Hvilke egenskaber og kompetencer er vigtige at besidde, når man arbejder, eller vil arbejde med marketing? Hvilke kompetencer efterspørger arbejdgiverne, når de søger efter kandidater til stillinger inden for marketing?
Vi har her hos finduddannelse.dk gennemgået knap 4.000 jobannoncer for at blive klogere på lige netop de spørgsmål.
Det er altid en god ide at have fingeren på pulsen i forhold til at vide, hvad der sker i ens faglige felt. At vide hvad der rører sig i den respektive branche. For hvilke kompetencer, faglige såvel som personlige, er egentlig vigtige at besidde lige nu, hvis man gerne vil arbejde med marketing?
Udover at fungere som inspiration til din jobansøgning og CV, kan nedenstående liste over kompetencer give dig et indblik i, hvilke områder du måske har brug for at styrke dine kompetencer og erfaring.
De mest efterspurgte kompetencer inden for marketing
- Digital/online marketing
- Email marketing
- Marketing
- Dokumenteret erfaring
- Relevant uddannelse
- Ansvarlig
- SoMe
- Strategi
- IT kyndig
- Engageret
- Content
- Sproglige kompetencer
- Faglig stolthed
- Microsoft Office
- Passioneret
- Struktureret
- Kommercielt mindset
- Selvstændig
- Innovativ
- Events
- Kreativ
- Google Ads
- Positiv
- En skarp skriftlig formidler
- Motiverende
- Google Analytics
- Video
- SEO
- Analytisk
- Ambitiøs
Blå repræsenterer faglige færdigheder og grøn repræsenterer personlige færdigheder.
Baseret på 3.876 jobannoncer på Jobindex
Erfaring med online marketing hitter
Det er ikke overraskende, at erfaring med digital/online marketing er en meget efterspurgt kompetence, når arbejdsgiverne rekrutterer nye medarbejdere til en stilling inden for marketing. De fleste virksomheder anvender i dag digital/online marketing i den ene eller den anden form - ganske enkelt fordi det i langt de fleste tilfælde ikke kan undværes.
Digital marketing dækker grundlæggende over en række forskellige discipliner, men fælles for dem er, at det er en vigtig ressource til at skabe nye kunder. Derudover er det er godt værktøj, hvis en virksomhed har fokus på brand awareness. Du kan derfor hurtigt blive en eftertragtet kandidat, hvis du kan vise i dit CV, at du har erfaring med online/digital marketing.
Foruden erfaring med digital marketing efterspørger arbejdsgiverne også erfaring med blandt andet email marketing, marketing generelt samt SoMe. Derudover er erfaring og en relevant uddannelse også højt oppe på listen.
Dog er fællesnævneren altså, at din erfaring er alfa omega. Så hvis du kan vise, at du har erfaring - gerne inden for specifikke områder - så står du allerede stærkt til en lang række jobs inden for markedsføring.
Det betyder dog ikke, at du som nyuddannet allerede nu skal miste modet og smide håndklædet i ringen. Hvis du for eksempel har haft studiejob inden for marketing, så er dette bestemt også noget, der tæller med, og absolut ikke noget, du bør negligere i dit CV.
Invester i AI og GA4
Der er i skrivende stund kun 66 jobannoncer inden for marketing, det specifikt efterspørger kompetencer og erfaring med GA4. Søger man på 'AI' dukker der 271 jobannoncer op, og for ChatGPT er det kun 30 jobannoncer.
Dog vil vi her hos finduddannelse.dk antage, at dette kommer til at ændre sig over tid. Det er allerede markant flere end da vi lavede denne liste over efterspurgte kompetencer sidste gang, hvor der dukkede 26 jobannoncer op under GA4, 133 for AI og blot 13 for ChatGPT.
Vi antager, at der i den kommende tid vil være større efterspørgsel efter specifikke kompetencer inden for GA4, også kendt som Google Analytics 4. Det er derfor godt givet ud, hvis du for eksempel investerer i et kursus eller en certificering, så dit CV virkelig kan skille sig ud.
Det samme gør sig gældende for AI og i særdeleshed ChatGPT. Der vil derfor ikke undre os, at arbejdsgiverne i højere grad kigger efter kompetencer og erfaring inden for AI og ChatGPT, når de skal rekruttere nye medarbejdere til stillinger inden for marketing. Det samme kan gøre sig gældende for andre AI programmer som eksempelvis Midjourney.
Ved du allerede, at du gerne vil erhverve dig viden og kompetencer inden for AI, ChatGPT og/eller GA4? Så er der heldigvis en bred vifte af relevante kurser.
Gå på opdagelse i udvalget af kurser her
Inspiration til jobansøgningen og dit CV
På listen ovenfor finder du de 30 mest efterspurgte kompetencer og egenskaber inden for marketing. Disse kompetencer er særligt gode at have for øje, hvis du ønsker at tage din karriere til nye højder og mangler inspiration til din ansøgning, dit CV eller kompetenceudvikling.
Mangler du nogle af de kompetencer, der er nævnt i listen ovenfor? Så har du mulighed for at tage et kursus eller en hel efteruddannelse inden for marketing, der giver dig præcis de kompetencer, du søger.
Tryk på knappen herunder, og find lige præcis det kursus inden for marketing, der passer til dig.
Om undersøgelsen
I alt er 3.876 jobannoncer gennemgået for perioden 1.marts 2024 til 1. marts 2025. Jobannoncerne inkluderer kategorien "Marketing" på Jobindex, og dækker således over de mange forskellige jobfunktioner, der lægger under denne jobkategori. I nogle tilfælde er lignende egenskaber og kompetencer nævnt med forskellige udtryk. Her har vi søgt på de forskellige udtryk og lagt dem sammen som en og samme kompetence.