Julian valgte en anden uddannelsesvej

Det var ikke den store skolelyst, som tyngede Julian Johansen, da han var færdig med 3.g. på Sorø Akademi. Tiden i gymnasiet havde været fin, men udsigten til flere år på uddannelsesinstitutioner lokkede ham langt fra.

HD-uddannelse på CBS

Det var ikke den store skolelyst, som tyngede Julian Johansen, da han var færdig med 3. g. på Sorø Akademi. Tiden i gymnasiet havde været fin, men udsigten til flere år på uddannelsesinstitutioner lokkede ham langt fra. Og selvom Julian Johansen, med sine egne ord, godt kan lide at bruge hovedet, blev det aldrig til den store kærlighed mellem ham og den bacheloruddannelse han meldte sig til på CBS i 2008.

Af Lasse Lundberg Andreasen


»Stoffet var enormt teoretisk og læsetungt. Studiet stressede mig på en måde, som jeg ikke havde oplevet tidligere. Det betød, at jeg ikke fik så meget ud af undervisningen. Min motivation manglede. Jeg valgte at gøre første år færdigt, og så stoppede jeg på uddannelsen. Jeg var helt sikkert ikke klar til mere uddannelse, men jeg vidste, at jeg heller ikke var færdigt med at studere,« fortæller han.

Forskellige jobs viste vejen til den rigtige uddannelse

Årene efter arbejdede Julian Johansen på alt fra caféer til hoteller og som filmoperatør i en biograf.

»Jeg prøvede en masse forskellige jobs af for på den måde at komme lidt nærmere, hvad jeg egentlig havde lyst til at lave.«

Han endte med at arbejde som bartender, hvilket i første omgang banede vejen for en uddannelse som sommelier. Samtidig blev han ansat i Østjysk Vinforsyning, som ejer vinbutikskæden Vinoble, hvor han i dag arbejder som Brand Manager.

»I 2015 var jeg 30 år gammel og havde købt en lejlighed. Jeg havde for alvor fået lyst til at læse videre, men jeg ville på den anden side ikke tilbage til en tilværelse på SU. Jeg har altid syntes godt om CBS - også selv om jeg droppede ud fra mit studie. Og da jeg fandt ud af, at man kunne læse en HD samtidig med, at man havde et arbejde, virkede det som den helt rigtige uddannelse for mig.«

Det var også muligheden for at tilrettelægge sin HD-uddannelse efter jobbet, som var afgørende for Julian Johansens valg. 

»Jeg skulle ikke tage fri for at gå på uddannelsen, og jeg kunne planlægge min tid, så der både var timer nok på arbejdet og til uddannelsen. Men jeg har nok også altid syntes, at der var en vis pondus over at læse på CBS. Jeg ville rigtig gerne tilbage til det vidensmiljø, som er på sådan et sted.«

HD lærer dig at prioritere din tid 

Julian Johansen blev hurtigt klar over, at selvom han studerede på deltid, var der nogle gange for få timer i døgnet til, at han kunne nå alt det, han gerne ville. 

»Der var nogle fødselsdage og byture, som jeg gik glip af i den periode. Jeg kunne ikke tage ud og feste fredag aften, når jeg skulle op og have undervisning lørdag kl. 8. Men jeg kunne også mærke, at min motivation for at gøre det godt på uddannelsen var en helt anden end tidligere. Jeg følte helt klart, at det var hårdere at læse på deltid i 2015 end det var at læse på fuld tid i 2008, men det var i virkeligheden et udslag af, at jeg var langt mere motiveret og derfor brugte meget mere af min tid på at læse og forstå tingene.«

Men afslagene til fester og afbuddet til nevøer og niecers fødselsdage satte alligevel deres spor på godt og ondt.

»Du går f.eks. glip af fødselsdage på grund af et dataanalyseopsamlingskursus. I den periode lærte jeg en del om mig selv. Derfor vil jeg også råde andre til at forventningsafstemme med venner og familie. For mig var det vigtigt at sige til dem: Jeg skal lige igennem det her.«

Indsatsen gav ros fra chefen

For Julian Johansen har der været aha-oplevelser fra første dag på HD-uddannelsen. 

»Jeg oplevede hurtigt, at der var helt klare gevinster ved at dygtiggøre mig med en HD. Jeg havde ikke været lang tid på uddannelsen, før min chef og jeg havde en snak. Der fortalte han mig, at han var imponeret over, hvordan jeg allerede havde forandret mig og kunne nogle nye ting. Bl.a., fordi jeg var blevet mere målrettet og tænkte kommercielt på en ny måde. Det var nærmest sket fra den ene dag til den anden.«

Det er bl.a. de hurtige og konkrete fremskridt, som står tydeligst i Julian Johansens bevidsthed, når han skal beskrive nogle af de ting, han vil fremhæve ved uddannelsen:

»HD får nogle gange kritik for, at f.eks. statistik er et af de første fag, man har på uddannelsen. Men det er bare så vildt, hvordan du kan ændre din opfattelse af tal på den første dag. Det er en helt anden tankevirksomhed, der blive tændt.« 

Julian Johansen er nu i gang med HD 2. del og forventer at være færdig til næste år. Når han kigger tilbage på det forløb, han har været igennem, er han ikke i tvivl om, at opholdet på CBS har gjort ham både dygtigere og opgraderet hans faglighed. 

»Det var det helt rigtige for mig.«

HD-uddannelse 

  • En HD-uddannelse er en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse på deltid, der kombinerer den teoretiske undervisning med den praktiske erfaring fra arbejdslivet.

    HD 1. del er normeret til  2 år ved siden af et fuldtidsarbejde
  • HD 2. del er normeret til 2 år ved siden af et fuldtidsarbejde

Specialiseringer på HD 2. del:

  • Finansiering

  • Finansiel Rådgivning

  • International Business

  • Marketing Management

  • Organisation og Ledelse

  • Regnskab og Økonomistyring

  • Økonomistyring og Procesledelse

  • Supply Chain Management

Fleksibel og praksisnær: HD-uddannelsen læses på deltid samtidig med, man passer et fuldtidsarbejde. Derved kan du bruge, det du lærer med det samme. Undervisningen ligger derfor også uden for normal arbejdstid, og man kan vælge imellem hverdagsaftener, lørdags- eller onlineundervisning.

Niveau: En HD-uddannelse er en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse, og en hel HD svarer til en uddannelse på bachelorniveau.

  • Adgangskrav til HD 1. del: Gymnasial eksamen.
  • Adgangskrav til HD 2. del: HD 1. del (eller tilsvarende  uddannelser) og 2 års relevant erhvervserfaring.

Se liste med HD-uddannelser her


Annoncer