Vis finduddannelse.dk som: Mobile

10 praktiske råd til præsentationsteknik - Styrk dine præsentationer og din fremførelse

Styrk dine præsentationer og din fremførelse med 10 praktiske råd fra Retorikfirmaet. Brug rådene, når du laver din næste præsentation, og få dine budskaber mere klart, målrettet og overbevisende ud til dine modtagere.

1. Udvælg ét hovedbudskab – det skal kunne formuleres i en enkelt sætning

Uanset hvad du skal holde oplæg om, så skal du altid gøre dig klart, hvad dit hovedbudskab er. Spørg dig selv, hvorfor dine modtagere skal lytte til dig, og hvad de skal have ud af dit oplæg. Skal de have ny viden? Træffe en beslutning? Motiveres til at gøre noget anderledes?  Og så lav en sætning med dit hovedbudskab, som du bygger din præsentation op om og bruger som hovedbudskabet, når du holder præsentationen. Når du selv og modtageren er helt klar over formålet med din præsentation, bliver det langt lettere at holde fokus og følge med i din præsentation.

2. Beskær dit indhold – alle skal ikke vide alt det, du ved

En af de vigtigste årsager til, at folk begynder at kede sig eller lader sig distrahere under et oplæg, er, at de får en masse information, som de ikke ved, hvad de skal stille op med. Sorter i dit stof ud fra dit hovedbudskab. Prioritér dine informationer og pointer fra 1 til 5 og tag kun det allervigtigste med. Dine modtagere skal kun have ting at vide, som de skal bruge til at forstå dit hovedbudskab.  Alt andet distraherer. Så skær ind til benet, så du ikke taber modtagerne undervejs. Alle skal ikke vide alt det, du ved.

3. Udvælg de 3 bedste argumenter – dem som rammer dine modtagere

Skal du overbevise din modtager om en sag i løbet af din præsentation, så udvælg de tre bedste argumenter til at ramme og rykke dine modtagere. Lad være med at liste alle dine mulige argumenter op, da det kan svække din sag at levere alle argumenterne på én gang. Undgå ’overkill’, og kæl i stedet for de udvalgte argumenter og optimer dem til modtagerne, situationen og formålet.

4. Skab struktur i din præsentation – guide dig selv og din modtager

Når du har en god rækkefølge på dine budskaber og pointer, hjælper du både dig selv og din modtager til at holde styr på dem. Start din præsentation med at præsentere dit hovedbudskab, så folk er med fra helt fra start. Fortæl dem gerne, hvad I skal igennem, så der er en klar dagsorden/agenda/plan (særligt ved længere informerende oplæg). Fortæl også gerne dine tilhørere undervejs, hvor I er i oplægget, fx ”Nu går jeg videre til afsnittet om…” eller ”Nå, nu skal vi tilbage til casen med…” osv. På den måde guider du dine modtagere gennem dit oplæg fra start til slut, så alle bedre kan orientere sig og følge med.

5. Fængende indledning – godt begyndt er halvt fuldendt

Kom godt fra start ved at træne de første sætninger af din præsentation, så du kan dem udenad. Når du kan din indledning, så har du en sikker begyndelse og kan fange publikum med den. Undgå gerne at din første sætning ikke er i genren: ”Jeg hedder” eller ”Jeg kommer fra”, men gerne noget med mere pondus. Det kan fx være et retorisk spørgsmål, som skitserer hovedbudskabet i dit oplæg: ”Hvorfor skal tonen i den offentlige debat ændres?”, eller ”Hvad betyder forandringerne i virksomheden for dig?” Et retorisk spørgsmål får modtagerne i gang med at tænke og lytte efter fra start af. Så kan du altid bagefter fortælle kort om, hvem du er osv., når du har fanget modtagernes opmærksomhed.

6. Fængende, opsummerende afslutning – hvad skal de have med videre?

Næst efter indledningen, så er det i slutningen, at din modtager er mest opmærksom. Dit hovedbudskab – hvad enten det er fokus på en problemstilling, et løsningsforslag eller noget helt tredje – skal være det, modtageren har i hovedet efter dit oplæg. Sørg for at opsummere til allersidst, hvor du kort og kontant får understreget, hvad din konklusion er, og hvilke argumenter du havde for det. Det skal være helt kort, så det ikke virker som en gentagelse af oplægget, men som en opsummering. Det hjælper modtagerne til at huske, hvad de skal have med videre af dine pointer og konklusioner.

7. Tal langsomt og hold pauser – undgå at gøre dig selv og andre forpustede

Langt de fleste taler for hurtigt under oplæg. Faktisk er det svært at tale FOR langsomt, så sæt tempoet ned og hold pauser i din talestrøm. På den måde giver du din modtager tid til at fordøje dine budskaber og ro til at få et overblik. Og det giver dig selv ro til at trække vejret mere naturligt og modvirke nervøsitet. Øv dig i at tale langsomt og holde pauser mellem overgange og inden pointer, så du selv og andre kan følge med, og ingen bliver forpustede.

8. Slip hænderne løs under din præsentation – hold hænderne parat

Den bedste gestik har du typisk, når du slapper af og taler med dine venner eller familie, så øv dig i at finde den samme ro og afslappethed, når du er på. Pas dog på med alt for indstuderet gestik – det kan hurtigt virke kunstigt. Og vær også opmærksom på, om du har bevægelser, der virker direkte distraherende på modtageren. Et godt trick – fx til din indledning: Forestil dig, at du holder en papirclips mellem pege- og tommelfingerspids i bøjede arme ud foran dig. Det giver dine hænder noget konkret at fokusere på, samtidig med at de er fri til at bevæge sig. Når du har en (tænkt) papirklips mellem fingrene, står du nemlig ikke med foldede hænder, gemmer dem på ryggen eller nusser dit hår eller skjortekraven med dem – hænderne er derimod parate.

9. Vær dig selv, når du holder dine præsentationer

Det kan lyde banalt, men det er vigtigt for din troværdighed, at du bare er dig selv, når du holder oplæg. Påtager du dig en rolle, kan det hurtigt virke for smart eller på anden måde utroværdigt. Gennemslagskraft er ikke at råbe højest og tale hurtigst, men at være sig selv på en engageret og autentisk måde.

Træk vejret, smil og vær imødekommende. Og i stedet for at fokusere på, om du gør det godt nok, skal du i stedet have dit hovedformål for øje: At hjælpe publikum til at modtage og forstå dit budskab.

10. Tre råd til en god performance - øvelse, øvelse, øvelse

Det er af afgørende betydning, at du øver dit oplæg igennem – flere gange. Det giver dig en bedre fornemmelse af, hvordan du bruger tiden, og hvad der er væsentligst at få sagt. Du får også en bedre fornemmelse for, hvilke formuleringer der ligger godt i munden, og hvilke det bliver for let at kludre i. Øv dig foran spejlet eller optag dine øve-runder på din telefon, så du kan se, hvad der skal rettes til, og hvad der fungerer rigtigt godt. Hvis du ikke nå at øve alt, så øv din indledning, dine hovedpointer og din afslutning. Så er du sikker på at komme godt fra start, levere dine pointer med overskud og få rundet overbevisende af.

Det var de 10 praktiske råd til at styrke dine præsentationer og din fremførelse – prøv at bruge dem, næste gang du skal holde et oplæg, så du kan komme godt fra start og få leveret dine budskaber mere klart, målrettet og overbevisende. God fornøjelse.


Vil du lære meget mere om den gode præsentation?
Find Retoriksfirmaets kurser lige her. 

Senest opdateret: 23 jul 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-06-2019

Clever Content Conference

Et gennemgående spørgsmål på conference er, hvordan du skaber den gode marketingstrategi, og hvordan du engagerer dit publikum og måske endda gør dem til loyale kunder.

Læs mere
Sidst opdateret 25-06-2020

Kunsten at få andre til at lytte til dig

At være god til at kommunikere er en eftertragtet færdighed på arbejdsmarkedet - og samtidig gør gode kommunikationsevner dit liv lettere generelt. Men hvad vil det egentlig sige at være god til at kommunikere, og hvordan kan du forbedre dine kommunikationsevner? Vi giver dig her tips til, hvordan du kan trænge igennem med dine meninger og idéer.

Læs mere
Sidst opdateret 14-07-2020

Skal vi stadig tale engelsk?

Er gode engelskkundskaber stadig afgørende for at få arbejde i den globale industri? Vi har spurgt en af sprogbranchens erfarne spillere siden 1878, Berlitz, om hvilke sprog erhvervslivet efterspørger, og om hvordan vi lærer sprog i fremtiden.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2020

7 social media marketing tips

Hvordan gør du din virksomhed mere attraktiv over for målgruppen? Uanset om du er en del af en stor eller lille virksomhed, er det vigtigt, at positionering og image sidder i skabet, så virksomheden opnår synlighed og troværdighed på det rette marked. Du får her syv gode råd til, hvordan du med social media marketing kan være med til at profil ...

Læs mere