Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Sådan opfanger du stress symptomer hos dine kollegaer

Er du bekymret for, om din kollega er ved at udvikle stress? Virker vedkommende irritabel, træt og ubeslutsom? Er det længe siden, han eller hun deltog i noget som helst socialt, og hvornår har du egentlig sidst set din kollega grine? 

Stress på jobbet rammer mange, og det rammer hårdt. Derfor er det vigtigt, at man som kollegaer drager omsorg for hinanden og handler, hvis en kollega er ude på et sidespor. Men før man kan handle, er det vigtigt, at man er klar over, hvad det egentlig er, man bør lægge mærke til hos sine kollegaer. 

Læs med her og få tre eksperters råd til, hvad man bør lægge mærke til hos sine kollegaer i det daglige arbejdsliv, og hvad man kan gøre, hvis man spotter symptomer på stress:

Lizl Rand, psykoterapeut med speciale i angst, stress og depression. Instruktør i psykisk førstehjælp og rådgiver i Psykiatifonden

Det handler om at opdage forandringer, når en person begynder at opføre sig anderledes, end vedkommende plejer. Her følger en række tegn på, at en kollega er ved at udvikle stress:

Din kollega: 

  • Er forvirret og ubeslutsom
  • Glemmer opgaver og når ikke deadlines
  • Bruger tiden uhensigtsmæssigt og har manglende prioritering
  • Trækker sig fra det kollegiale fællesskab
  • Virker hektisk, larmende og mere aggressiv
  • Mangler overblik og er evt. uengageret og opgivende
  • Virker træt, uoplagt, udkørt og ked af det
  • Har øget lyst til søde sager/alkohol eller mindre appetit
  • Har mindre humor

Bjarne Toftegaard, Leder af Forebyg Stress, foredragsholder og forfatter

"Det er vigtigt at være opmærksom på klassiske stress symptomer hos kollegaerne, såsom humørændringer, søvnproblemer og glemsomhed, men det er ikke altid, at man kan se eller mærke på en kollega, om vedkommende er stresset. Men før man bliver alvorligt stresset, så har man haft det skidt i lang tid. Det tager normalt mange uger, måneder eller år, før man er alvorligt stresset. Man har heller ikke fungeret særligt godt, da overskuddet bliver mindre og mindre. Så det den mest effektive måde at spotte stress hos en kollega, er ind i mellem at spørge:

"Hvordan har du det?"

Det er vigtigt at spørge ind til, hvordan man har det, og ikke hvordan det går! Om man får et ærligt svar, hænger meget sammen med personen og ikke mindst, hvordan relationen til personen er. Når man spørger, så skal man også givesig tid til at lytte til svaret."

Læs også: Sådan praktiserer du mindfulness på arbejdspladsen

Pia Hald, Psykoterapeut MPF Masterinstruktør i psykisk førstehjælp for Psykiatrifonden

"Ofte lytter vi mennesker ikke til os selv og får skabt en stresset hverdag. Vi vil gerne slå til. Vi løser opgaver, hjælper andre, glemmer os selv og at der skal være balance mellem krop og sind. Dialog med kollegaer kan balancere både indsats og det at passe på sig selv. Det er kærlig omsorg at spørge en kollega: ”hvordan har du det?". Eller sige: ”jeg er bekymret for dig”."

Hvad kan jeg lægge mærke til?

  • Ændring af adfærd
  • Tendens til at isolere sig og ingen energi
  • Ændring i humør og let til vrede
  • Glemsomhed
  • Let til tårer
  • Opgivende og svært ved at overskue tingene
  • Anspændt
  • Fysiske symptomer f.eks. maveproblemer
  • Kan ikke tage beslutninger
  • Træthed og svimmelhed
  • Manglende tid og utålmodighed
  • Ændring i humoristisk sans

Der findes et væld af kurser for stress coaching og psykisk førstehjælp. Følg nedenstående genveje og udforsk dine muligheder for et kursus.

Se udbuddet af stress kurser her

Senest opdateret: 26 jun 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 20-01-2016

Interview om gravide og sygefravær

Conopor rådgiver virksomheder i, hvordan de håndterer arbejdsforhold for gravide medarbejdere; et område der generelt er præget af berøringsangst. “Overordnet ser vi på, hvad vi kan gøre, både til fordel for den gravide og for erhvervslivet. Det fælles mål er, at den gravide trives, samtidig med at virksomheden kan opretholde driften”, siger Jean Vennestrøm, ejer af Conopor.

Læs mere
Sidst opdateret 07-08-2018

Lær at forebygge stress blandt dine medarbejdere

Stress ses hyppigt blandt både medarbejdere, men ofte bliver der først reageret, når skaden er sket.

Læs mere
Sidst opdateret 14-03-2019

Sådan bevarer du effektiviteten, når du arbejder hjemme

Drømmer du om en ugentlig eller månedlig hjemmearbejdsdag? Men er du  bekymret for, om du har den nødvendige disciplin til at kunne administrere det? Så læs med her, hvor vi giver vores bedste tips til en god og effektiv arbejdsdag i stuen.

Læs mere
Sidst opdateret 14-01-2020

Forbyg konflikter optimalt

Alle konflikter kan forebygges. Sådan lyder mantraet hos Center for Konfliktledelse. Læs, hvordan I får et godt arbejdsmiljø lige her. 

Læs mere