Vis finduddannelse.dk som: Mobile
Viser 1-7 af 7
 

Led dine medarbejdere ud fra situationen

Alle mennesker motiveres forskelligt, og hvis du - som leder - forstår at tilpasse din ledelsesstil til den enkelte medarbejder og en given situation, vil du opleve at få langt mere tilfredse, glade og motiverede medarbejdere. Læs med her og bliv meget klogere på, hvad situationsbestemt ledelse egentlig er for et fænomen. 

Helt konkret går situationsbestemt ledelse ud på, at du - som leder - arbejder med at kortlægge den enkelte medarbejders motivation og kompetencer i forhold til en konkret opgave. Baseret på din analyse handler det derefter om - for dig - at identificere og vælge den rigtige ledelses- og motivationsstil. 

Lykkedes du med det vil du som sagt opleve, at trivslen, motivation og effektiviteten vil stige i dit team. 

Tag et kursus i situationsbestemt ledelse

Vil du gerne gøre øge effektiviteten og motivation i dit team? Så er et kursus i situationsbestemt ledelse helt klart et rigtig godt sted at begynde. På et sådan kursus skal du - udover at identificere dine medarbejders præferencer inden for motivation og ledelse - også identificere din egen ledelsesstil og lægge en plan for, hvordan du kan arbejde med den, så den bedst imødekommer dine medarbejders behov. 

På et kursus i situationsbestemt ledelse tages der udgangspunkt i Paul Hersey's konceptualisering og identifikation af fire forskellige ledelses- og motivationsstile. Hersey's konceptualisering omkring situationsbestemt ledelse har en handlings-orienteret tilgang til ledelse, som er let anvendelig og hurtig og sætte i spil. 

De fire forskellige ledelses- og motivationsstile er: 

- Den instruerende

Her giver du specifikke instrukser og overvåger indsatsen nøje. 

- Den coachende

Her forklarer du beslutningen og åbner for tydeliggørelse af den.

- Den støttende

Her udveksler I idéer med hinanden, og du støtter beslutningstagningen.

- Den delegerende 

Her afgiver du fuldstændig ansvar for beslutninger og implementering. 

Derfor er et kursus i situationsbestemt ledelse en god idé

Dit kendskab til de fire forskellige ledelses- og motivationsstile gør, at du får de bedste muligheder for at matche din medarbejders kompetencer og engagement. 

Det bliver derfor lettere for dig at afgøre, hvorvidt du skal være instruerende eller mere støttende, når en medarbejder står overfor en opgave i en given situation. Det får dine medarbejdere til at føle sig set og mødt af dig, hvorfor de vil trives bedre i udfordringen. 

Omdrejningspunktet i situationsbestemt ledelse er dit kendskab til den enkelte medarbejder. Det er nødvendigt for dig at vide præcis, hvilke behov denne medarbejder har i forhold til dig og dennes opgaver. 

Hvilke værktøjer kan man bruge i situationsbestemt ledelse

Der findes en række værktøjer inden for situationsbestemt ledelse, som kan gøre kendskabet til dine medarbejdere bedre: 

- SLII 

Det er det oprindelige værktøj inden for situationsbestemt ledelse, der plæderer for, at alle medarbejdere kan passes ind i de forskellige fire ledelsesstile alt efter deres motivation og kompetencer

- DiSC

Det er det mest populære værktøj til at identificere personprofiler. 

- Jungs type index

- Arbejdspladsens arketyper

Sådan kommer du videre

Find et kursus, du er interesseret i


Send en forespørgsel


Du bli'r kontaktet og får mere information af udbyderen

Ønskeliste
Kundecase
Lars Linde Johansen, IT-supporter

"På It Projektledelse 2 satte jeg stor pris på de super kompetente undervisere og det meget relevante materiale, som alle kunne være med på, uanset forhistorie"

Læs mere
Ena Nielsen, Associate Director,...

”Jeg har fået fyldt op på alle parametre i forhold til ledelse og især har kurset åbnet mine øjne for, at det også er vigtigt at planlægge tid til at lede."

Læs mere
Lars Bækgaard Jensen, Widex A/S

"Teamledelse er generelt set et topprofessionelt forløb. Perfekt balance mellem teori og praksis kombineret med effektivt gruppearbejde"

Læs mere
Gregers Pedersen, HR chef

Ved at anvende personlighedstesten BTB udviklet af CfL sikrer vi, at vi i samtalerne også får en viden om ansøgernes personlige kompetencer. 

Læs mere