Derfor bør I benytte TikTok i jeres markedsføring

TikTok er efterhånden en uundgåelig platform, der underholder ved hjælp af korte videoer. Men hvorfor bør man som virksomhed ikke undervurdere muligheden for at være repræsenteret på platformen, organisk såvel som gennem annoncering? Simon Vinther fra Kursusfabrikken giver dig svaret her.

Derfor bør I benytte TikTok

Som virksomhed kan du efterhånden ikke komme udenom at være repræsenteret på sociale medier. Det er her din målgruppe er aktive, og der er dermed gode muligheder at hente hvad angår eksempelvis brand awareness. Det nyeste skud på stammen når det kommer til sociale medieplatforme er TikTok. Men hvorfor bør man som virksomhed indtænke TikTok i sin marketing? Vi har spurgt Simon Vinther, der er Kursusfabrikkens ekspert i digital adfærd.


TikTok er vokset på rekordtid og har i dag en milliard aktive brugere, hvilket gør platformen til en af de mest populære underholdningsplatforme. Dette gør sig særligt gældende, når det kommer til korte og fængende videoer. Som Simon Vinther beskriver: "TikTok er en spændende og innovativ platform, som allerede har taget mange danskere med storm. TikTok giver plads til personlighed og kreativ udfoldelse på et helt andet niveau end tidligere set på andre platforme som eksempelvis Facebook og Instagram. På TikTok er den primære content-type nemlig video, hvilket skaber et naturligt højt brugerengagement med personlighed i øjenhøjde mellem både afsender og modtager."

Det kan I med TikTok

Med TikTok er der derfor mulighed for at blive eksponeret på en anden måde end gennem andre platforme såsom Facebook og Instagram. Simon Vinther forklarer dog, at man ikke bør anskue TikTok som en erstatning for andre platforme:

"TikTok bør på nuværende tidspunkt anses som et supplement til dine igangværende marketingindsatser (for de fleste). Da du skal være kreativ og forstå platformen for at skabe succesfuldt indhold, er det naturligt, at din indsats kommer med en tidsmæssig investering. Selvom det kan syntes tungt, opvejes det dog af platformens billige annoncering. For ligesom mange andre platforme bestemmes prisen som en auktion. Det betyder, at fordi platformen er ny, og mange endnu ikke har taget den til sig, er der et stort udbytte til lav pris," siger Simon Vinther og supplerer:

"En lille note er dog, at du altid bør sikre dig, at din målgruppe er til stede på platformen. For hvis du eks. skal sælge træsko, landbrugsmaskiner eller rådgive om revision, er det en fordel, hvis du ved, at målgruppen er på TikTok. Og det er på nuværende tidspunkt derfor ikke sikkert, at det giver mening for alle. Men hvis du har fat i de unge, first-movers og nysgerrige sjæle, bør du skynde dig, inden dine konkurrenter får samme ide."

Grundet platformens billige annoncering, kan det derfor også være en stor fordel, hvis I allerede fra starten tænker udover organisk indhold og satser på annoncering. For selvom TikTok har en fantastisk algoritme, er annoncering en god mulighed for øget eksponering: "Som du måske kender det med fra annoncering på Facebook, Instagram og LinkedIn, kan du betale for at få eksponeringer i brugerens feed. Reklamen markeres med et lille reklame-badge, nærmest så diskret, at brugeren ikke ser det. Annoncernes primære fokus er oftest Awareness, men der er lanceret en Pixel, også kaldet en sporingskode, som tjekker, om forbrugeren efterfølgende køber dit produkt," uddyber Simon Vinther.

Målgruppen på TikTok

Uanset om du vælger at benytte dig af annoncering, eller udelukkende vil fokusere på organisk indhold, så er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser omkring din målgruppe. Som Simon beskrev tidligere, kan det nemlig hurtigt være en "spildt" indsats - og potentielt spild af annoncekroner - hvis du kaster dit fokus på en platform, hvor din målgruppe ikke er repræsenteret.

Som Simon Vinther siger: "Målgruppen på TikTok er interessant, stigende og består fortsat hovedsageligt af unge og medie first-movers. Undervurder dog ikke købeevnen blandt disse, men vær klar over, at det umiddelbart ikke er bestyrelses- og direktionens-medlemmer, som på nuværende tidspunkt er i overtal." 

Dog har brugerne ikke alverdens tid. De er der for at blive underholdt, underholde eller begge dele. Som Simon Vinther beskriver det, kan man skildre brugeren i to typer: De aktive og de mere passive, eller kreatører og seere. "Platformen har virkelig mange brugere, men ikke alle er aktive kreatører. Flere på platformen har blot en bruger for at se det dynamiske og engagerende indhold, uden selv at blive fristet af at skulle fremstå på video. De surfer, scroller og interagerer med videoerne, på samme måde som du kan have en YouTube-profil, uden at uploade videoer dertil," uddyber Simon Vinther.  

Det skal I være opmærksomme på

Udover hvordan brugerne benytter sig af TikTok, er der også nogle andre ting, I bør være opmærksomme på. Brugerne tager sig ikke særlig lang tid til hvert enkelt opslag. Der er så meget at se og opleve i platformen, og en algoritme, der frister med endnu en video lige om hjørnet. Af netop den årsag peger Simon Vinther på, at der skal være fart og tempo på indholdet.

Platformen giver plads til leg

Dog betyder dette ikke, at du skal ud og investere i dyrt udstyr - i hvert fald ikke nødvendigvis. For som Simon Vinther siger: "Frygt ikke, du skal ikke til at være videoekspert for at komme på TikTok. Det er nemlig indholdet og ikke dine filmegenskaber, seeren vurderer dit indhold efter. Først og fremmest bør du huske, at mediet er ungt og i løbende udvikling. Det samme er mediets indhold, hvor der løbende opstår nye trends og tendenser, eksempelvis dansevideoer, memes og sarkastiske indslag. Du skal som kreatør altid være nysgerrig og indordne dig mediets form, sprog og indhold. En virksomhed med perfekthedskultur, et poleret ydre og en stram designmanual, er således ikke naturlig tiltænkt TikTok."

Disse spilleregler gør sig gældende for organisk indhold såvel som annoncering på TikTok. "Du skal lave unikke kreativer og tilpasse dig platformen. Hvis du ønsker at redigere dine videoer, skal det være på TikTok maner - vær ikke for perfekt, og husk fart og indhold," opsummerer Simon Vinther fra Kursusfabrikken.

Derfor bør I satse på TikTok

TikTok er en forholdsvis ny platform, og som Simon Vinther beskriver det også en spændende og innovativ platform, der lægger op til mange muligheder for jer som virksomhed: "Antallet af kreatører er stadig forholdsvis lavt, hvilket giver plads til, at dine organiske videoer kan gå viralt. Så hvor du på Facebook typisk oplever, at dine opslag ikke engang rammer antallet af egne følgere, er TikTok anderledes. Indholdet har det med at sprede sig hurtigere, og det stiger hver gang folk ser, liker og måske endda kommenterer. Du bør opbygge din følgerskare, imens platformen har lav konkurrence, for som antallet af kreatører stiger, stiger konkurrencen om feedet naturligvis også," uddyber Simon.

Og udover fordelene med organisk reach, er der også gode muligheder, når det kommer til annoncering, som vi har været inde på tidligere. Mange danske virksomheder har nemlig ikke fået øjnene op for TikTok som annonceringsplatform endnu, hvorfor du har gode chancer for at nå det, inden dine konkurrenter slår til.

Gode råd fra Simon Vinther

Hvis du er helt ny i Tiktok verdenen og går med overvejelser omkring, hvad TikTok kan gøre for netop din virksomhed, har Simon Vinther en række gode råd til dig. Første step vil som udgangspunkt være at udforske:

"Mit råd vil være, at dit første step er at oprette en personlig konto på platformen. Herfra bør du gå på opdagelse i de mange kreative videoer, like dem, du bedst kan lide, og naturligvis følge forskellige kontoer. Efter meget kort tid vil du opleve algoritmen, der formår at levere indhold ud fra dine personlige interesser," forklarer Simon Vinther.

Herfra kan du begynde at gemme videoer til inspiration i dine favoritter. Efterhånden som du bevæger dig rundt, vil du nemlig fornemme, hvilke annoncører, der har forstået platformen og dens spilleregler, mens andre blot bruger penge på en platform, de ikke forstår - en fælde du ikke selv vil falde i. Inden du begynder at bruge penge på annoncering på TikTok bør du derfor vide, hvilket indhold der fungerer på platformen, og hvad du selv bør undgå. 

Når du har fundet inspiration og har kendskab til platformen vil du have en tydelig indikation af, om TikTok er det rette match til din virksomhed og jeres produkter/services. "Herefter kan du afstemme, om du kan skabe relevant organisk indhold ud fra den viden, du har fået om platformen og de seneste tendenser. Dertil kan du afstemme, om annonceformatet passer til din virksomhed. Hvis det er tilfældet, kan du kontakte dit bureau, eller selv oprette en TikTok Ads Manager og starte eventyret med annoncering. En rejse, som du naturligvis kan støtte med faglig viden gennem kurser om annoncering på sociale medier, herunder også TikTok," lyder det fra Simon Vinther.

Hos Kursusfabrikken finder du et stort udvalg af kurser i Sociale Medier, som giver dig den nødvendige viden samt kompetencerne til at opnå succes på jeres sociale medier. Vil du hjælpe din virksomhed i mål?

Find dit kursus hos Kursusfabrikken her

Michelle Hjorth

Michelle Hjorth

Digital Content Specialist (Vis mere)
Michelle arbejder som Digital Content Specialist hos finduddannelse.dk, hvor hun blandt andet har fokus på at skrive artikler og guides, der forhåbentlig kan hjælpe dig med dit valg af efteruddannelse, blive klogere på dine muligheder og komme i mål med dine drømme. Michelle er uddannet med en Professionsbachelor i international handel og markedsføring fra Cphbusiness. (Mindre)

Omkring

Michelle arbejder som Digital Content Specialist hos finduddannelse.dk, hvor hun blandt andet har fokus på at skrive artikler og guides, der forhåbentlig kan hjælpe dig med dit valg af efteruddannelse, blive klogere på dine muligheder og komme i mål med dine drømme. Michelle er uddannet med en Professionsbachelor i international handel og markedsføring fra Cphbusiness.

Annoncer