Center for Konfliktforebyggelse
Center for konfliktforebyggelse
Hos Center for Konfliktforebyggelse mener vi, at alle konflikter kan forebygges. Og det er ikke bare noget, vi siger. Vi har mange års dokumenteret erfaring med at rådgive og uddanne personale, ledelse og organisationer i, hvordan man helt konkret forebygger konflikter. Vi har en ambition om at skabe konkret og positiv forandring i menneskers adfærd over for hinanden, og vores vision er at optimere trivsel for alle parter.
Vores fokus er derfor altid på, hvordan vi kan løse de ”uløselige” konflikter, hvad enten det gælder eksterne problemstillinger, hvor nogen udefra skaber utryghed i organisationen, eller interne samarbejdsproblemer medarbejderne imellem. Resultatet er øget tryghed, færre konflikter, større faglig stolthed, ny arbejdsglæde og færre sygedage.
Kernekompetencer
Vores kernekompetencer er konfliktforebyggelse, konflikthåndtering, konfliktløsning og konfliktmægling. Og omdrejningspunktet i disse fokusområder er, hvordan konflikter kan forebygges i miljøer med stor social og kulturel forskellighed. Vi hjælper og rådgiver derfor ofte organisationer i den offentlige sektor, hvor personalet har en direkte kontakt til borgere, brugere, elever m.fl. – såkaldte frontlinjeorganisationer. Vi har en grundlæggende opfattelse af, at arbejdet med disse borgergrupper skal anskues som en kommunikationsopgave, hvor det centrale er at afstemme forventninger, skabe tydelige og rimelige regler samt at kommunikere på en empatisk måde – måde verbalt og nonverbalt.
Hvorfor konfliktforebyggelse?
Konflikter er en uundgåelig del af det at arbejde med mennesker i en frontlinjeorganisation trods de bedste intentioner. Samtidig er et godt, respektfuldt og tillidsfuldt samarbejde mellem medarbejdere og borgere helt afgørende for kerneopgaven i det borgernære arbejde.
Sandheden er, at det ikke er alle konflikter, der kan undgås, og det er ikke nødvendigvis alle konflikter, der skal undgås. Nogle konflikter kan det være nødvendigt at tage.
Udfordringen er ikke at undgå konflikten, men at håndtere den så professionelt, sagligt, respektfuldt og med så empatisk en tilgang til modparten, som det er muligt under de givne forhold. På den måde minimerer I risikoen for, at konflikten eskalerer ud af kontrol og fører til et decideret tillidsbrud. Det styrker sandsynligheden for, at konfliktprocessen bliver konstruktiv og transformerende i forhold til at flytte borgeren positivt.
Målsætningen for det konfliktforebyggende arbejde bliver at undgå de unødvendige konflikter med borgerne, og at arbejde for at de uundgåelige konflikter bliver konstruktive. Med en konfliktforebyggende tilgang kan medarbejdere og borgere bruge energien, ressourcerne og fokus der, hvor det er meningsfuldt for at løse kerneopgaven.
Vis alle uddannelser afholdt hos Center for Konfliktforebyggelse
Uddannelser
Kursus | |||||
Ledelse og organisation | |||||
Konflikthåndtering | Længde | By | Gennemsnit | Pris | |
Forebyggelse & håndtering af konflikter i medarbejdergruppen - for ledere | Landsdækkende | ||||
Forebyggelse & håndtering af konflikter mellem ledelse og medarbejdere | Landsdækkende | ||||
Kollegial konfliktforebyggelse og konflikthåndtering - for medarbejdere | Du bestemmer | Landsdækkende | |||
Konfliktforebyggelse og konflikthåndtering for frontlinjemedarbejdere | 1 dag | Landsdækkende | |||
Konfliktforebyggelse og konflikthåndtering for ledere & ledelsesgrupper | Du bestemmer | Landsdækkende | |||
Kursus i telefonisk konflikthåndtering | Du bestemmer | Landsdækkende | |||
Online kursus i Konfliktforebyggelse og Konflikthåndtering for Frontlinjemedarbejdere | 3 timer | Online | 1.200 DKK | ||
Ledelse i praksis | |||||
Konfliktledelse og kulturforandring - Uddannelse for ledere | 11 dage | Landsdækkende |