Sådan bliver du en bedre retoriker

Kommunikation handler ikke kun om det verbale. Som publikum opfatter vi ofte endnu flere signaler fra de ikke-verbale udtryksformer, såsom kropssprog, ansigtsudtryk og påklædning. Få her en række retorik tips, så du kan blive en (endnu) bedre retoriker. 

Sådan bliver du en bedre retoriker

Den 28. august 1963 holdt Martin Luther King én af verdenshistoriens mest berømte taler - nemlig hans "I have a dream". En tale, der sidenhen er blevet næsten synonym med studiet af retorik, og det er sjældent, man hører tale om emnet, uden at Dr. King er nævnt. Martin Luther King er dog langt fra alene i rækken af anerkendte talere - og vi husker alle bidder fra historiske taler - både dem fra politikkens verden, men også fra film, satire og stand-up.


Men selv hvis du ikke fokuserer på at blive politiker eller skuespiller, så findes der mange situationer i hverdagen, hvor viden omkring retorik kan være praktisk. Føler du, at du har brug for at udvikle dit skriftlige formåen, øve dine præsentationer eller forbedre din mødeteknik? Eller måske ønsker du bare at lære, hvordan man bliver festens midtpunkt?

Her er retorik tips, der vil give dig succes!


Retorisk analyse

Det er altid vigtigt at designe din retorik, så den stemmer overens med den kontekst, du befinder i. For at være bedst muligt forberedt, kan det være godt at stille sig selv et par spørgsmål:

  • Hvem er min målgruppe?
  • Hvad er formålet med det, jeg vil sige?
  • Hvad er mine argumenter?
  • I hvilken sammenhæng befinder jeg mig?
  • Hvordan skal min disposition se ud? 

Find dit retorik kursus her

Kend din målgruppe

At kende din målgruppe er ekstremt vigtigt, når du planlægger eller designer din retoriske indgangsvinkel, idet du kan få brug for at ændre dit indhold - alt afhængigt af de personer du står overfor. Det kan være en meget anderledes præsentation du skal holde overfor dine kolleger - end den du senere skal fremlægge for jeres kunder. Uanset om det er det samme indhold, du skal formidle. Et retorisk tip er at overveje, hvad det præcist er din målgruppe er interesseret i?

Hvad er dit formål? 

Inden for retorikken tales der ofte om at informere, overtale, beskrive eller underholde. Ved at være 100% klar over, hvad målet med din retorik er, har du bedre fokus og kan skabe en kommunikation, der tager udgangspunkt i din fordel og som fastholder din målgruppes interesse. Et tip er at forsøge at finde en retorik, hvor dit publikum føler, at de får noget ud af at høre du taler, så vil de føle sig mere motiverede til at lytte og stille spørgsmål.

Hvad er dine argumenter?

For en vellykket retorik skal du have argumenter, der understøtter din sag. Inden for retorikken plejer man at sige, at du skal fremhæve, forklare og forstærke dine tanker. For kunne dette kræver det, at du har kendskab til det emne, du taler om, og det er derfor en varm anbefaling, at du gør dit hjemmearbejde og er godt forberedt. Din argumentation understøttes også, hvis du kan frembringe en følelse, som publikum kan genkende. De har så lettere ved at tage dit budskab til sig, og de vil også i langt større udstrækning bagefter kunne huske, hvad du sagde. 

Hvad er sammenhængen? 

Det er nok en stor forskel mellem, hvad folk på en virksomhed ønsker at høre dig tale om, og hvad der kendetegner succesfulde samtaleemner under festlige lejligheder. Det gælder både, hvad du taler om, men i høj grad også, hvordan du taler om det. En retorisk tip er at huske, at når du kommunikerer, er det ikke bare indholdet af din besked, som bliver fortolket af dit publikum, men også hvordan du vælger at udtrykke dig. Det er derfor vigtigt at huske på, at der findes forskellige typer af sprog og tonelejer som kan anvendes i forskellige sammenhænge.

Din disposition

Når du har styr på dine argumenter, gælder det om at få struktureret dit materiale - du skal have lavet en disposition. Inden for retorik, er der flere måder at fremlægge en præsentation eller en tale. Normalt opdeler man indholdet i tre dele - introduktion, selve "kødet" på talen og konklusionen. I indledningen er det vigtigt at fange lytterens opmærksomhed, så han/hun bliver interesseret i at følge med i resten af ​​præsentationen. Den midterste del indeholder de fleste af de oplysninger, du ønsker at formidle. Et retorisk tip er at lade den centrale del efterfølges af nogle modargumenter til din tese. Dette giver din præsentation mere troværdighed. Endelig præsenterer du i konklusionen dit stærkeste argument, som lytteren kan tage med hjem.

Hvad signalerer du?

Kommunikation handler ikke kun om det verbale. Som publikum opfatter vi ofte endnu flere signaler fra de ikke-verbale udtryksformer, såsom kropssprog, ansigtsudtryk og påklædning. Et tip til at hjælpe din retorik er at være bevidst omkring disse signaler. Har du ikke kontrol over de non-verbale signaler, du sender, kan det resultere i at din målgruppe ikke fokusere fuldt ud på, hvad du forsøger at kommunikere.

  • Alle mennesker har forskellige måder at bevæge sig på, og det gælder om at være tilpas du holder en præsentation/tale, men det er værd at huske på at forsøge at have så åbent og afslappet et kropssprog som  muligt. Skab og spred øjenkontakt blandt dit publikum - det giver et fredeligt og troværdigt indtryk. Tænk på din holdning og undgå at have armene eller ben over kors.

  • Tænk på hvilken slags tøj der passer til lejligheden. Er der en dress code? Er dit tøj i overensstemmelse med det, du ønsker at formidle?

  • Prøv at leve op til de sociale koder, der findes. De guider os ofte, når vi kommunikerer og agerer. Ved at tilpasse dig den situation du befinder dig i, vil det være langt nemmere for dig at nå ud med dit budskab.

  • Få dit publikum til at føle sig velkommen, uanset om du er i holder en stor præsentation eller taler med en forsamling i mere afslappede forhold. En retorisk tip er altid at forsøge at fange deres øjenkontakt, for derigennem at vise at du kan se dem. Ved at indikere, at du respekterer dem, vil de respektere dig.

Bliv inspireret

Der er meget at lære og mange forskellige guider, og praktiske tips til, hvordan du bedst kan lykkes med din retorik, men et godt trick er at lade dig inspirere af kendte retorikere og deres talerstil. Mange af vores bedste retorikere har haft rollemodeller, hvorfra de har fået inspiration og ideer. Det kan være rart at mindes, når du stresser over at skulle holde en tale eller en præsentation. Er der en speciel talerstil, som du imponeret af? Kender du evt. en person, som altid får folk i deres miljø til at lytte efter med interesse, når de taler? Du kunne sagtens få inspiration til din retorik - og dermed lære en masse ved at tænke på, hvordan denne person taler, og hvad han/hun gør med deres kropssprog og stemmeføring.

At være en god retoriker er på ingen måde noget, der er medfødt, men derimod noget man kan lære og øve på. Et kursus i præsentationsteknik og retorik eller kommunikation kan give dig færdigheder og værktøjer, som vil få dig til at føle dig tryg. Her kan du finde og sammenligne uddannelser i:


Annoncer