Sådan får vi digitalt kompetente børn

Digitale medier fylder hele vores hverdag. Det gælder også vores børn og unge. Vi har talt med fire eksperter, der her giver deres bedste råd til, hvordan vi gør dem digitalt kompetente. 

De digitale medier er blevet en kæmpe del af vores liv. Alt lige fra vores arbejdsopgaver til pleje af vores sociale relationer foregår i dag på nettet. Det gælder i stigende grad også for børn og unge, der i undervisningen, skal lære om digitale mediers muligheder og navigere sundt og trygt på nettet, når de taler med deres venner i fritiden. 

Det er derfor blevet en helt klar nødvendighed at undersøge, hvordan vi bedst klæder dem på til en sådan hverdag, hvor de digitale medier i stigende grad bliver omdrejningspunktet. Til netop dette har vi rådført os hos en række eksperter, der dagligt beskæftiger sig med, at børnene og de unge er omgivet af pædagoger, der kan støtte deres digitale udvikling, færden og nysgerrighed

Streg


Udforsk den nye digitale verden

"Det korte svar er, at det gør man ved at udforske denne nye, digitale verden sammen med børnene. Man gør det ved at være nærværende, nysgerrig og i samtale om fælles oplevelser med digitale medier i institutionen.

De digitale medier er under konstant udvikling. Hvad der er relevant i dag, er måske allerede forandret i morgen. Mediepædagogikken kalder derfor på en pædagogisk tilgang, der kan rumme denne foranderlighed. En pædagogisk tilgang, som bygger på nysgerrighed, mod, leg og fælles eksperimenter.

Pædagoger må derfor turde være sammen med børnene i alt det nye. De må vove at prøve noget, som de ikke på forhånd kender udfaldet af. Kan man udveksle kultur over YouTube? Lave sine egne musikvideoer i børnehaven? Hvad sker der, hvis vi lader børnene føre de voksne ind i deres måde at bruge medierne på? Og hvordan kan vi gøre det? Pædagoger må dyrke nysgerrigheden, tåle at være i usikkerheden sammen med børnene og gøre den til genstand for dialog og fælles udforskning. De må kunne udholde risikoen for, at børnene ved mere om teknikken, end de måske selv gør, og de må turde stole på, at deres faglighed ruster dem til at indgå i den slags eksperimenterende fællesskaber med børn." Forklarer Erika Zimmer.

Erika Zimmer Brandt er Lektor ved Pædagoguddannelsen, VIA University College, og har redigeret bogen Digital Pædagogik og Den digitale pædagoguddannelse.

Streg


Det digitale er den del af uddannelsen

“I Pædagoguddannelsen i Professionshøjskolen Absalon har vi særlig opmærksomhed på børn og unges brug af digitale medier. Vi har fokus på det kæmpe pædagogiske potentiale det har i daginstitutioner og skoler. I pædagoguddannelsen er vi derfor optaget af, at digitale medier kræver viden, kompetencer og færdigheder, hvorfor det indgår aktivt som en del af de pædagogstuderendes uddannelse. Vi ønsker nemlig ikke at børn og unges brug af digitale medier ender i et scenarie domineret af voksenkontrol og ikke-kropslige aktiviteter i daginstitutioner og skoler.”  Fortæller Trine Ankerstjerne. 

Trine Ankerstjerne er Uddannelsesleder ved Pædagoguddannelsen på Professionshøjskolen Absalon.

Streg


En ny form for dannelse

“Når noget digitaliseres betyder det egentlig blot, at det omsættes til tal. Når man alligevel taler så meget om digitaliseringen og dens betydning, er det fordi det at håndtere digitale produkter og have en forståelse af  konsekvenserne af brugen af dem, kræver delvist andre kompetencer end de traditionelle som forældre og institutioner udstyrer børn med.

Mange børn og unge bliver på de sociale medier udsat for ubehagelige oplevelser eller har måske selv svært ved at kommunikere hensynsfuldt online.

Kirsten Drotner beskrev for en del år siden, hvordan kulturproduktion og kulturreception for børn og unge er tæt knyttet sammen. I dag er børn og unges produktion og kommunikation gennem medierne, noget de ofte selv står for. Det medfører udvikling af nye subkulturer og kommunikationsstrategier blandt børn og unge, men det betyder også at de voksnes indsigt og kritiske tilgang ikke direkte formidles til børn og unge. Hvis børn og unge i højere grad, også etisk, skal rustes til den digitaliserede verden, de befinder sig i, kræver det både analyse- og vurderingskompetencer. Anderledes sagt en ny form for dannelse. Den kan de først og fremmest få ved at arbejde sammen med voksne om og med digitale produkter.” Siger Astrid Hestbech.

Astid Hestbech er Cand. Comm. Lektor ved Professionshøjskolen Absalon.

Streg


Nye innovative og kreative læringsmiljøer

"Digitalisering er et vilkår i dag. Digitale medier er overalt og ofte som en usynlig del af hverdagslivet. Samtidig accelererer den teknologiske og mediemæssige udvikling, og vi bombarderes hele tiden med nye teknologier. Det er en helt særlig udfordring i dagtilbud og i skoler.

Nye medievaner betyder samtidig, at digitale medier i dag er en naturlig del af børns og unges hverdag, men der er forskel på at bruge digitale medier i fritid og så inddrage dem i pædagogisk praksis som læringsressource. Vi ved, at digitale medier kan styrke børns og unges personlige udvikling samt understøtte nye arbejdsformer, men vi ved også, at det kræver mediepædagogisk iscenesættelse og uddannelse af det pædagogiske personale, hvis digitale medier skal fungere som læringsressource.

Der er brug for at udvikle mere innovative og kreative læringsmiljøer, som omsætter digitale mediers potentiale til ny pædagogisk praksis. Digitale medier er multimodale, hvor forskellige genrer, formater og sanser indgår, og som lægger op til en mere eksperimenterende og undersøgende praksis. Børn og unge får forskellige udtryksmuligheder, og det kan udvikle nye læringsmiljøer.

Det pædagogiske personale skal uddannes til disse praksisformer: De skal have viden om børns og unges mediemønstre i fritiden og indsigt i, hvordan der bygges bro mellem fritidens mediekultur og pædagogisk praksis. Det pædagogiske personale skal tilegne sig håndværksmæssige mediekompetencer, så de kan understøtte eksperimenterende læreprocesser om og med digitale medier. De skal kende til mediers æstetik og formsprog, således at de kan vejlede børn og unge og kvalificere det analytiske arbejde i praksis.

Der er tale om et dannelsesmæssigt perspektiv på børn og unges digitale mediekultur. Udvikling af en mediepædagogisk praksis er første skridt på vejen." Forklarer Ole Christensen.

Ole Christensen er Lektor i Mediepædagogik ved Professionshøjskolen UCC, Videreuddannelsen Campus Carlsberg. Her kan du læse hans artikel omkring familiens medialisering og UCC Magasinet om Digital Dannelse 


Annoncer