Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Sælgerens syv til sejr

Det er en af de ældste professioner, der findes - og her taler vi hverken om prostitution eller mavedans - men om sælgeren. Siden tidernes morgen har mennesket skulle sælge ting til hinanden, og på trods af vores teknologiske udvikling, er det ikke noget, der har ændret sig. Her får du syv tips til, hvordan du overbeviser andre om at købe netop det, du sælger. 

Se oversigt over salgskurser

1: Ingen anerkendelse - no recognition

Det er menneskets natur at søge anerkendelse. Denne søgen kan dog imidlertid have en negativ effekt på dine evner som sælger, da det begrænser din måde at kommunikere på. Du skal fx være i stand til at kunne tale om penge tidligt i processen. Du skal ikke dvæle for længe ved, at du får et nej, for du skal hurtigt kunne komme videre og være i stand til at performe konsistent.

2: Få fat i beslutningstagere - get the decision makers

Din evne til tidligt i salgsprocessen at få fat i beslutningstagerne er afgørende for din evne til hurtigt at kvalificere og sælge hurtigere. Gør du ikke det, sætter du dig op til en længere salgscyklus og spilder tid på kontakter, der ikke kan sige ja.

3: Kontekst er konge - context is king

Som sælger skal du være klar over den kontekst, du sælger i. Prøver du at sælge noget helt nyt? Sælger du noget din potentielle kunde har i forvejen, men måske bare bedre? Du skal være klar over, hvorfor du har kontaktet dem - og i forhold til hvad. Derfor skal du også kende og undersøge det produkt, du sælger og det marked, det eksisterer i. Vigtigst af alt skal du kende din konkurrent, for du kan ikke være bedre end nogen, du ikke ved hvem er.

4: Skab tillid - create trust

Det er vigtigt, at en kunde har tillid til dig og kan regne med det du siger. Derfor skal du ikke glemme aftaler, og husk at være forstående og tålmodig overfor det kunden giver udtryk for. Sørg for at huske, hvem du har talt med og hvad i har talt om. Brug fx folks navne, når du taler med dem - uden at overdrive selvfølgelig. 

5: Service

Gå altid et skridt videre, for at give den bedst mulige service. Det er aldrig godt nok. DU arbejder for dine kunder.

6: Performance

Som sælger må du aldrig glemme det personlige engagement: Husk du altid er på. Som sælger performer du, og du skal give kunden lyst til at tale med dig. Det er vigtigt, at du tror på produktet og det du selv siger. Det skal ikke lyde som om du er på arbejde.

7: Effektiv til at lytte og spørge - effective listening and questioning

De to mest vigtige evner som sælger er, at du kan stille kvalificerede spørgsmål og lytte hensigtsmæssigt. Du skal helst planlægge dine salg så vidt muligt – fx skrive specifikke spørgsmål ned. Stil dig selv de spørgsmål, som kunderne vil stille. Ligeledes skal du kunne lytte og ikke tænke for meget fremad – vær til stede, og måske skal du ikke tage noter altid. Nogle kunder kan godt lide, at de styrer samtalen, hvor andre forventer du styrer - hav en god situationsfornemmelse.

Ovenstående syv råd er kun en begyndelse, og som sælger er du konstant nødt til at forny og forbedre dig. Her på finduddannelse.dk kan du både finde kurser og efteruddannelser, der med sikkerhed vil gøre dig til en endnu bedre sælger

Senest opdateret: 27 maj 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 22-11-2021

Derfor bør data være fundamentet i jeres kundesegmentering

Kunder af i dag efterspørger individuelt tilpassede løsninger og indhold. Og de konverterer kun, når deres ønsker og behov imødekommes. For jer - som virksomhed - betyder det, at dyb kundeindsigt er alfa omega. Læs med her, hvor Geomatic guider jer til, hvordan i bedst arbejder med værdiskabende segmentering.

Læs mere
Sidst opdateret 07-03-2022

5 råd til dig, der overvejer at lave video på din mobil

Mange virksomheder satser i højere grad på, at få video integreret i deres content. Men hvad kræver det egentlig? Er det virkelig så besværligt, som man måske kan frygte? Og behøver man investere i en masse udstyr? Vi har spurgt Mikael Johnsen fra Filmskole for virksomheder. 

Læs mere