Er du HR medarbejder? Og vil du gøre os klogere på dine største udfordringer, når det kommer til kompetenceudvikling? Svar på vores korte survey her

Søg kursus

Center for Konfliktforebyggelse

i Århus (+ 2 lokationer)
Få mere information om udbyderen

Fremragende Kundekontakt

Center for Konfliktforebyggelse

Forebyg konflikt

Center for konfliktforebyggelse

Hos Center for Konfliktforebyggelse mener vi, at alle konflikter kan forebygges. Og det er ikke bare noget, vi siger. Vi har mange års dokumenteret erfaring med at rådgive og uddanne personale, ledelse og organisationer i, hvordan man helt konkret forebygger konflikter. Vi har en ambition om at skabe konkret og positiv forandring i menneskers adfærd over for hinanden, og vores vision er at optimere trivsel for alle parter.

Vores fokus er derfor altid på, hvordan vi kan løse de ”uløselige” konflikter, hvad enten det gælder eksterne problemstillinger, hvor nogen udefra skaber utryghed i organisationen, eller interne samarbejdsproblemer medarbejderne imellem. Resultatet er øget tryghed, færre konflikter, større faglig stolthed, ny arbejdsglæde og færre sygedage.

Kernekompetencer

Vores kernekompetencer er konfliktforebyggelse, konflikthåndtering, konfliktløsning og konfliktmægling. Og omdrejningspunktet i disse fokusområder er, hvordan konflikter kan forebygges i miljøer med stor social og kulturel forskellighed. Vi hjælper og rådgiver derfor ofte organisationer i den offentlige sektor, hvor personalet har en direkte kontakt til borgere, brugere, elever m.fl. – såkaldte frontlinjeorganisationer. Vi har en grundlæggende opfattelse af, at arbejdet med disse borgergrupper skal anskues som en kommunikationsopgave, hvor det centrale er at afstemme forventninger, skabe tydelige og rimelige regler samt at kommunikere på en empatisk måde – måde verbalt og nonverbalt.

Hvorfor konfliktforebyggelse?

Konflikter er en uundgåelig del af det at arbejde med mennesker i en frontlinjeorganisation trods de bedste intentioner. Samtidig er et godt, respektfuldt og tillidsfuldt samarbejde mellem medarbejdere og borgere helt afgørende for kerneopgaven i det borgernære arbejde.

Sandheden er, at det ikke er alle konflikter, der kan undgås, og det er ikke nødvendigvis alle konflikter, der skal undgås. Nogle konflikter kan det være nødvendigt at tage.

Udfordringen er ikke at undgå konflikten, men at håndtere den så professionelt, sagligt, respektfuldt og med så empatisk en tilgang til modparten, som det er muligt under de givne forhold. På den måde minimerer I risikoen for, at konflikten eskalerer ud af kontrol og fører til et decideret tillidsbrud. Det styrker sandsynligheden for, at konfliktprocessen bliver konstruktiv og transformerende i forhold til at flytte borgeren positivt.

Målsætningen for det konfliktforebyggende arbejde bliver at undgå de unødvendige konflikter med borgerne, og at arbejde for at de uundgåelige konflikter bliver konstruktive. Med en konfliktforebyggende tilgang kan medarbejdere og borgere bruge energien, ressourcerne og fokus der, hvor det er meningsfuldt for at løse kerneopgaven.Gazelle 2024


Vis alle uddannelser afholdt hos Center for Konfliktforebyggelse

Uddannelser

Kontakt mig

Få information

Kom i kontakt med Center for Konfliktforebyggelse
Ingen omkostninger eller forpligtigelser

reCAPTCHA logo Denne hjemmeside er beskyttet af reCAPTCHA og Googles privatlivspolitik og servicevilkår gælder.

Kontakt

Center for Konfliktforebyggelse

Ryesgade 29, 5 sal
8000 Aarhus C

Mobil 70 23 19 21

Sponsoreret