Søg kursus

10 tips til dig, der arbejder med sociale medier

Få 10 tips og gode råd, hvis du arbejder med sociale medier. Arbejdet med SoMe kræver nemlig overvejelser og beslutninger.

10 tips til dig, der arbejder med sociale medier

Man kan efterhånden ikke komme udenom sociale medier som virksomhed. Men det betyder selvfølgelig også, at der er mange om buddet, og hvordan får man så succes på de forskellige sociale platforme?

Hvordan optimerer man sit indhold, så det fanger ens målgruppe i løbet af en brøkdel af et sekund? Og hvad bør man selv overveje, så man får det optimale ud af sit arbejde? Få 10 tips og gode råd til sociale medier i denne artikel. 


Enhver virksomhed sørger i dag for at have en Facebookside, eller for at være repræsenteret på sociale medier på anden vis. Dog oplever mange, at de famler lidt i blinde på de forskellige platforme, og deres indsats trænger til at blive forbedret.

Derfor har vi allieret os med Anders Hingeberg fra Kursusfabrikken, der her vil komme med 10 gode tips til dig, der vil arbejde med eller allerede arbejder med sociale medier.  

1. Kend dit formål

Når du arbejder med sociale medier, er det vigtigt, at du kender dit formål og hvad du vil opnå med dit indhold. Derudover er det selvfølgelig også vigtigt, at du er realistisk omkring dine ambitioner og dine ressourcer. 

Alt for mange kaster sig ud i SoMe uden at have en konkret plan, eller med et urealistisk ambitionsniveau og målsætninger, der på forhånd er dømt til ikke at blive nået. Det er vigtigt at kende sit formål og vide, hvad man vil opnå med sit indhold. Det sikrer nemlig en rød tråd gennem indsatsen, og det gør det nemmere at måle og optimere efterfølgende.

Vær også her bevidst om dine ressourcer og dine eventuelle begrænsninger. Man vil selvfølgelig gerne være så aktiv som muligt, og gerne med et eller flere opslag om dagen, og der skal jo også helst ske noget i ens Instagram story.

Men her er det altså vigtigt at være bevidst om tidsforbruget fra starten og sætte et realistisk ambitionsniveau efter de ressourcer, man har til rådighed. Ellers falder det hurtigt til jorden. Hellere eksempelvis 2 kontinuerlige opslag om ugen end at være meget aktiv i de første to uger og så lade det hele falde til jorden, fordi tiden simpelthen er en ressource, man ikke har.

2. Vær bevidst om din målgruppe

Det er vigtigt, at du afklarer, hvem din målgruppe egentlig er, og hvad de gerne vil høre om. Her kan du med fordel også overveje, hvornår din målgruppe er modtagelig for dit indhold. Både i forhold til dag, men også i forhold til tidspunkt.

Algoritmerne skal nok få vist dit opslag til din målgruppe før eller siden, men du kan lige så godt gøre, hvad du kan for at hjælpe dit opslag godt på vej. 

Her kan det også være en fordel at tænke over tone of voice. Det er selvfølgelig nok nogle overvejelser I har gjort jer i forbindelse med jeres brand, men det kan også være en god ide at overveje i forhold til jeres tilstedeværelse på sociale medier og jeres målgruppe.

Hvis I har en lidt ældre målgruppe kan det måske være, at I skal skrue lidt ned for brugen af emojis, og hvis jeres målgruppe består af et lidt yngre publikum kan det måske være en fordel for jer at benytte jer af slang? Det er selvfølgelig op til jer selv, og valget skal naturligvis også passe til jeres brand som helhed. 

At være bevidst om samt kende din målgruppe er ikke en engangsforestilling. Du bliver klogere og klogere på din målgruppe over tid, og her kan du for eksempel kigge på analysen og historikken af dine opslag. Du kan blandt andet kigge på hvilke af de opslag du har lavet, der har fået højt engagement og CTR (klikrate).

Disse to parametre (Engagement og CTR) kan indikere, om din målgruppe synes, at dit indhold er interessant. Et opslag med en høj engagementrate samt en høj CTR kan være en indikator for, at du her har lavet noget, som din målgruppe synes særlig godt om. Hav dette in mente, når du laver dine opslag fremover, og se om der er noget særligt fra dette enkelte opslag, du kan kopiere og genbruge. 

3. Skab værdi for dine brugere og engager dem

Når du deler ud af din viden og involverer din målgruppe og på denne måde får dem til at engagere sig i dit indhold, når du ud til flere mennesker - netop fordi flere engagerer sig med dit indhold.

Dette skyldes algoritmernes funktion på de forskellige sociale platforme. Vi ved det - det bliver måske lidt teknisk. Derfor dykker vi heller ikke mere ned i dén del, men mere, hvordan du kan engagere dit publikum i dine opslag. 

Du kan blandt andet engagere dit publikum ved at stille spørgsmål som for eksempel "Hvilken er din favorit?" eller "Hvad er din næste feriedestination?".

Hvad end der nu giver mening for din virksomhed og jeres produkt/ydelse. Det kan også være ved at sætte din viden eller dit budskab i en kontekst, som din målgruppe kan relatere til, og som derfor er relevant for dem. 

4. Tænk over dit content

Når du arbejder med sociale medier, kan du sidde med mange gode idéer til content, der vil være relevant for jeres virksomhed. Her er det dog vigtigt at tænke dine modtagere ind i denne kontekst.

Du bør altid tænke: "What is in it for them". Når din kommunikation foregår på modtagerens banehalvdel, bliver du nemlig langt mere interessant at læse om og følge på den pågældende platform. For eksempel skal du altid tænke mere i "du" end "vi" i din kommunikation.

I stedet for at skrive "Vi har lige indviet vores nye kontor", så prøv at skrive noget i retning af: "Du kan nu få service i endnu bedre rammer!".

Den sidste formulering skaber værdi for modtageren, og for vedkommende giver det langt bedre mening. Hvis du, en tirsdag formiddag med et Facebook opslag, fortæller mig, at I lige har fået renoveret og indviet jeres nye kontor, vil jeg nok sidde tilbage med tanken "Hmm.. Tillykke til jer - men hvad pokker vedkommer det egentlig mig?".

Hvis jeg derimod føler, at jeg kan få glæde af jeres nye faciliteter, så er det pludselig noget andet! Hvis du så samtidig viser mig et før/efter billede af den eventuelle renovering af jeres kontor, ja så er jeg helt oppe at ringe (men det er selvfølgelig en smagssag). 

Summa summarum: Tænk modtagerorienteret fremfor afsenderorienteret. Lav indhold, der tager udgangspunkt i din målgruppe, deres hverdag og deres udfordringer. Det ved du måske ikke lige med det samme, men prøv dig frem, og brug tid på at lære din målgruppe at kende.

5. Gør brug af de forskellige kreative formater og funktioner

Det er selvfølgelig forskelligt, hvad der er tid til, men giv dig selv lov til at lege med de forskellige kreative formater og funktion, og udforsk mulighederne, de giver dig. Video er for eksempel det format, der skaber mest brugerengagement, men giv dig selv lov til at prøve dig frem.

Udnyt de mange muligheder, der er på sociale medier i dag. Prøv for eksempel Reels på Facebook og Instagram, hvor du kan opnå stor organisk rækkevidde.

På Facebook og Instagram kan du også kaste dig ud i at lave en story, hvor du også her har rigtig mange muligheder. Her kan du for eksempel dele opslag fra dit feed, stille spørgsmål, lave meningsmålinger, mindre om en begivenhed med en countdown, lave en sjov quiz eller lignende.

Der er altså masser af plads til at være kreativ med både reels, stories, video osv. Test og brug de forskellige kreative virkemidler, og se om de kan gøre en forskel for jer, og hvad der eventuelt passer bedst til jeres målgruppe. 

6. Lav en plan - Du bruger værktøjerne og planlægningsmulighederne

Når du arbejder med sociale medier er det vigtigt at lave en plan. Både så du sørger for selv at have et overblik, men også for at sprede dit content ud så meget som muligt, og dermed sørge for at være aktiv kontinuerligt på de forskellige platforme. 

Inden du går i gang bør du altid lave en redaktionel kalender og et årshjul, som indeholder de forskellige indlæg, temaer, højtider og lignende, du ønsker at poste noget omkring hen over året.

Hvis I er flere om opgaverne kan det også her være en god ide at beslutte, hvem der har ansvaret for det forskellige, såsom at tage billeder til det enkelte opslag m.m.

Dette kan I med fordel skrive ind i en contentkalender, hvor I også kan skrive ind, hvad status er, hvornår opslaget skal postes, og på hvilken kanal, hvad opslaget handler om og lignende. 

Det kan også være en rigtig god ide at planlæge dit indholdet. Så har du en klar plan over hvornår hvad skal postes, og opslaget er dermed lavet på forhånd, og du skal ikke tænke over selv at poste det.

Du kan for eksempel bruge kreatørstudie i Facebook eller Meta Business Suite til at planlægge indholdet. Det er et super godt værktøj! Man skal naturligvis lige lære værktøjet at kende, men når du kan det, bliver det let som et leg at planlægge dit content. 

I forhold til dine opslag kan det også være en rigtig god ide, at sørge for at dine opslag som udgangspunkt følger nogle faste skabeloner. På den måde bliver du så effektiv som muligt i selve processen med udarbejdelse, men det giver også en vis genkendelighed.

Det gør det langt nemmere at samarbejde omkring opslag, når I alle ved, hvordan jeres 'portræt', 'event' eller 'produkt' skabelon ser ud. Både hvis I er flere om arbejdet med sociale medier, men selvfølgelig også i tilfælde af en eventuel overlevering af eller oplæring i arbejdet med sociale medier. 

7. Du kommer ikke udenom annoncer 

I dit arbejde med sociale medier er det i dag svært at komme udenom annoncer - rigtig svært faktisk. Den organiske rækkevidde på de forskellige platforme falder år efter år. Det vil sige den procentmæssige andel af folk, der ser dine opslag, bliver mindre og mindre.

Med andre ord: Det er altså en meget lille brøkdel af de personer, der har liket eller følger din side der rent faktisk ser det som du lægger op på din Facebook & Instagram side.

Derfor er du nødt til at annoncere, hvis du vil hverve nye mennesker til, og hvis du vil sikre, at de rette personer ser dét, du vil have dem til at se. Det er der selvfølgelig også forskel på, hvorfor du bør tænke over, hvordan dit organiske indhold og annonceringen skal hænge sammen.

Mange virksomheder bruger i dag det organiske indhold som inspiration og loyalitetsopbyggelse, mens de benytter sig af annoncering til at nå ud til nye kunder samt remarketing.

Her er det vigtigt, at du er opmærksom og skelner mellem Boost og Annoncering. Forskellen på disse to er dine muligheder. Når du vælger at booste dit opslag, kan du vælge mellem et begrænset antal målsætninger og målgrupper. Med decideret annoncering har du langt flere muligheder i forhold til målsætning og valg samt sammensætning af målgruppe.

Hvis det er første gang du stifter bekendtskab med annoncering, kan det være en fordel at benytte boost funktionen, da du her lige kan få en føling med, hvad der sker, når du vælger at bruge penge på et opslag.

Vi anbefaler naturligvis, at du prøver dig frem med begge dele. Annoncer kan dog være mere besværlige at sætte op gennem annonceadministratoren end boost, særligt hvis du ikke har prøvet det før. Det kan derfor være en fordel at investere i et relevant kursus, så du er klædt godt på.

8. Gamification og konkurrencer 

Du bør i den grad kraftigt overveje brugen af konkurrencer, spil og quiz til at øge engagementet på dine opslag.

Hvis du indtænker underholdning i dine opslag er det en god anledning til, at brugerne involverer sig med dit indhold. Og man må da sige, at en konkurrence om et fedt produkt øger sandsynligheden for, at du engagerer dig i et opslag.

Du kender det måske selv? Hvis du ser et opslag fra en virksomhed, hvor de fortæller, at de har fået et nyt produkt, så er der nok ikke lige så stor sandsynlighed for, at du giver et like eller kommenterer opslaget, som hvis du har mulighed for at vinde denne nyhed. Med mindre det selvfølgelig er et produkt du synes er super flot eller spændende.

Ved konkurrencer er det dog vigtigt, at du er opmærksom på, hvad du må, og hvad du ikke må. Facebook og Instagram har konkurrenceregler, men det er selvfølgelig også vigtigt, at du følger gældende dansk lovgivning.

Bliv derfor ikke fristet af at gøre det alligevel, bare fordi andre gør det. Ifølge konkurrenceregler på Facebook og Instagram må du for eksempel ikke kræve, at folk skal tagge andre for at deltage eller dele et opslag for at deltage i konkurrence.

Der er rigtig mange virksomheder, der gør dette alligevel, men det må man altså ikke. Dette er derfor også vigtigt at have i baghovedet, inden du laver en konkurrence.

9. Søg inspiration hos andre

Der er stor forskel på at kopiere andre, og så at søge inspiration hos dem. Det er helt okay at lade sig inspirere af andre annoncer og organiske opslag, og det er også okay at holde øje med dine konkurrenter.

Du kan altid følge med i, hvad dine konkurrenter laver af annoncer på både Facebook og på LinkedIn. Her kan du for eksempel tage et kig på Facebooks Annoncebibliotek, hvor du kan se aktive annoncer fra de sider du ønsker. Denne information kan du bruge til at lave annoncer og opslag, som er bedre end dine konkurrenters. Du kan bruge det som inspiration, hvis du er løbet tør for ideer. 

Hvis du sidder fast og mangler inspiration til aktuelle opslag, kan du også benytte dig af platforme som Google Trends eller answerthepublic som inspiration til, hvad brugerne interesserer sig for lige nu.

Det kan også være en god anledning til, at blive klogere på din målgruppe samt få en fornemmelse af, om de opslag du har postet hidtil, rent faktisk stemmer overens med det, der interesserer din målgruppe. 

10. Sæt de rette KPI’er - Antallet af følgere betyder ikke noget 

At sætte de rigtige KPI'er (Key Performance Indicators) og arbejde efter disse er essentielt, når man arbejder med sociale medier. Et stort problem er, at mange virksomheder kigger mere på antallet af følgere, end de overvejer følgernes værdi, eller antallet af følgere sammenlignet med antallet likes og kommentarer (engagement rate).

Det er derfor vigtigt, at du opsætter relevante KPI'er for, hvad du gerne vil opnå med din indsats på sociale medier, og justerer og optimerer på baggrund af disse KPI'er. Du kan for eksempel opsætte KPI’er for antal følgere, engagementrate, antal leads, konverteringsrate, CTR og lignende.

Det vigtigste er dog, at du ikke udelukkende kigger på antallet af følgere uden at have nogle af de andre parametre med i dine overvejelser, da de er lige så vigtige målsætninger.

Bonus: Du lærer af indsatsen og optimerer løbende

Når du har lavet et opslag skal du ikke se det som at det var det opslag - nu er dét overstået, så skal vi videre til det næste. Se samtlige af dine opslag som en levende proces, hvor du kan blive klogere på din indsats.

For eksempel skal du sørge for altid at sammenligne op imod dit eget gennemsnit på dine opslag. Hvis din klikrate er 2% på lignende opslag, så skal du gå efter at lave det næste opslag minimum lige så godt. 

Benyt dig også af de forskellige indbliksfunktioner i Business Suite, Kreatørstudie og Instagram app til at blive klogere på, hvordan dit organiske indhold klarer sig.

Disse funktioner er virkelig guld værd for dig, da du kan bruge denne viden til at optimere din indsats og dine opslag fremadrettet. 

Har du brug for at vide mere?


Find dit kursus hos Kursusfabrikken

Michelle Hjorth

Michelle Hjorth

Digital Content Specialist (Vis mere)
Michelle arbejder som Digital Content Specialist hos finduddannelse.dk, hvor hun blandt andet har fokus på at skrive artikler og guides, der forhåbentlig kan hjælpe dig med dit valg af efteruddannelse, blive klogere på dine muligheder og komme i mål med dine drømme. Michelle er uddannet med en Professionsbachelor i international handel og markedsføring fra Cphbusiness. (Mindre)

Omkring

Michelle arbejder som Digital Content Specialist hos finduddannelse.dk, hvor hun blandt andet har fokus på at skrive artikler og guides, der forhåbentlig kan hjælpe dig med dit valg af efteruddannelse, blive klogere på dine muligheder og komme i mål med dine drømme. Michelle er uddannet med en Professionsbachelor i international handel og markedsføring fra Cphbusiness.

Annoncer