Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Motivation af medarbejdere - 7 måder at motivere

7 råd 

til motivation af

dine medarbejdere

Skab motivation blandt medarbejderne 

Vil du også gerne have drevne og motiverede medarbejdere? Som leder har du muligheden for at påvirke og ændre stemningen på arbejdspladsen. Her er syv faktorer, der kan hjælpe dig i mål med at holde motivationen høj blandt dine medarbejdere.

Find et motivationskursus

Der stilles til stadighed højere og højere krav til den enkelte om at holde sig konkurrencedygtig for at bevare deres plads samt for at rykke fremad på arbejdsmarkedet. Men også virksomheder står over for udfordringen, at de skal kunne stimulere og fastholde deres dygtigste medarbejdere.

1) Læg mærke til – og vis du værdsætter - dine medarbejderes bidrag

Alle medarbejdere ønsker at blive set og anerkendt for deres indsats. Anvend dette i din lederstil. Brug mindre tid på at lede efter fejl og fokusér i stedet mere på at fremhæve og italesætte, hvad medarbejderne gør godt - selv de små ting. Stræb efter at have et personale, som hver dag går hjem fra arbejdet stolte af deres medvirken i firmaets succes.

2) Langsigtede mål fører til de bedste resultater

Sæt på næste udviklingssamtale en række ambitiøse, men også realistiske mål, medarbejderen kan stræbe efter at opnå. Sørg for, at målet er tydeligt og håndgribeligt og, at det også virker stimulerende for medarbejderen at arbejde hen imod. Tilbyd din hjælp og støtte undervejs og husk at rose eller anerkende medarbejderen, når målet er nået.

3) Sørg bedst muligt for, at folk arbejder med det, de brænder for

Intet kan få folk til at skinne som, når de får lov til at arbejde med det, de elsker. Find ud af, hvad dine medarbejdere har af styrker, ambitioner og talenter og find en måde, hvor disse bliver indarbejdet i den ansattes ansvarsområde. Du får et personale der er meget motiveret, og virksomheden nyder gavn af dygtige og produktive, engagerede medarbejdere. En åbenlys win-win situation.

4) Din loyalitet som leder er guld værd

Loyalitet bør være enhver leders signatur. Du får ikke folk til at følge en konfliktsky person, der blæser med vinden. En stærk leder er autentisk i sin personlighed og kæmper for både sine egne værdier, men også for medarbejderes. Kommunikér til dit personale, at du er ægte, og at du har deres ryg.

5) Skab et miljø for åben kommunikation mellem medarbejdere og ledere

Vær direkte, vær tydelig og fremfor alt, vær ærlig. Som leder sigter du ikke efter en organisation, som er præget af løgn og sladder. Alt dette fører udelukkende til utryghed. Gør både dig selv og din virksomheden en tjeneste – spil med åbne kort over for dine medarbejdere og vær ærlig i din kommunikation, både internt og eksternt. Du vinder næsten aldrig på at holde på information, selvom det giver en midlertidig magtfornemmelse.

Se kurser i kommunikation

6) Alle har behov for at føle sig sikre i jobbet

Stress, ændringer i arbejdsmiljøet eller økonomi kan nemt medføre en usikkerhed som påvirker humøret og medfører manglende motivation blandt dine medarbejdere. Ligeledes kan følelsen af ​​at være erstattelig og ubetydelig for virksomheden føre til usikkerhed. Bekræft den enkeltes værdi og betydning for holdet og virksomheden som helhed. Gennemgår virksomheden forandringer, så husk igen at være åben i din kommunikation.

Kurser i stresshåndtering

7) Er alle kvalificerede til at varetage deres opgaver?

Det gør en kæmpe forskel at have opgaver, der er udfordrende i forhold til at sidde med opgaver, som føles overvældende. Den første situation stimulerer, den anden virker frustrerende. Mangler dit personale færdigheder for at kunne varetage en bestemt opgave? Sørg for at investere i kompetenceudvikling og vend følelsen af usikkerhed og frustration til en begejstring over at have lært og mestret noget nyt.

Senest opdateret: 31 okt 2018

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 06-01-2016

Den gode underviser

En god underviser betyder meget for vores oplevelse af kurser, og en god underviser kan inspire kursusdeltagere længe efter kurset. Men hvad er er en god underviser og hvordan gør de? Vi har spurgt en (god) underviser hvordan man skaber tillid, gode læreoplevelser og hvordan man kan sikre, at folk bedre kan huske det man underviser i.

Læs mere
Sidst opdateret 20-01-2016

Interview om forandringskommunikation

Tiden hvor forandringskommunikation kunne klares ved at direktøren hoppede op på ølkassen er et overstået kapitel. For det handler ikke bare om at stå på mål for en række beslutninger, eller om at pakke budskabet pænt ind i sympatiske vendinger akkompagneret af et forstående blik. Det handler ganske enkelt om at mestre arbejdsprocesser, der...

Tags: Ledelse
Læs mere
Sidst opdateret 06-11-2018

Sælgerens syv til sejr

Er du træt af ikke at få nok salg igennem? Vil du gerne vide, hvordan du holder fast i dine kunder? Måske vil du bare gerne være bedre til at sælge dig selv i hverdagen? Så skal du læse de syv simple tips til, hvordan du kan blive en bedre sælger. Det gælder ikke kun direkte salg, men også generel networking og din sociale ageren i erhverslivet!

Læs mere
Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!