigt, at du finder ud af, hvordan den nyansatte bedst lærer nye ting. Det kan du finde ud af ved at spørge ind til ting som f.eks:

  • Lærer du bedst gennem skriftlige procedurer?
  • Vil du selv sidde med opgaven eller skal jeg gennemgå den først?
  • Har du brug for ro til at lære?
  • Vil du starte i detaljen eller have en overordnet gennemgang?

Med de rette forudsætninger helt fra begyndelsen undgår du forvirring og tabt viden og fremmer god og motiverende videndeling på arbejdspladsen.

Sådan kommer du videre

Find et kursus, du er interesseret i


Send en forespørgsel


Du bli'r kontaktet og får mere information af udbyderen

Ønskeliste
Kundecase
Tidligere kursister - MI

”Jeg har fået en ny tilgang til samtalerne, så man er mere åben over for deres forklaring og deres input.”

”Jeg har fået teoretisk viden om konflikter og MI.”

Læs mere
Peter Thomsen, Driftsdirektør - ...

"Tony lærte os i vores salgstræning i 2017 at være langt mere skarpe på effektivt salgsarbejde – og det kan vi tydeligt se den dag i dag"

Læs mere
Medarbejdere, Sydskolen

”Inspirerende og dygtig fremlæggelse i en rigtig god og afslappende tone.”

”Det kan i høj grad bruges til at skabe et fælles sprog og skabe rum for refleksion over egen og andres praksis.”

Læs mere
Rikke Thuesen, Sales Manager - J...

"Fantastisk berigende og intenst"

Læs mere