Den moderne kvindes M.A.R.E.R.I.D.T
Flere og flere kvinder begynder at ligge søvnløse om natten. De føler, at det er en kamp at gå på arbejde. De trives ikke længere. De føler sig overrumplede af maskuline værdier som logik, konkurrencekultur og sorte bundlinjetal for enhver pris. Faktisk så meget, at det er blevet et sandt M.A.R.E.R.I.D.T for dem at færdes på gangene; for da slet ikke at tale om leder- og direktionsgangene.
Paradoksalt nok er begyndelsesbogstaverne i deres M.A.R.E.R.I.D.T lige netop dét, de hungrer allermest efter; nemlig Mening, Autencitet, Ros, Empati, Relationer, Indre stemme, Deling og ikke mindst Tillid.
Enden på dette mareridt er et opgør med det corporate blå, strukturerede, målfikserede og hierarkiske system, vi kender fra arbejdsmarkedet i dag. Et opgør, der allerede er i gang. Kvinderne siger i hvert fald fra nu - én efter én. Sådan siger cand.merc. og executive coach Birgitte Baadegaard, der - qua sit virke - arbejder for udbredelsen af feminine værdier på arbejdsmarkedet, i ledelse og i samfundet.
Danmark har brug for vågne kvinder!
Birgitte hører kvinderne og deres opråb for mere mening i deres arbejdsliv. Derfor plæderer hun for, at de danske organisationer - store som små - skal turde at implementere og forstå vigtigheden af mere menneskelige og etiske værdier, da de vil kunne gøre en kæmpe forskel - ikke bare for kvinder og mænd, men for virksomhederne og (verdens)samfundet:
I det sekund, at vi får organisationer, der balancerer ligeligt på feminine og maskuline værdier, skaber vi mere balance i både individer og samfund. I det sekund vi begynder at tænke tillid frem for kontrol, relationer frem for ego, vidensdeling frem for videns-isolering, indre mening i stedet for ydre resultater, vil vi skabe organisationer, der er mere hele, mere menneskeorienterede og relationelle, mere bæredygtige - og deres services eller produkter vil blive mere sunde for verden.
Birgitte Baadegaard, cand.merc. & executive coach.
Læs, hvorfor mening i arbejdslivet er essentielt her!
Birgitte mener altså, at der skal være plads til både at tænke i Vi og Jeg og i Intuition og Logik i en moderne organisation. Det er balancegangen, der er humlen i det hele. Skiftet vil kræve en kæmpe transformation af det arbejdsmarked vi ser i dag, forudser Birgitte. Ikke nok med, at det vil kræve organisatoriske og tankemæssige ændringer, samt ledertyper, der i langt højere grad appellerer til de unge generationer og de kvindelige medarbejdere og mellemledere - såsom den såkaldte Transformational Leader eller Servant Leader. Det vil også kræve noget af den enkelte kvinde i fremtiden:
Mening er ikke en luksus; det er en nødvendighed.
Til trods for, at det danske erhvervsliv synes låst fast i en maskulin diskurs, der hylder logik og talbaserede argumenter, nærer Birgitte et stærkt håb for fremtiden og har stor tiltro til kvinders rolle i det værdiopgør, hun mener, vi kun ser starten af nu. Ikke mindst kvinders opgør – og kvinders formåen til at skabe et nyt system, hvor vi i langt højere grad integrerer de feminine og maskuline værdier i både os selv og i den ramme, vi indgår i. Men hvorfor kommer dette opgør lige nu?
Trenden blandt kvinder, unge som ældre, ses ikke kun herhjemme. Kvinders exodus ses også på alle niveauer i både USA, England og Indien – der er kort sagt behov for en ny global diskurs. Birgitte udleder, at bevægelsen kommer i forlængelse af den bevidsthed, der er skabt i forbindelse med globaliseringen og uddyber:
Sagt på en anden måde lever vi nu en tid, hvor vi ikke kan være ligeglade mere. Og når vi så samtidig bliver kontrolleret, KPI’et og alt for ofte er underlagt dårlig ledelse, fordi vores leder også selv styres af den samme usunde dynamik, skaber det drænede medarbejdere på flere niveauer. Alt, hvad vi tænker, skaber, producerer og leverer til hinanden fremover, skal give mening - ikke for de få, men for de mange. Denne bevidsthed har mange kvinder allerede med sig – og derfor er det så afgørende, at de får en langt stærkere rolle i organisationerne. Ikke mindst i (top)ledelse, mener Birgitte.
Kollektivet som kongstanke
Birgittes kongstanke er, at jo hurtigere vi formår at udvikle et coorporate værdisystem, der balancerer på både feminine og maskuline værdier, jo bedre kan vi trives som individer, organisationer og samfund.
Fællesskabet og relationerne skal tilbage i højsædet – ikke ment som en socialistisk eller kommunistisk tankegang men som en fælles, etisk bevidsthed i både individer og organisationer. En vision, der dog synes at have lange udsigter lige nu. Som coach kan Birgitte bare sidde på første parket og skue ud over flere og flere kvinder, der nu bliver trætte af den corporate verden, der har domineret så mange menneskers arbejdsliv de sidste mange år. Et system, hvor de feminine værdier bliver nedprioriteret og nedgjort.
Så - kvinder siger fra over for dårlig ledelse, performancekulturen og KPI’er som altafgørende målestoksforhold. Det er nemlig de faktorer, der er med til at skabe oplevelsen af mangel på mening. De kan simpelthen ikke se sig selv i det system, der præger det danske arbejdsmarked længere. Og ifølge Birgitte er forklaringen herpå enkel:
Den moderne kvinde er altså ikke usikker, hun har tværtom bare brug for luftforandring. Hun er uddannet til tænderne, er ansvarlig, er en god ægtefælle, mor og veninde. Hun har styr på sine ting og sine prioriteter og værdier (vel at mærke, hvis hun husker hele tiden at mærke efter og være i kontakt med sin krop) og er en enorm ressource for det danske arbejdsmarked. Det ved hun, og derfor siger hun nu fra.
For trods alt ovenstående underkastes hendes feminine værdier de maskuline i alt for mange danske organisationer. Det er et tab både for hende, hendes medsøstre og -brødre, virksomheder og samfund. Derfor er der brug for en modtrend til det, vi kender. En modtrend, der taler værdier som deling, empati, og relationer op, og som er bygget på en filosofi om, at fællesskabet, ansvaret, meningen, etikken og moralen må og skal være hovedfokus i alt, hvad vi gør fremadrettet. Mænd som kvinder. Medarbejdere som ledere. Små som store virksomheder.
Om Birgitte Baadegaard; cand.merc. og executive coach for kvinder.
Birgitte har skrevet flere bøger om kvinder (og mænd) i liv og ledelse – og holder løbende foredrag og workshops for kvinder i ledelse – kvinder i arbejde – kvinder i personlig vækst. Hun er aktiv debattør og går op i kvinders stilling i verden og samfundet, ligesom hun har startet FB-gruppen og hashtagget #fromGreedtoNeed med målet at skabe opmærksomhed om, at vi kan drive og lede vores organisationer på en anden måde end den, vi gør nu.
Til foråret udkommer hun med bogen ’ManiFEST for kvinder’ på forlaget Aronsen – en bog, der samler alle hendes indsigter gennem de seneste år i et samfundsopråb, der ikke mindst er rettet mod kvinder.
Hun tror på, at ligeværd mellem mænd og kvinder først opnås den dag, deres uundværlige og nødvendige forskelle anerkendes og bruges.