Vis finduddannelse.dk som: Mobile
Kompetencer af fremtiden

Her er fremtidens arbejdsmarkedskompetencer

Kan du heller ikke lide ordet disruption? Så kald det bare digitalisering, radikal innovation, digital transformation, 4.0 eller noget andet.

For det går ikke væk!

En af udfordringerne er, at vi ikke oplever disruption, når vi ser os omkring. Vi tænker ikke over disruption, når vi logger på Netflix eller ser Youtube fremfor tv. Vi læser gratisaviser, kører delebil, flyver med Norwegian, handler på nettet, samler apps på vores telefon, booker ferien på AirBnB og vælger restauranten på Tripadvisor.

Den vigtigste pointe er dog ikke alt det, der sker omkring os lige nu. Det vigtigste er, at vi forbereder os på det, som kommer lige rundt om hjørnet.

Her venter f.eks. 6 teknologier vi med fordel kan holde øje med, fordi de vil åbne masser af nye muligheder og komme ind i de fleste brancher; det er:

  • Droner & robotter
  • AI (Kunstig intelligens, machine learning, kontor-robotter)
  • VR-AR (Virtual reality, augmented reality)
  • IoT (internet of things)
  • BigData
  • 3D print

Digitaliseringen vil præge vores arbejdspladser. Fremtidens arbejdsplads vil blive meget forskellig fra dem vi kender i dag. Ikke mindst på grund af ovennævnte 6 teknologier.

Og hvilke kompetencer bliver der så brug for på fremtidens arbejdsplads. Hvad vil være sikkert at gå efter? Lad os kigge i krystalkuglen.

Vi kan tage to perspektiver på den sag:

A) Tech, tech, tech

Der kommer så meget ny teknologi, som skal ind i vores organisationer. Det gælder alle brancher lige fra plejehjem til landbrug fra advokathuse til byggeri. Tænk bare på IoT - internet of things, hvor ting kobles på nettet. Mange byer i Danmark har nu skraldespande, som er på nettet og selv fortæller, når de gerne vil tømmes. Men sensorer skal vedligeholdes og skiftes – det skal fremtidens skraldemand eller kommunalarbejder gøre. En entreprenør i Aalborg har sat alt sit grej på nettet for bedre at kunne finde det hurtigt. Der kommer millioner af sensorer, som skal vedligeholdes og skiftes.

Tænk på ældreplejen;der skal installeres overvågningsteknologi i hjemmet, så man ved hvis den ældre medborger er faldet på stuegulvet eller har glemt at slukke for en gryde. Det skal også installeres og vedligeholdes; og sosu-assistenterne skal trænes i det.

B) Men mennesket er ikke overflødigt

Den anden vinkel på vigtige kompetencer i fremtiden er alt det, som ikke kan overtages af AI eller outsources til udenlandsk arbejdskraft. Figuren herunder viser 4 typer af arbejde, som også vil være et rimeligt sikkert valg.

  • Der er det håndværksmæssige. En robot kan lægge mursten, men kun en dygtig håndværker kan renovere en fin gammel lejlighed. Det kommer til at ligne kunst eller brugskunst. Man kan sige det samme om fint havearbejde.
  • Så er der kontaktsporten. Altså der, hvor man kommer tæt på mennesket. Fysioterapi, pædagogik, psykologi, diætist og alle ’de varme hænder’.
  • Et andet felt som AI ikke kan klare, er at få mennesker til at spille sammen. Forhandling. Projektledelse. Motivation.
  • Endelig er der den kritiske tænkning. Det at udfordre det bestående. Se på tværs af fagfelter. Innovere. Det får vi danskere også lov at sidde på i lang tid endnu.

Tune hein disruption

Det er svært at spå om fremtiden – men der er mange spor at se allerede i dag, som viser retningen og gør det muligt at give et bud.

Artiklen er skrevet af Tune Hein - strateg, forfatter og foredragsholder. Læs mere her.

Senest opdateret: 22 nov 2021

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 11-08-2020

Sådan uddanner du dig inden for IOT

Vil du sikre din karriere og være eftertragtet på jobmarkedet mange år frem? Så uddan dig inden for IOT.

Læs mere
Sidst opdateret 26-10-2021

Sådan får du succes med virtuelle events

Gør dit første - eller bare dit næste - virtuelle event til en kæmpe succes.

Læs mere
Sidst opdateret 16-03-2020

Skab værdi med user experience (UX)

Bliv klogere på, hvad god brugeroplevelse er. Læs med her, hvor Frederik Bundgaard giver gode råd til, hvordan man skaber værdi med UX. 

Læs mere
Sidst opdateret 22-11-2021

Derfor bør data være fundamentet i jeres kundesegmentering

Kunder af i dag efterspørger individuelt tilpassede løsninger og indhold. Og de konverterer kun, når deres ønsker og behov imødekommes. For jer - som virksomhed - betyder det, at dyb kundeindsigt er alfa omega. Læs med her, hvor Geomatic guider jer til, hvordan i bedst arbejder med værdiskabende segmentering.

Læs mere