Gå til kompetencer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2022
Hvilke egenskaber er vigtige at besidde i arbejdet med HR og hvad kigger arbejdsgiverne efter når de søger nye kandidater til HR-stillinger? Finduddannelse.dk har gennemgået over 700 jobannoncer for at blive klogere på, hvad arbejdsgiverne søger, når der skal ansættes nye HR-folk.
Det er altid godt at have kendskab til de mest efterspurgte kompetencer og egenskaber, hvis du er på jagt efter et nyt job inden for HR-branchen. Udover at fungere som inspiration til jobansøgning og CV, kan nedenstående liste over kompetencer give dig et indblik i, hvilke områder du måske har brug for at styrke dine kompetencer og erfaring.
De 30 mest efterspurgte kompetencer hos HR-folk i år 2016
1. Drive
2. Administration
3. Selvstændighed
4. Konsulenterfaring
5. Struktureret
6. Rekruttering
7. God til at samarbejde
8. Opbygge relationer
9. Positiv
10. Strategisk
11. Humor
12. Fleksibel
13. Overblik
14. God kommunikation
15. Motiverende
16. HR-erfaring
17. Ledelseserfaring
18. Ambitiøs
19. Udadvendt
20. Serviceminded
21. Erhvervserfaring
22. Planlægning
23. Organisations-forståelse
24. Gennemslagskraft
25. Analytisk
26. Relevant uddan-nelsesbaggrund
27. Passioneret
28. Robust
29. Personalejura
30. Networker
Er du selvstændig og har et drive ud over det sædvanlige?
Flertallet af arbejdsgiverne foretrækker at ansætte en HR-medarbejder der har drive, er selvstændig og arbejder struktureret. Her handler det for arbejdsgiverne om, at de finder en medarbejder der er selvkørende og dermed en produktiv asset for virksomheden.
Det er derfor vigtigt, at du er engageret og motiveret omkring arbejdsopgaverne og at du stræber efter at yde dit bedste. Derudover skal du som person trives med ansvar og ikke være bange for at tage teten ift. dine egne opgaver.
Når du søger jobbet skal du dog være opmærksom på, hvordan du beskriver dit drive og din selvstændighed. Vær opmærksom på, at du ikke skal formulere dig på en måde, så det kommer til at lyde som om, at du er god til at arbejde uden opsyn. Dette kan få dig til at virke som en, der ikke ønsker opsyn og ikke særlig autoritetstro.
Solid erfaring med HR-opgaver
Ud over at besidde ovenstående egenskaber, foretrækker flertallet af arbejdsgiverne at ansætte en person der har stærke kompetencer og solid erfaring med administration-, konsulent- og rekrutteringsarbejde. Hvis du har erfaring inden for disse områder, er det derfor vigtigt, at du lægger vægt på dette i din ansøgning og fremhæver det i dit CV.
Mangler du erfaring inden for områderne, vil det være oplagt at tage eventuelle kurser eller efteruddannelser, der kan styrke dine kompetencer på feltet og dermed styrke din position over for andre ansøgere til jobbet.
Vis dine kompetencer og få arbejdsgivernes opmærksomhed
Da du ofte er én blandt mange ansøgere, er et godt trick at fange arbejdsgivernes opmærksomhed ved at vise dine kompetencer, frem for “bare” at formulere dem i en ansøgning. Ring fx. til dem først, inden du sender ansøgningen og vis, at du er motiveret og har gåpåmod. Begreberne er jo i og for sig “bare” tomme ord, som alle og enhver kan skrive i deres jobansøgning.
Inspiration til jobansøgningen
På listen ovenfor finder du de 30 mest attraktive HR-kompetencer og egenskaber, som netop nu efterspørges i jobannoncer. Disse er gode at have for øje, hvis du ønsker at tage din karriere til nye højder og mangler inspiration til ansøgning og CV eller hvis du ønsker at videreuddanne dig.
Om undersøgelsen
I alt er 774 jobannoncer gennemgået systematisk. Jobannoncerne inkluderer HR inden for en bred vifte af områder. I nogle tilfælde er lignende egenskaber nævnt med forskellige udtryk. Her har vi søgt på de forskellige udtryk og lagt dem sammen som en og samme kompetence.