Guide til at forstå Growth Hacking

Lad eksperimenter blive begyndelsen på jeres væksteventyr. Læs med i denne guide, hvor du kan blive klogere på begrebet 'Growth Hacking'.

Din guide til at forstå growth hacking

Alle store, succesfulde organisationer af i dag har én ting til fælles; De eksperimenterer. Google, Facebook, Hubspot og Amazon iværksætter dagligt, månedligt og årligt eksperimenter for at finde den løsning eller produkt lige netop deres målgruppe vil have.

Resultaterne af deres eksperimenter taler for sig selv. Alle har organisationerne oplevet eksplosiv vækst og sidder nu på store markedsandele. Tænk bare på Amazon og deres succes. En succes som deres CEO, Jeff Besos, uomtvisteligt tilskriver antallet af og hastigheden på deres eksperimenter.


Denne tilgang til vækst er omdrejningspunktet i det fænomen eller det mindset, der bliver kaldt Growth Hacking. Det danske kendskab til Growth Hacking er blevet større gennem de seneste år, og er også blevet implementeret i flere virksomheder.

For at gøre dig endnu klogere på fænomenet har vi talt med Pia Ella Elmegaard og Rasmus Aaberg, der er medstiftere af Growth Tribe Danmark.

Growth Tribe er en international organisation, der har hjulpet nogle af verdens førende brands med at implementere growth hacking som arbejdsredskab.

Herunder giver Pia og Rasmus dig derfor en hurtig indføring i, hvad growth hacking egentlig går ud på.


Øget vækst på baggrund af hurtig og kontinuerlig eksperimenteren

Som Growth Team er jeres fokus at teste nye ideer og hypoteser, der kan optimere virksomhedens produkter og distributionskanaler - både online og offline. Og det gør teamet ved at køre systematiske og datadrevne eksperimenter.

Sagt på en anden måde, så kræver dét at kunne skabe vækst altså en god forståelse af jeres kunder - herunder hvor de er, hvordan de opfører sig og hvad der skal til, for at de konverterer, køber mere eller kommer igen.

Derfor tager I også afsæt i kundernes fulde købsrejse; helt fra første tegn på interesse til endelig konvertering og ambassadør.

I forsøger at finde ud af, hvor I skal lave annoncer, hvilket budskab I skal bruge til forskellige segmenter, hvor I skal sende de besøgende hen på jeres site etc.

I eksperimenterer altså blandt andet med, hvad det er I skal iværksætte, for at en potentiel kunde føler, at hun eller han ikke kan leve uden jeres produkt.

Find dit kursus i salg og kundeservice her

Et Growth Team arbejder altså med kontinuerlig kundefeedback og produktudvikling igennem hele din marketing og salgsfunnel.

I sin reneste form er growth hacking altså en iterativ strategi, der baseret på en række data og diverse værktøjer, tager afsæt i den besøgende og dennes behov.

Dermed tager arbejdet med vækst - foruden hard og soft data - også udgangspunkt i både adfærdspsykologi, kreativ indholdsproduktion og lean management, fortæller Pia Ella Elmegaard og uddyber:

"Når man arbejder ud fra et growth hacking mindset, så går man i gang med en proces, man i princippet aldrig bliver færdig med.

Det hele går ud på, at man kontinuerligt tester smart; Det vil sige, at man afprøver hypoteser og ser på, hvornår man opnår positive signaler.

Når man får disse, laver man endnu et eksperiment, der går mere i dybden, og sådan fortsætter man indtil man ved præcist, hvad der virker. Og når noget virker, så kan man sende det videre i drift."

Find dit kursus i marketing her

Vækst er jeres vigtigste valuta

Det, der har gjort ovenstående organisationer til nogen af de mest indflydelsesrige i verden skyldes deres villighed til at eksperimentere med deres udbud af services og produkter i alle ledene af deres organisation.

De har opdaget, at hurtig og ekspansiv eksperimentering giver hurtige learnings, som er vejen til vækst. Derfor foretager de eksperimenter af 1-2 ugers intervaller i alle afdelinger lige fra tech og produktudvikling til salg, marketing og ledelse.

Samme mindset er noget I, som virksomhed også kan indtænke.

Lær mere om ledelse og organisation med den rette lederuddannelse

Derfor skal I implementere growth hacking som vækststrategi

Eksperimentering i alle led af jeres organisation er vejen til øget vækst og dermed succes. Det er dog først inden for de seneste år, at mindsettet har vundet indpas hos flere danske organisationer og virksomheder.

Det skyldes især, at det digitale skills gap kun bliver dybere og bredere, hvorfor det hele tiden er nødvendigt at finde nye tools og metoder til at løse digitale problemstillinger.

I dag kan det meste dog løses med hjælp fra et givent tool eller en metode. Den teknologiske transformation har medført, at alt kan gøres smartere og baseres på mere data. Det gælder alt lige fra arbejde med design, user experience til content produktion, siger Pia Ella Elmegaard og forklarer, hvorfor Danmark er ideelt for growth hacking-mindsettet:

"Vi har de allerbedste forudsætninger for at kaste os over growth hacking.

Vi er et tillidsfuldt folkefærd, og vi er typisk early adopters på alle former for teknologi. Vi er et lille tech-marked, men vi har et historisk stort bibliotek af tilgængeligt data, som ikke findes tilsvarende andre steder i verden. Det gør, at vi sagtens kan blive frontrunnere indenfor det her felt."

Ovenstående er også grunden til, at Pia og Rasmus arbejder med udbredelsen af kendskabet til growth hacking. I dag gør flere virksomheder op med at organisere sig i siloer, og forsøger i højere grad at bruge alle tilgængelige tools og mængder af data til at arbejde smartere og hurtigere - med øget vækst som ledestjerne.

Vil du styrke dine samarbejdsevner? Find dit kursus her


Annoncer