How-to: Kompetenceudvikling på de sociale medier

Hvis du forbinder de sociale medier med selfies og madopskrifter, kan ideen om at bruge selvsamme medier til reel faglig udvikling virke lidt absurd. Men der er mange måder, hvorpå de sociale medier kan bruges til at udvikle dine kompetencer, viden og netværk. Læs med og bliv inspireret!

How-to: Kompetenceudvikling på de sociale medier | Læs mere her

Hvis du forbinder de sociale medier med selfies og madopskrifter, kan ideen om at bruge selvsamme medier til reel faglig udvikling virke lidt absurd. Men der er mange måder, hvorpå de sociale medier kan bruges til at udvikle dine kompetencer, viden og netværk.


Effektiv og fleksibel kompetenceudvikling

De sociale medier har udviklet sig med lynets hast og er efterhånden blevet en fast del af de fleste menneskers hverdag. Teknologier som smartphones og tablets muliggør en konstant brug af de populære medier, da man som bruger ikke er bundet af tid og sted. Derfor er de sociale medier også et effektivt og fleksibelt værktøj når det gælder kompetenceudvikling. Du kan læse artikler på LinkedIn i toget til og fra arbejde, lytte til podcats på løbeturen eller se videopræsentationer på YoutTube til aftenkaffen.

Ligesom mulighederne for kommunikation er uanede med de sociale medier, er mulighederne for at udbygge sine færdigheder også mange. Vi giver dig her nogle gode råd og input til, hvordan du kan få det bedste udbytte af de sociale medier, når det gælder kompetenceudvikling. Læs med og bliv inspireret!


Bliv inspireret af folk fra branchen

Brug de sociale medier til at blive klogere på din branche. Følg anerkendte folk fra branchen på f.eks. LinkedIn eller Twitter, og følg med i hvilke emner der interesserer dem - hvilke artikler de læser og deler. På den måde får du et direkte indblik i branchen og kendskab til, hvad der rør sig. Læs artiklerne og del dem med dit netværk. Brug evt. den nye viden på det næste morgenmøde og vis din leder, at du holder dig opdateret på branchen.

Du kan også bruge de sociale medier til at følge med i dine konkurrenters gøremål. Brug f.eks. Facebook og LinkedIn til følge virksomheder fra branchen og lad dig inspirere. Følg med i hvordan det går dem og hvilke sager, der optager dem.

Laver du mange præsentationer på jobbet, og er du kørt træt i de samme layouts? På de sociale medier er der masser af inspiration at hente, når det handler om design, layout og grafik. Brug f.eks. et medie som Pinterest til at finde inspiration til nye måder, hvorpå du kan præsentere dine data. På YouTube kan du finde tutorials, der lærer dig hvordan du gør.

Læs også: Sociale medier i arbejdstiden - 5 gode undskyldninger


Fokusér din læsning

Vil du lære mere om et specifikt emne? Så sørg for, at din læsning går i samme retning. På de sociale medier bliver der delt artikler i øst og vest om forskellige emner. Selvom du finder flere emner interessant, udvikler du din viden bedst ved at indsnævre dit fokus. Fokusér din læsning på en måde, så du grundigt læser artikler om et specifikt emnet i stedet for at læse løst om lidt af hvert.


Brug dit netværk

Find inspiration til din kompetenceudvikling via dit sociale netværk. Læs de artikler som personer fra dit netværk på LinkedIn deler. På den måde kan du f.eks. finde frem til de bedste blogs og podcasts inden for din branche og holde dig opdateret på tidens trends og tendenser.

Læs også: 7 social media marketing tips til din virksomhed


Indgå i faglige fællesskaber online

Kompetenceudvikling på de sociale medier fordrer også en udbygning af dit professionelle netværk. De fleste af os lærer bedst, når vi lærer vi fællesskab med andre. Her skinner de sociale medier virkelig igennem, da det her netop handler om at dele indhold, ideer og tanker med andre.

På sociale medier kan du indgå i fora og grupper, hvor du kan udvikle dine kompetencer i fællesskab med andre. På Facebook og især LinkedIn kan du blive medlem af forskellige grupper, der hver især koncentrerer sig om et specifikt emne i branchen. I grupperne diskuteres der artikler, ideer og problemstillinger inden for emnet. Det er en god måde, hvorpå du kan holde dig opdateret. Alt du skal gøre er at anmode om at blive medlem, og derefter kan du følge med i de interessante oplæg.

Ved at dele nyttige artikler om spændende emner inden for din branche på f.eks. LinkedIn, kan du også finde personer der er interesseret i samme emner som dig.

Læs ogsåSådan bruger du sociale medier i dit daglige arbejde!

Har du lyst til at udforske kompetenceudvikling på de sociale medier, er det bare om at komme igang. Er Facebook, LinkedIn, Twitter mv. nyt for dig? Så kan et kursus i sociale medier være et godt sted at starte. De findes et stort udbud af kurser i sociale medier. Uanset om du er på jagt efter et kort introduktionskursus til sociale medier eller et længere uddannelsesforløb, der kan ruste dig med ny viden, så findes der et kursus til dig!

Find et kursus i sociale medier >


Annoncer