Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Quick guide: Social inklusion

Social

inklusion

At fremme et socialt inkluderende miljø med fokus på udvikling og læring

Social inklusion har fokus på de børn, der falder ud fra mængden samt det, de falder ud af. Med andre ord - udsatte børn. Social inklusion handler derfor i al sin enkelthed om at få alle børn med ind i institutionens fællesskaber. Gennem alles aktive deltagelse og et blik for handlinger rettet mod ekskluderende mekanismer i institutionen, kan social inklusion være vejen til at forebygge negativ social arv og hjælpe udsatte børn igang med et godt liv. 

Mangler du, som pædagog, lærer eller leder af en daginstitution, viden om social inklusion? Så læs med her i denne quick guide, som sætter fokus på social inklusion og dens metoder og udfordringer. 

Kurser i social inklusion


Social inklusion vs. integration

Integration tager udgangspunkt i at imødekomme barnets særlige behov i særlige læringsrum. På den måde er tanken med integration af det udsatte barn fornuftig i sig selv, men idet barnet beskyttes mod fællesskabet, kan man også risikere at ekskludere barnet fra institutionens fællesskaber. På den måde kan konsekvenserne af integrationmetoder gøre sig gældende i kraft af, at barnet udskilles pga. egne fejl og mangler. 

Social inklusion har derimod fællesskaber i fokus. I en institution med social inklusion arbejdes der med, hvordan man fælles skaber disse fællesskaber, som er dynamiske (og ikke statiske eller konfliktfri). Det kendetegnende for en inkluderende pædagogisk indsats er derfor fokus på hverdagen i institutionen og barnets/børnenes daglige trivsel og udvikling i hverdagen. 

Kort fortalt handler social inklusion om rummelighed og inklusion af alle børn i institutionens fællesskaber. 

Vigtige betingelser for social inklusion

For at mestre social inklusion er det vigtigt, at alle medarbejdere i institutionen deltager og er sat godt ind i inklusionens metoder. Derfor kan det være en god idé at få alle medarbejdere på kursus i social inklusion. 

Institutionen vælger derefter selv fokus for den sociale inklusion. Processen skal være nøje aftalt, og det skal ligge klart, hvem der gør hvad og hvornår. Der ligges derfor en langsigtet plan med tydelige mål. 

Under arbejdet med social inklusion er det desuden vigtigt, at der forekommer dialog på tværs af stuer og enheder i institutionen. Især skal ledelsen være ekstra opmærksom på de voksenpædagogiske udfordringer, der kan forekomme med social inklusion. 

Kort fortalt er følgende punkter vigtige for arbejdet med social inklusion: 

  • En stærk ledelsesmæssig opbakning
  • Alle ansatte i institutionen skal deltage
  • En nøje aftalt langsigtet plan med mål samt organisering af roller
  • Dialog på tværs af stuer og enheder i institutionen 
  • Fokus på voksenpædagogiske udfordringer

Udfordringer ved social inklusion

Inklusionprojektet er en voksenpædagogisk læreproces. Det kan være en udfordring at vende sig til den nye metode, som skal gennemsyre hele organisationen, og det er afgørende at institutionen granskes for dens eksklusionsmekanismer, som modarbejder inklusionen. Social inklusion kan derfor være en udfordring for de kollegiale relationer og de ansattes professionsfaglige selvforståelse. 

Af digital kommunikstionsassistent, Amalie Klæstrup Nielsen

Senest opdateret: 11 apr 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 08-04-2019

Top 30 pædagog kompetencer 2016

Hvilke egenskaber skal du besidde for at få foden inden for i den pædagogiske verden? Finduddannelse.dk har gennemgået over 1.200 jobannoncer for at blive klogere på, hvad arbejdsgiverne søger, når der skal ansættes nye pædagoger.

Læs mere
Sidst opdateret 20-11-2017

Sådan får vi digitalt kompetente børn

Digitale medier fylder hele vores hverdag. Det gælder også vores børn og unge. Vi har talt med fire eksperter, der her giver deres bedste råd til, hvordan vi gør dem digitalt kompetente. 

Læs mere
Sidst opdateret 20-05-2019

Guide: Videreuddannelse for pædagoger

Det pædagoiske felt og metoder udvikler sig konstant. Der kommer hele tiden ny viden og undersøgelser, som modbeviser og nuancerer tidligere viden. Derfor er det også oplagt, at man som uddannet pædagog videreuddanner sig. 

Tags: Pædagogik
Læs mere
Sidst opdateret 21-05-2019

Hvordan skaber vi sunde læringsmiljøer?

Den fremherskende perfekthedskultur har resulteret i, at toppræstationen er blevet symbolet på god læring og en elev i sit es. Men er denne higen efter den bedste karakter virkelig et udtryk for, at vi har trivsomme elever? Det har vi spurt Arnt Louw og spurgt til, hvordan vi bedst skaber sunde læringsmiljøer. 

Tags: Pædagogik
Læs mere
Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!