Generation Alpha – den transformative generation

Trods generation Alphas unge alder, så er det et faktum, at de påvirker langt flere købsbeslutninger end først antaget på grund af deres inkorporerede tekniske kunnen. 

Generation Alpha – den transformative generation

Siri, Alexa og Google Assistent er nærmest generations Alphas primære omsorgspersoner. I hvert fald er deres stemmer lige så velkendte som deres mødres.

Ovenstående er selvfølgelig en påstand, der er sat gevaldigt på spidsen, men ikke desto mindre så er generation Alpha den ultimativt mest digitaliserede generation vi hidtil har set. Til trods for deres unge alder, så er det et faktum, at generation Alpha påvirker langt flere købsbeslutninger end først antaget på grund af deres inkorporerede tekniske kunnen.

IT i modermælken har medført, at deres forældre nu faktisk betragter deres børn som ekspertkilder i forhold til køb af teknologi. Så hvordan forholder I jer – som virksomhed – til disse små alphaer, der i høj grad er medbestemmende i forhold til købsprocesser, og hvor den digitale transformation tager os hen?

Generation Alphas virtuelle virkelighed

Generation Alpha, som er efternøler til Generation Z, har fået teknologien ind med modermælken, hvorfor de navigerer helt naturligt imellem iPads, iPhones og applikationer og hele den online verden dét fører med sig. De er den første generation, som vokser op i en verden, hvor det fysiske og virtuelle smelter sammen. Deres virkelighed er simpelthen blevet virtuel.

Det er bag den lille skærm, at Alphaerne får adgang til den store digitale verden. Med et klik kan de fordybe sig i deres virtuelle virkelighed, hvad end det er for at opsøge viden og læring eller bare for at slappe af efter en lang dag i institutionen.

Deres intuitive tilgang til alt digitalt gør, at de har nogle helt særlige karaktertræk. De er:

  • Selvstændige
  • Beslutningstagere
  • Løsningsorienterede
  • Videbegærlige
  • Kreative
  • Nytænkende
  • Omstillingsparate

Alt sammen er det med til at gøre den til den generation, der fremadrettet vil være mere iværksættende end hidtil set. Derfor vil vi opleve, at nogle Alpha-børn tilegner sig titlen som entreprenører allerede som 10-årige, da de simpelthen higer efter udfordringer og konstant læring.

Det faktum, at de måske kan ramme ved siden af eller fejle er ingen grund til bekymring. På sigt vil eventuelle mislykkede forretninger blot give dem kompetencer som iværksættere, der kan bestige selv de stejleste læringskurver.

Alle børn der fødes fra år 2010 frem til 2025 vil kategoriseres som Generation Alpha. Det er blevet forudsagt at generationen i alt vil ende på 2 milliarder personer. Tallet af Alpha børn stiger med 2,5 millioner pr. uge verden over, hvoraf de ældste på nuværende tidspunkt er 9 år gamle.

Hvilke digitale tiltag vægter en voksen Alpha højt?

Som voksne kommer generation Alpha til at revolutionere de traditionelle forbrugsmønstre og den digitale verden. Den virtuelle verden, der muliggør at samle hele verden på ét og samme sted, skal udvikles og formes af generation Alpha. Det sker allerede i en tidlig alder.


Som en 2-årig er et Alpha-barn i stand til at genkende specifikke produkter og efterspørge dem hos deres forældre. De er igennem deres korte liv blevet eksponeret for tusindvis af farverige brands og skaber hurtigt en loyalitet overfor forskellige produkter. Så hvad kommer en voksen Alpha til at søge efter hos de forskellige brands?

  1. Et interaktivt forhold med virksomheder
    Alphaerne er selvstændige væsener, som vil være aktive og løse udfordringer på egen hånd. Det er derfor vigtigt, for dem at have et interaktivt forhold til en virksomhed. De søger en behovstilfredsstillelse, hvad enten det er igennem en app, hvor de kan udvikle deres læring, et gør-det-selv-projekt eller et produkt, hvor de f.eks. kan samle mærker eller få stempler.

  2. En platform, der er tilpasset deres behov
    Generation Alpha har igennem hele deres liv udelukkende opereret med teknologi. Derfor kommer de også i fremtiden til at søge hen til de virksomheder, hvis hjemmesider eller apps, der er brugervenlige, overskuelige og tilkommelige. Hvis hjemmesiden ikke er tilpasset deres behov, finder de andre veje, der kan.


Annoncer