Vis finduddannelse.dk som: Mobile
<h1 id="leftColFrameTitle" class="lcb-title" title="8 tips til at forbedre din følelsesmæssige intelligens og blive en bedre leder">8 tips til at forbedre din følelsesmæssige intelligens og blive en bedre leder</h1>

8 tips til at forbedre din følelsesmæssige intelligens og blive en bedre leder

Er du blevet forfremmet til leder, eller har overtaget en lederposition i en ny virksomhed? Så er der måske god chance for, at du føler dig en smule uforberedt, for hvad indgår der egentlig i lederrollen?

Du har helt sikkert nogle kompetencer, der gør, at du har fået din lederstilling, måske er det din tekniske kunnen, eller lignende egenskab. Men hvad med alt det, der ikke ligger i ens faglighed? Det menneskelige aspekt et lederjob kræver, når medarbejderne kommer, og fortæller at de er alvorligt syge, gravide eller er på vej igennem en grim skilsmisse.

Lederskab handler ikke bare om de faglige problemer der kan opstå på en arbejdsplads, men i lige så høj grad om de menneskelige - for vi stopper ikke med at være mennesker, og ligger vores problemer uden for arbejdspladsen - hvor meget vi end ønsker at det kunne lade sig gøre.

Derfor bliver den følelsesmæssige intelligens også mere og mere relevant og vigtig, når det kommer til lederskab. Læs derfor disse ti tips til at forbedre din følelsesmæssige intelligens og dermed også dit lederskab.

1. Lyt dobbelt så meget som du snakker

Du har to øre og én mund, og det er også i dette forhold, du bør bruge dem. Når du lytter til dine medarbejdere føler de sig værdsat. Det giver dem en chance for at klage, noget der måske ellers ville påvirke deres produktivitet. Du behøver ikke altid at reagere på det, ofte er det nok at du lytter. Du lærer også ved at lytte, og kommer dermed også tættere på de problematikker dit team sidder med i dagligdagen.

2. Sæt dig i den andens sted

Jo mere du forstår andres perspektiver, jo nemmere er det også at forstå andres modstand eller problemer. Det gør det muligt for dig at være mere følsomme over for deres behov, det betyder ikke altid, at du skal give efter, ofte er det ikke muligt. Men ved at forstå andres positioner, kan du nemmere kommunikere på en mere empatisk måde, og dermed opnå bedre resultater.

3. Sig undskyld, hvis det er din skyld

Intet hjælper med at opbygge tillid hurtigere end at tage ejerskab for ens egne fejl og undskylde for dem. Ofte prøver vi at skyde skylden på andre, eller andre faktorer, men dette er faktisk med til at ødelægger tilliden og forholdet mellem leder og medarbejder. Hvis det er din skyld, indrøm det, undskyld og fortsæt.

4. Vær sårbar

Ledere er ikke superhelte. Når du viser sårbarhed, skaber du en større samhørighed med andre. Vi har alle lavet fejl i vores liv, prøv ikke at skjule dem. Ej dem, del dem og dine medarbejdere vil respektere dig for det.

5. Lev dig ind i andre

Empati handler om at forstå hvorfor nogen føler eller opføre sig på specifikke måder, og samtidig kunne kommunikere den forståelse til dem. For bedre at forstå empati, må vi først forstå vores egne følelser, og hvorfor vi reagere som vi gør. Start med at få denne forståelse ved at mærke efter dine egne følelser, jo bedre du forstår dem, jo bedre vil du kunne forstå og håndtere andre mere empatisk.

6. Skab et positivt miljø

Du kan skabe et mere positivt miljø blot ved at begynde at smile mere. Når du smiler frigiver det endorfiner, der får dig til at føle dig mindre stresset og mere afslappet. Smilet er samtidig smittende. Når vi ser nogen der smiler, smiler vi ofte tilbage ubevidst. Et positivt miljø har ikke bare gode sundhedsmæssige fordele, men glade mennesker er også mere produktive.

7. Spørg i stedet for at fortælle

Ingen kan lide at få afvide, hvad de skal lave. Alle ved, at du er lederen, så når du snakker med dine medarbejdere, vil de ofte gøre det du beder om. Når du spørger istedet for at fortælle, så viser du respekt, da det også ændre din stemmeføring.

8. Ros mere

Selvom det er sandt, at smiger ikke altid virker, så virker det dog at rose dem, der gør et godt stykke arbejde. Vi ønsker alle anerkendelse. Så vær opmærksom på, hvad der foregår omkring dig og sørg for at rose de mennesker, du ser, gør et godt stykke arbejde. Det er også godt at forstå de individuelle behov; nogle mennesker kan lide at blive rost privat, andre i offentligheden. Jo mere afstemt din ros er med det medarbejderen har brug for, desto mere effektive vil det være.

Senest opdateret: 05 mar 2019

Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!