Er du nyligt færdiguddannet, i gang med at søge job, eller ønsker du blot at forfine dine færdigheder inden for kommunikation og forstå præcis hvilke kompetencer, virksomheder efterspørger hos potentielle medarbejdere?
Læs med her, hvor vi hos finduddannelse.dk har analyseret en række jobannoncer inden for feltet, så du kan få indsigt i, hvad arbejdsgiverne leder efter, når de rekrutterer nye kandidater.
Det er guld værd at have indsigt i og have aktuel viden om udviklingen inden for ens fagområde. At være velinformeret om tendenser og relevante kompetencer i branchen er ikke kun gavnligt for at forbedre dit CV og jobansøgning, men det kan også guide din faglige udvikling ved at identificere områder og emner, hvor der bør investeres i opkvalificering.
Herunder kan du danne dig et overblik over, hvilke faglige og personlige kompetencer, virksomhederne efterspørger inden for Kommunikation. Du kan samtidig få inspiration til, hvilke kompetencer du gør klogt i at være opmærksom på, og muligvis udvikle dig inden for inden for.
De mest efterspurgte kompetencer inden for kommunikation
- Dokumenteret erfaring
- Kommunikation
- Gode samarbejdsevner
- Ansvarlig/ansvarsfuld
- Sproglig stærk
- Faglig stolthed
- Engageret
- Fokuseret
- Selvstændig
- SoMe
- Marketing automation
- Strategisk mindset
- Erfaring med hjemmesider
- Struktureret
- Erfaring med content
- Strategi
- Video skills
- Gode skriftlige egenskaber
- Kreativ
- Email marketing/nyhedsbreve
- PR og presse
- Events
- Initiativrig
- Nysgerrig
- Datadrevet
- Godt overblik
- Positiv
- Ambitiøs
- Dedikeret
- Målrettet
Blå repræsenterer faglige færdigheder og grøn repræsenterer personlige færdigheder.
Baseret på 2.272 jobannoncer på Jobindex
Efterspurgte kompetencer hos en kommunikationsmedarbejder
Når arbejdsgivere søger nye kommunikationsmedarbejdere, er det tydeligt, at der forventes, at den kommende medarbejder besidder grundlæggende kvalifikationer. Dette afspejles i betydningen af relevant uddannelse og erfaring, der rangerer højt på listen over ønskede faglige kompetencer. Nogle jobannoncer udtrykker blot ønsket om relevant uddannelse på en generel måde, mens andre præciserer deres krav mere detaljeret.
Udover de basale krav til uddannelse og erhvervserfaring bærer listen også præg af specifikke ønsker om mere præcise faglige kompetencer. En betydelig del af jobannoncerne foretrak blandt andet, at ansøgerne havde erfaring inden for sociale medier (SoMe), e-mail-marketing, marketing automation samt erfaring med håndtering af hjemmesider.
Ønskerne til en kommende medarbejder var dermed varierede og var selvfølgelig afhængige af den specifikke stilling. Generelt blev erfaring med SoMe dog prioriteret højest, og flere jobannoncer nævnte konkret erfaring med LinkedIn og/eller Facebook som en fordel.
Desuden nævnte nogle jobannoncer i denne sammenhæng også erfaring med generel annoncering samt Meta annoncering som fordele, men ikke nødvendigvis et krav for at være kvalificeret til at varetage stillingen hos virksomheden.
Skil dig ud fra mængden
Som nævnt afhænger arbejdsgivernes krave til en kommende kommunikationsmedarbejder af den enkelte stilling, og listen ovenfor skal derfor blot ses som et udpluk af de mest populære og mest efterspurgte kompetencer.
Udover de allerede nævnte kompetencer, har arbejdsgiverne også en forhåbning om, at den ideelle kandidat til stillingen besidder video skills, har erfaring med content, events samt strategi. Så hvis dette er nogle af dine forcer, så står du allerede stærkt i feltet af kandidater.
Jobannoncerne lægger også vægt på kompetencer af mere personlig karakterer. Gode samarbejdsevner, ansvarsfuld, sprogligt stærk, drive og selvstændighed er kompetencer, der topper listen. Derudover ser arbejdsgiverne det også som en styrke, hvis du kan vise, at du er engageret, fokuseret, struktureret, og at du har et strategisk mindset.
Du kan dog godt skille dig endnu mere ud af mængden af kandidater til stillingen. Det kan du gøre ved at være lidt på forkant. Det er for eksempel ingen hemmelighed, at AI (kunstig intelligens) kommer til at forandre vores arbejde og diverse stillingsbetegnelser, og det gælder altså også, hvis du sidder i en stilling inden for kommunikation eller drømmer om at komme til det i fremtiden.
Det kan derfor være en god ide at fintune dine kompetencer inden for kunstig intelligens og gennem et kursus spore dig ind på, hvordan du kan bruge det til din fordel. Vil du stille skarpt på dine muligheder med AI?
Se her, om der findes et AI kursus for dig
Styrk dine kompetencer
Står du over for en udfordring med at opfylde virksomhedens specifikke krav til faglige kompetencer til dit drømmejob? Så kan muligheden for at deltage i et kursus eller tage en fuld efteruddannelse for at erhverve de nødvendige kompetencer være oplagt for dig.
Klik på knappen nedenfor, og find præcis det kursus inden for kommunikation, der passer dig bedst.
Find dit kommende kommunikationskursus her
Om undersøgelsen
I alt er 2.272 jobannoncer gennemgået for perioden 1. marts 2024 til 1. marts 2025. Jobannoncerne inkluderer kategorien "Kommunikation og journalistik" på Jobindex, og dækker således over de mange forskellige jobfunktioner, der lægger under denne jobkategori.
I nogle tilfælde er lignende egenskaber og kompetencer nævnt med forskellige udtryk. Her har vi søgt på de forskellige udtryk og lagt dem sammen som en og samme kompetence.