Kalder alle virksomheder: Begynd at tænke som en kvinde!

Læs Anne-Mette Barfods råd til, hvordan I bedst tiltrækker flere kvindelige medarbejdere til jeres virksomhed.

Traditionelt kvindelige værdier som kommunikation, samarbejde, medfølelse, humanisme, omsorg, kreativitet og samhørighed er fremtiden.

Sådan siger Powerkvinderne.dk’s direktør, cand.polit og strategisk kommunikationsrådgiver Anne-Mette Barfod. Hun anser kvinder for at udgøre et stort vækstpotentiale for erhvervslivet: Mange kvinder er højtuddannede, og samtidig har kvinder traditionelt en helhedsorienteret tilgang til bundlinjeresultater. Dertil kommer, at kvinder kan bidrage til større mangfoldighed, et innovativt bud på nye visioner, opfyldelse af verdensmål og mere kvalificerede beslutningsprocesser. Anne-Mette Barfod anbefaler derfor, at I - som erhvervsledere og HR-ansvarlige for alvor begynder at tænke over, hvordan I bedst bejler til kvinder og indretter arbejdspladsen, så kvinderne får lyst til at arbejde hos jer og gøre en forskel for jeres organisation og verden.


Det betyder i praksis, at I skal begynde at tænke som en kvinde – og give kvinderne det, de vil have. Det er ikke nok at sige, at I gerne vil have flere kvinder ombord – I skal også få kvinder til at føle sig velkomne og godt tilpas hos jer. Men hvordan gør I det? Læs med her, hvor Anne-Mette Barfod giver jer sine bud. 

En kæmpe talentmasse, der forventer ordentlige forhold

Det kan ikke have gået mange menneskers næse forbi, at kvinder er stormet frem på de videregående uddannelser i de sidste årtier. De klarer sig godt på universitetet og får ofte strålende erhvervskarrierer efterfølgende. I dag udgør kvinderne altså en kæmpe talentmasse, der vil være guld værd i en hver virksomhed, og det er erhvervslivet i stigende grad ved at få blik for.

Højtuddannede kvinder lader sig dog ikke nøje. Mange stiller store krav ikke bare til sig selv, men også til partneren og arbejdspladsen. Karrierekvinderne efterlader mange mænd mutters alene i Udkantsdanmark, men det er ikke kun de lidt gammeldags mænd, der ryger i svinget. Kvinderne vælger også uddannelser, byer, brancher og virksomheder fra, som ikke lever op til forventningerne.

Konsekvensen er, at mange landsdele, uddannelsesinstitutioner og virksomheder har langt sværere ved at tiltrække og fastholde dygtige karrierekvinder end andre. Det kan traditionelle mandefag som forskningsverdenen, bilbranchen, shippingfaget, erhvervsuddannelserne, DTU og fodboldsklubben tale med om – og det kan topledelser og bestyrelser i øvrigt også, da mange af disse traditionelt er befolket af mænd.

Kvindemanglen indenfor alle disse områder og flere til er en så ufattelig dårlig forretning for Danmark, at selv rigets nationalbankdirektør Lars Rohde for nylig har udtalt, at det kan blive nødvendigt med kvoter og mere barsel til mænd for at gøre plads til karrierekvinderne i toppen af erhvervslivet. En rigtig god ide på mange måder, da kvinder ikke bare udgør en stor talentmasse, men også et kundepotentiale for langt de fleste virksomheder.

Rigtig mange gør en del for at tiltrække kvinder, og rygtet siger, at pornografiske plakater på mange bilværksteder er ved at blive pillet ned. Så langt, så godt. Men det er ikke nok. Det er samtidig nødvendigt at sætte sig ind i, hvad der tiltrækker kvinder, og her kan vi med fordel skele lidt til, hvorfor de traditionelle kvindefag har så stor succes hos så mange med et lige tal sidst i cpr-nummeret. Kvindefag er typisk fag, hvor mennesket - ikke maskinen – er i centrum, og hvor der er hjerterum og plads til at gøre en personlig forskel og bidrage til en bedre verden.

Det samtidig arbejdspladser, hvor kvinder ikke er i mindretal, fordi alle kollegerne er mænd i lyseblå skjorter med slips eller firskårne, blå keddeldragter. Kvinder er nemlig slet ikke så anderledes end andre levende væsener her på jorden: Som kvinder vil vi ifølge Barfod gerne føle, at vi hører til i en gruppe, at vi bliver taget alvorligt og at vi bliver lyttet til og respekteret. Vi vil gerne føle os godt tilpas, gå frit omkring uden lumre kommentarer og høste anerkendelse for vores faglighed og ikke for vores kropsform eller tøjstil.  

Det stiller selvfølgelig store krav til en kommende arbejdsgiver, siger Anne-Mette Barfod, der opfordrer jer til, at sætte jer i kvindernes sted og se, om I opfylder de krav, de nu en gang har – vel vidende, at der ikke er tale om one size fits all, da kvinder – ligesom mænd – er forskellige:

I må begynde at tænke som en kvinde - altså, hvad er det egentlig, kvinder efterspørger? Hvordan kan I rykke rundt på møblerne, rutinerne og jeres mindset og rulle en løber ud, så kvinder føler sig velkomne lige præcis hos jer? Når I ved dét, handler det så i høj grad om at gøre sine hoser grønne hos kvinderne ved aktivt at imødekomme deres krav og behov – og give dem det, de forlanger i stedet for at gøre brug af traditionelle, tyndbenede bortforklaringsmodeller så som at kvinder ikke har kompetencerne, modet eller viljen – eller at de hellere vil være hjemmegående.

En god måde at tiltrække flere kvindelige medarbejdere på er netop ved at gøre op med den traditionelle, maskuline tilgang til det at drive virksomhed. Mange kvinder af i dag er ikke interesserede i ledelse, der kun baserer sig på logik, konkurrence og sorte tal på bundlinjen. Igen bliver det alt for maskinelt og enøjet for mange kvinder – og vel også for en hel del mænd.

Derfor handler det om at få et endnu bedre indblik i, hvad det egentlig er, kvinder efterspørger på arbejdspladsen. Blandt andet er #MeToo et vink med en vognstang om, at mange kvinder i tilstrækkelig grad føler sig respekterede på jobbet. Manglen på respekt springer også i øjnene, når erhvervsfolk på stribe udtaler, at de ikke kan finde kvalificerede kvinder eller når de påstår, at de ”altid ansætter efter kvalifikationer” - og så vælger stribevis af mænd.

Respektløst er det også, når erhvervsledere udtaler sig om, at kvinder ikke vil, er for forsigtige, ikke tør noget, og hellere vil gå hjemme hos børnene. Den slags stereotypier gør ikke en virksomhed attraktiv for karrierekvinder, ligesom det er et direkte turn off, når hele topledelsen og bestyrelsen består af midaldrende mænd i jakkesæt, skulder ved skulder med grå tindinger. Det er det ultimative visuelle bevis på, at her har vi at gøre med en meget gammeldaws organisation, der end ikke formår at invitere kvinder op til dans.

Feminine værdier som fundament for økonomisk vækst

Helt konkret handler det om, at I - som virksomhed - bliver bevidst om at inkorporere flere af kvindefagenes feminine værdier som kommunikation, kreativitet, empati, innovation og samarbejde. Det er nemlig dém, der får mange af jeres kvindelige medarbejdere til at blomstre, siger Anne-Mette Barfod og uddyber:

Det er bestemt ikke fordi, kvinder benægter bundlinjens eksistens. Nej, højtuddannede kvinder forstår skam godt vigtigheden af solid økonomisk vækst, men de tror på, at vejen er anderledes end de traditionelle økonomiske modeller, vi er vant til. Kvinder mener, at klar kommunikation og samarbejde er vejen til succes, og store navne på verdensscenen som Barack Obama og Dalai Lama bakker fuldt og helt op om disse værdier i en verden, hvor Moder Jord er tæt på at trække sit sidste åndedrag, hvis vi ikke gør mere for miljøet og verdensmålene.

Kvinder er typisk mere helhedsorienterede og årsagen til, at kvinder efterspørger det, de nu engang gør, skyldes måske den traditionelle kvinderolle, som har eksisteret i årtusinder, hvor piger og kvinder i højere grad end drenge og mænd opfostres med idéen om, at det at yde omsorg er det vigtigste af alt. Kærlighed og tryghed er kerneværdier, som kvinder traditionelt er optagede af i deres privatliv, og det er værdier, der bestemt smitter af på mange kvinders karrierevalg og professionelle liv.

Mange kvinder trives godt med teamwork, med at gøre en forskel for andre og med at sikre konsensus og sørge for, at alle bliver inkluderet i arbejdsprocesser, mens de også holder øje med, at alle er i trivsel. Det er en del af det at være kvinde, og det viser sig også i, at kvinder traditionelt har et større netværk end mænd, er mere åbne omkring følelser og ikke oplever samme grad af ensomhed som de mænd, vi i øjeblikket kan møde i programrækken ’Mandefald’ på DR.

En måde at imødekomme disse værdier er ved at skabe et mindre konkurrencepræget arbejdsmiljø, hvor fokus er på fællesskabet, mennesket og nytænkning. Det kan nemlig være med til at styrke de feminine værdier, som skal lede til innovation og økonomisk vækst i fremtiden.

Dét sker der, når I begynder at tænke som en kvinde – og gi’ kvinderne det, de vil ha’!

Anne-Mette Barfod er overbevist om, at klar kommunikation, samarbejde og plads til mangfoldighed er værdier af fremtiden. Det er to absolutte nødvendigheder i en globaliseret verden, der kalder på kollektive løsninger, siger hun.

Som virksomhed har I derfor meget at vinde, hvis I begynder at implementere disse – ikke bare i jeres kommunikation, men også i jeres ledelsestænkning og arbejdsmiljø. Det er nemlig her, at I vil blive både innovative, kreative og langt mere helhedsorienterede.

Hvis I sørger for, at gøre jeres arbejdplads attraktiv for kvinder, vil I være endnu bedre rustet til fremtiden. Med flere kvinder ombord er I sikret en arbejdsstyrke, der vil arbejde mod sorte tal på bundlinjen ud fra en filsofi omkring nytænkning, samarbejde, kreativitet og fællesskab. Det vil i sidste ende også komme mændene på jobbet til gavn.


Annoncer