Filtrer efter
Kategori
Uddannelsestype
By
Uddannelsesform
Vis alle filtre
Viser 1-20 af 33
1
2
Annoncer

Populære kategorier

Populære steder

Reportage

Omdan kreativitet til forretning og lær dine kunders behov og adfærd bedre at kende med Design Thinking

Måske har du tænkt over hvad sammenhængen er mellem kreativitet og brugeradfærd i forretning. Hvis du er intertesseret i sammenspillet mellem design og kreativitet og forretning og brugeradfærd, så er det en oplagt mulighed at blive klogere på Design Thinking metoden. 

Hvad er Design Thinking?

Design Thinking har problemløsning som sit omdrejningspunkt. Metoden sigter mod at designe og prototype en løsning på et konkret problem eller behov, i denne kontekst kundernes behov og adfærd. Metoden indebærer bl.a. at benytte visuelle og taktile repræsentationer som skitser, diagrammer og modeller, til at vurdere og kvalificere idéerne. 

Design Thinking metoden har været anvendt indenfor forskellige brancher, heriblandt konsulentbranchen med henbblik på at skabe løsninbger baseret på analyse af kundernes behov. Hermed er metoden med til at sikre at kundernes behov og ønsker integreres. Generelt har Design Thinking metoden været anvendt i både private og offentlige virksomheder med fokus på at skabe sammenhængende ydelser og kunderejser for kunder hvis forventninger er stigende. Da det er sværere at gennemskue kundernes behov og adfærd præcist, er Design Thinking en oplagt metode at benytte. 

Opbygning af Design Thinking

Metoden består af 5 faser og er bygget op omkring en iterativ proces, hvor man i et dynamisk udviklingsforløb arbejder sig frem og tilbage mellem faserne, indtil man når frem til et brugbart resultat.

1. Empathize - Forstå oplevelsen, og situationen hos kunderne, der 'designes' til. 

2. Define - Behandl resultaterne fra første fase og udform en brugbar problemstilling.

3. Ideate - Fokusér på idégenerering og oversæt behov til løsninger. 

4. Prototype - Lav en prototype der gør det muligt at opleve og interagere med den, hvilket kan besvare mange spørgsmål.

5.Test - Test prototyperne og få feedback. Lær endnu mere om kunderne, revurdér løsningstilgangen og arbejd med prototypen igen.

Hvorfor bruge Design Thinking?

  • Design Thinking sikrer en brugercentreret proces, hvor der fokuseres på behov før løsninger og på den måde sikres det, at løsningen matcher det originale problem.
  • Design Thinking giver mulighed for at afsøge flere løsningsmuligheder før processen fortsætter.
  • Design Thinking metoden fortæller tidligt i processen hvilke løsninger der kan valideres i relation til kundernes faktiske behov. 

Hvordan kan jeg lære mere om Design Thinking?

Kursusudbydere indenfor Design Thinking er der mange af, hvorfor spørgsmålet er, hvilket slags kursus du ser dig selv gennemføre. Der tilbydes nemlig både kurser af mere praksisorienteret karakter samtidig med at der også er kurser som er mere teoribaserede. Ydermere vil nogen kurser være mere relevante end andre eftersom der både er på grundlæggende niveau og kurser der er egnet til personer med flere års erfaring indenfor området. 

Følgende er eksempler på et udvalg af de mange kursusudbydere:

  • AROS Kurser med kurset 'Forandringsledelse og agile metoder'
  • Teknologisk Institut med kurset 'Design Thinking - workshop'

Udover kurser, kan du naturligvis også tage en relevant uddannelse indenfor området, som f.eks. 'Master i Innovation og Kreativt Læringsdesign' på Aalborg Universitet.

OBS: Bemærk at en master oftest er selvbetalt medmindre andet er aftalt med din evt. arbejdsgaver. 

Fremtidsmuligheder indenfor arbejdet Design Thinking

Dine jobmuligheder med enten viden eller uddannelse indenfor området er mange og varierede. Følgende er et lille udvalg af de områder du kan komme til at arbejde indenfor: UX Design og Web Development, Human Interface Design og Design Research.

Opnå en dybdegående forståelse for kundernes behov og med en kreativ og systematisk proces hvor du arbejder med hurtig afprøvning og validering af idéer skaber forretning for din virksomhed. Med et Design Thinking mindset og tilgang til at spotte virksomheders uudnyttede innovationspotentiale, er du en attraktiv kandidat i jobmarkedet.