3 EdTech-start-ups, der underviser i fremtiden

Alle snakker om EdTech i undervisningen. Men hvordan fungerer det egentlig i praksis?

Alle snakker om EdTech - også kendt som læringsteknologi - i undervisningen. Men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Vi har taget et kig på, hvad det er teknologien kan hjælpe os til i undervisningen, og hvordan fremtiden ser ud inden for EdTech.

EdTech er ét af de der buzzwords, der bliver slynget rundt og som dækker over alt lige fra innovation, teknologi og disruption inden for uddannelsesområdet. Uddannelsessektoren har netop gennemgået en stor udvikling i de sidste 10 år, og EdTech anses for at være et fremtidigt milliardmarked. Men meget få ved faktisk, hvad det er EdTech kan bruges til i undervisningen, udover at facilitere og støtte undervisere og studerende. Derfor har vi, hos finduddannelse.dk, sat os for at sætte tre virksomheder, der faktisk arbejder med teknologien til dagligt, i stævne.

Her i artiklen kan du derfor møde Hopspots, Skriv og læs og Clio, der alle tre arbejder med EdTech på forskellige måder. Fælles for de tre EdTech-virksomheder er, at de arbejder med læring, hukommelse og læringsmotivation ud fra en tankegang om, at eleverne skal være med-producenter frem for passive konsumenter. Vi har stillet det samme spørgsmål til alle tre start-ups, og du kan herunde læse med om, hvordan EdTech bruges i praksis, og hvad lige netop deres virksomhed kan bidrage med i undervisningen.

CLIO

Hos Clio ser vi eleverne som vores kernebrugere. Vi udfordrer konstant de digitale teknologiers potentialer for at give den enkelte elev et bedre udgangspunkt for at tilegne sig nye kompetencer, ny viden og nye færdigheder.

Det kan fx være vores interaktive læseguides, der gør teksterne dynamiske og mere motiverende og forståelige for eleverne at læse. Vi tilbyder også Forløbsbyggeren til læreren, som gør det muligt både at bygge sine helt egne forløb eller modificere de forløb, som vores redaktører har lavet. Det gør forløbene endnu mere personlige, målrettede og meningsfulde for præcis den klasse, der skal arbejde med dem.

Vi har et stort fokus på at inddrage forskningen i vores udvikling af teknologier og indhold, så vi udvikler de læringsteknologier, der giver den bedste læring for den enkelte elev.

- Clio


Vi har også udviklet en Læsemotor, som tilbyder eleverne tre forskellige typer af støtte i deres første læsetræning. Det betyder, at alle elever kan læse den samme tekst og efterfølgende arbejde med den i fællesskab og sætte den ind i en fælles litteraturforståelse.

Denne teknologi har forskningsmæssigt vist sig at give en signifikant bedre læseforståelse hos eleverne end andre hyppigt anvendte analoge midler på markedet, og så er vores lykke gjort. Vi har et stort fokus på at inddrage forskningen i vores udvikling af teknologier og indhold, så vi udvikler de læringsteknologier, der giver den bedste læring for den enkelte elev.

HOPSPOTS

Undervisning foregår som hovedregel stillesiddende, men langt fra alle elever lærer godt på den måde, og mennesker er ikke skabt til at sidde stille og høre efter i timevis. Hopspots er et unikt interaktivt læringsmiddel, der motiverer til bevægelse og læring.

Børn motiveres til at øve fokus, hukommelse, beslutningstagning, samarbejde og meget mere, når de spiller med Hopspots. Hopspots skaber ikke kun mere kreativ og underholdende undervisning, det gør det også muligt for elever at blive digitale producenter af læringsindhold. 

- Hopspots 


Med sine 12 trådløse brikker, der lyser og registrerer berøring, og en app med 7 spil, er det muligt at sætte rigtig meget bevægelse på læringen, hvilket både motiverer børnene og øger deres indlæring. Hopspot app’en indeholder 7 spil, der udfordrer barnet i blandt andet sprog-læring, kognitiv træning, programmering osv. Bevægelse er fælles for alle spillene.

Børn motiveres til at øve fokus, hukommelse, beslutningstagning, samarbejde og meget mere, når de spiller med Hopspots. Hopspots skaber ikke kun mere kreativ og underholdende undervisning, det gør det også muligt for elever at blive digitale producenter af læringsindhold, vha. iPad’ens kamera- og optagefunktion, fremfor blot at konsumere færdigt materiale.

Muligheden for at programmere indhold, gør det tilmed muligt at tilpasse spillene til et hvilket som helst fag og niveau, hvorfor Hopspots kan bruges til alle, børn som voksne. Elementet af gamification i Hopspots bidrager yderligere til at motivere børn til at bevæge sig og lære.

SKRIV OG LÆS

Skriv og læs er et læringsværktøj, hvor indskolingselever lærer at skrive og læse ved at producere deres egne digitale og multimodale bøger. Skriv og læs er en webapp, som er optimeret til at anvendes via en browser på alle online digitale devices – fx interactive whiteboard, pc, bærbar, tablet og smartphone ned til 4”.

Med integration af teknologier som tastatur-/bogstavlyde, lydoptagelse- og kamerafunktion, billedsøgning og andre funktioner, stilladseres og undersøges elevernes læring.

Skriv og læs har fokus på eleven som kreativ producent frem for passiv konsument, som kendetegner hovedparten af de eksisterende færdigheds- og træningsbaserede læringsprogrammer. Med Skriv og læs ønsker vi at fremme meningsfuld læring ved at give lærere og elever mulighed for at inddrage deres egen virkelig i undervisningen.

Skrive og læs har fokus på eleven som kreativ producent frem for passiv konsument, med Skriv og læs ønsker vi at fremme meningsfuld læring ved at give lærere og elever mulighed for at inddrage deres egen virkelighed i undervisningen. 

- Skriv og læs


Denne tilgang til læring har en stor motiverende faktor for mange elever, da læringen bliver mere nærværende og vedkommende. Eksempelvis kan eleverne på deres aktuelle skriftsprogsniveau skrive en bog om Ronaldo eller deres kanin. Efterfølgende ”oversætter” en lærer så elevens skriveforsøg til konventionel og korrekt stavning. Sammenligningen af de to gør, at eleven lærer vigtige skriftsprogselementer, som f.eks. stavemåde og grammatik, på en både funktionel og vedkommende måde.


Annoncer