Skab værdi med user experience (UX)

Bliv klogere på, hvad god brugeroplevelse er. Læs med her, hvor Frederik Bundgaard giver gode råd til, hvordan man skaber værdi med UX. 

Hvordan laver man en god brugeroplevelse på sin hjemmeside?

Du har sikkert allerede stiftet bekendtskab med begreberne brugervenlighed, brugeroplevelse, User Experience (UX) og usability. Men hvad er det egentlig? Og hvordan er det muligt at skabe værdi med det på ens hjemmeside?

Det har vi taget en snak med Frederik Bundgaard om, der er ejer af virksomheden UX mentor, der er en kursus- og konsulentvirksomhed inden for brugeroplevelse. Læs med her, hvor Frederik Bundgaard giver gode fif til, hvordan du skaber en god brugeroplevelse for dine kunder.


Hvad er et godt UX-design?

Når det drejer sig om brugervenlighed/usability på hjemmesider, er den korte definition at møde de behov, som brugeren har. Brugervenlighed er derfor vigtigt i forhold til at skabe den gode brugeroplevelse/user experience, der er brugerens samlede subjektive oplevelse af en hjemmeside. Her er det vigtigt at understrege, at det ikke kun handler om det visuelle design af din hjemmeside. For Frederik er designet kun det yderste lag.

Når man taler om brugervenlighed, så er der mange, der straks tænker på designet, hvordan det ser ud, og om det ligner Apple. Det ser jeg som det mindst vigtige ved god brugervenlighed. I min optik handler det om hvorvidt systemet eller hjemmesiden dækker brugerens behov på en god måde.

For at skabe en god brugeroplevelse skal ens hjemmeside være nem at navigere i, funktionerne skal virke, og den skal være hurtig og effektiv. Frederik understreger dog, at designet også kan have en stor betydning i forhold til den samlede brugeroplevelse, men at vigtigheden af designet er afhængigt af, hvilket site du har, og hvem dine brugere er.

Hvis du har et online katalog med boligindretning, så er det klart, at det godt må være noget, der føles lækkert. Men hvis det for eksempel er et offentligt site, hvor man kan fornye sit sundhedskort, så er behovet, at det skal være enkelt, overskueligt og
sikkert 

Derfor skal du beskæftige dig med UX-design

Grunden til at et godt UX-design er vigtigt, er fordi det kan skabe en enorm værdi for din virksomhed.

Hvis man beskæftiger sig med UX på en struktureret måde, er der større sandsynlighed for, at man får dækket brugerens behov på den rette måde. Ved at dække behovene kan man som virksomhed spare penge og tid i udviklingsprocessen, øge sit salg og få folk til at gøre dét, som man gerne vil have dem til.

Se kurser i User Experience

Vejen til den gode brugeroplevelse

Nettet er fyldt med artikler, der forklarer, hvad en god brugeroplevelse er. Hvis du sidder som nybegynder inden for området, kan det måske virke uoverskueligt. Vi har derfor fået Frederik til at komme med sine bud på, hvad der er vigtigst at fokusere på for dig, der gerne vil skabe en god brugeroplevelse på dit site:

Forstå dine kunder

Hvis du vil øge din kunde- og brugertilfredshed, mener Frederik, at det vigtigste er, at man forstår sine kunder og er i stand til at sætte sig i brugerens sted. Det kan du f.eks. gøre ved at tale med dine kunder, lave fokusgrupper, forskellige former for interviews, co-creation og se hvad der sker i support og sagsbehandling, hvor folk melder alt det ind, der ikke virker. Men det er ikke altid nok at få inputs:

Der er utallige måder at få inputs fra sine brugere på, og nogle gange, når man spørger dem på den rigtige måde, bliver det godt, og andre gange, hvor man tror, at man spørger dem på den rigtige måde, så bliver det ikke godt. 

Frederik forklarer, at folk har en tendens til at sige ja til det hele, hvis de bliver spurgt, fordi de tænker “Ja, det lyder spændende, det kunne jeg da godt tænke mig”. Hvilket ofte resulterer i, at produktet alligevel ikke er relevant for brugerne, når det rammer markedet. Frederik kommer med et eksempel på dette:

Hvis man spørger folk: Hvor tit går du i teateret? Så er svaret et resultat, men når man måler på, hvor mange teaterbilletter, der bliver solgt, så er det kun en tredjedel eller halvdelen af det tal, der rent faktisk går i teateret. Så man skal være skarp på, at der er forskel på, hvad folk siger, at de gør, og hvad folk reelt gør.

Test dine løsninger

Når man har sat sig i brugerens sted og forstået de behov brugeren har, så gælder det om at lave nogle løsninger, der dækker behovene på en god måde. Herefter er det nødvendigt, at man hurtigt får testet løsningerne.

Den iterative tilgang med at undersøge, bygge og test, undersøge, bygge og teste er meget klassisk og på mode - og med god grund. I gamle dage, byggede man noget - især i det offentlige - over 3-4 år, og når det så var færdigt fandt man ud af, at det alligevel ikke kunne dække behovene, eller at verden havde flyttet sig.

Derfor anbefaler Frederik, at man løbende gennem udviklingsprocessen laver brugertests, så man tidligt og hurtigt får testet sit koncept, og kan forbedre og rette, inden det bliver dyrt og svært.

 


Vil du gerne lære mere om UX? Se alle kurser i User Experience her.


Annoncer