Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Quick guide: Social inklusion

Social

inklusion

At fremme et socialt inkluderende miljø med fokus på udvikling og læring

Social inklusion har fokus på de børn, der falder ud fra mængden samt det, de falder ud af. Med andre ord - udsatte børn. Social inklusion handler derfor i al sin enkelthed om at få alle børn med ind i institutionens fællesskaber. Gennem alles aktive deltagelse og et blik for handlinger rettet mod ekskluderende mekanismer i institutionen, kan social inklusion være vejen til at forebygge negativ social arv og hjælpe udsatte børn igang med et godt liv. 

Mangler du, som pædagog, lærer eller leder af en daginstitution, viden om social inklusion? Så læs med her i denne quick guide, som sætter fokus på social inklusion og dens metoder og udfordringer. 

Kurser i social inklusion


Social inklusion vs. integration

Integration tager udgangspunkt i at imødekomme barnets særlige behov i særlige læringsrum. På den måde er tanken med integration af det udsatte barn fornuftig i sig selv, men idet barnet beskyttes mod fællesskabet, kan man også risikere at ekskludere barnet fra institutionens fællesskaber. På den måde kan konsekvenserne af integrationmetoder gøre sig gældende i kraft af, at barnet udskilles pga. egne fejl og mangler. 

Social inklusion har derimod fællesskaber i fokus. I en institution med social inklusion arbejdes der med, hvordan man fælles skaber disse fællesskaber, som er dynamiske (og ikke statiske eller konfliktfri). Det kendetegnende for en inkluderende pædagogisk indsats er derfor fokus på hverdagen i institutionen og barnets/børnenes daglige trivsel og udvikling i hverdagen. 

Kort fortalt handler social inklusion om rummelighed og inklusion af alle børn i institutionens fællesskaber. 

Vigtige betingelser for social inklusion

For at mestre social inklusion er det vigtigt, at alle medarbejdere i institutionen deltager og er sat godt ind i inklusionens metoder. Derfor kan det være en god idé at få alle medarbejdere på kursus i social inklusion. 

Institutionen vælger derefter selv fokus for den sociale inklusion. Processen skal være nøje aftalt, og det skal ligge klart, hvem der gør hvad og hvornår. Der ligges derfor en langsigtet plan med tydelige mål. 

Under arbejdet med social inklusion er det desuden vigtigt, at der forekommer dialog på tværs af stuer og enheder i institutionen. Især skal ledelsen være ekstra opmærksom på de voksenpædagogiske udfordringer, der kan forekomme med social inklusion. 

Kort fortalt er følgende punkter vigtige for arbejdet med social inklusion: 

  • En stærk ledelsesmæssig opbakning
  • Alle ansatte i institutionen skal deltage
  • En nøje aftalt langsigtet plan med mål samt organisering af roller
  • Dialog på tværs af stuer og enheder i institutionen 
  • Fokus på voksenpædagogiske udfordringer

Udfordringer ved social inklusion

Inklusionprojektet er en voksenpædagogisk læreproces. Det kan være en udfordring at vende sig til den nye metode, som skal gennemsyre hele organisationen, og det er afgørende at institutionen granskes for dens eksklusionsmekanismer, som modarbejder inklusionen. Social inklusion kan derfor være en udfordring for de kollegiale relationer og de ansattes professionsfaglige selvforståelse. 

Af digital kommunikstionsassistent, Amalie Klæstrup Nielsen

Senest opdateret: 11 apr 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 30-11-2016

Interview om skolereformen

Skolerne skal fokusere på kompetencer i inklusion og IT, mener Danmarks Lærerforening. Men samtidig står både ledere og lærere overfor en stor udfordring, når de med nye målbaserede undervisningsformer både skal øge det faglige niveau, skabe sociale kompetencer og bedre trivsel hos eleverne.

Læs mere
Sidst opdateret 30-10-2018

Quick guide: Miljøterapi

Vil du være med til at gøre hverdagen nemmere for den psykisk udfordrede patient? Så skal du se nærmere på miljøterapi. Vi giver dig heldigvis en kort introduktion her, ligesom vi også giver dig et overblik over, hvordan du kan uddanne dig til at blive en rigtig hverdagshelt.

Læs mere
Sidst opdateret 20-01-2016

Læs interviewet om Inklusion i folkeskolen

Inklusion i folkeskolen er meget omdiskuteret og debatteret. Debatten er desværre ikke altid konstruktiv og få taler om, hvordan udfordringen bedst muligt kan løses, og hvad der skal til for, at inklusion i folkeskolen lykkes? Vi har interviewet Lise Kramer Schmidt.

Læs mere
Sidst opdateret 07-04-2017

Familiesamspillets rolle ved problemer i skolen

Hvilken rolle spiller familiesamspillet ved løsningen af problemer i skolen? Det har vi spurgt 3 familieterapeuter om, så læs med og bliv klogere på hvad dynamikken i din familie har af betydning for konfliktløsning i skolen. 

Læs mere
Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!