Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Coaching som ledelsesværktøj

Kan en leder være coachende? Det er et spørgsmål, der har været stillet lige siden coachingens start. For hvad gør magtforholdet egentlig ved relationen, og bliver det ikke hurtigt meget privat, hvis man skal coaches af ens chef? Connie Friman, coach og underviser hos Grow2, fortæller her om, hvorfor coaching bør være en del af dine ledelsesværktøjer.

Coachende leder

Coaching har gennem årene flyttet sig fra at være en pisk over nakken, og en masse mål, der skulle nås til at hjælpe folk med at trives og have det godt i deres situation. Men betyder det nødvendigvis, at en leder kan coache sine medarbejdere?

Ifølge Connie Friman er der et magtforhold, som er vigtigt ikke at ignorere, men det betyder ikke, at lederen ikke kan være coachende. Det kan dog aldrig være på samme måde som en professionel coach, når det handler om mistrivsel, stress og lignende, der rammer inden for privatsfæren.

Hvorfor bør en leder tage en coachuddannelse?

Rigtige mange ledere har efterhånden både diplomuddannelser og MBA’er, men ifølge Connie Friman mangler det element, der har fokus på anerkendende kommunikation og forståelse.

“Hvorfor tager ledere en coachuddannelse? Det gør de jo, fordi de gerne vil udvikle sig selv, og blive bedre ledere, men også fordi, det giver dem nogle faglige kompetencer i forhold til bedre at kunne forstå, kommunikere og motivere deres medarbejdere.” beskriver Connie Friman.

Men det handler ikke kun om at snakke, men også at lytte, og virkelig forstå medarbejderne. Og det kræver tid. Rigtige mange ledere går fra det ene møde til det andet, men hvis du vil lære at forstå, hvad der bliver sagt af dine medarbejdere, så kræver det tid og koncentration.

“Det med at forstå, hvad er det i virkeligheden der sker ovre hos medarbejderne. Det man med et meget moderne ord kalder mentalisering, det vi andre i gamle dage kaldte: “at prøve at sætte sig i den andens sted”. Hvad er det i virkeligheden der sker?” spørger Connie Friman.

Anerkendelse og støtte er ikke lig med fripas

Det betyder altså rigtig meget, at du kender, forstår og hører dine medarbejdere. Men det er ikke et fripas til, ikke at lave sit arbejde, og nå de mål der er sat for en. Som Connie Friman beskriver det, så er det ikke til diskussion om man vil være med til at skabe omsætning eller ej, og hun fortsætter:

“Hvis en medarbejder ikke performer, så er jeg nødt til at gå hen og se og snakke med vedkommende og sige: Hvordan kan jeg hjælpe dig bedst muligt fordi du har ikke performet de sidste 14 dage.”

Her handler det netop om at have en anerkendende, ærlig og positiv kommunikation med medarbejderen. Det handler om at turde at gå ind i samtalen, og have en ægte interesse i at medarbejderen skal lykkes i sine opgaver. Fordi ingen har lyst til at sidde og ikke lykkes.

“Den coachende leders fornemmeste opgave er at få sine medarbejdere til at trives og lykkes i en hverdag.” - Connie Friman.

Den coachende leders værktøjskasse

Coaching er bygget op af en masse teorier, metoder og modeller, der handler om at være fremadrettet og skabe læring af det der er sket. Det er der en række værktøjer til som Connie Friman beskriver:

“Og deriblandt indgår jo aktiv lytning, at lægge sine egne gode råd lidt til side, at være nysgerrig, og sætte sig ind i medarbejderens sted.”

Det handler både om vaner og mønstre, og hvordan man hjælper folk med at slippe videre, fra det sted de er fastlåst. Connie Friman beskriver også, hvordan læringen om mindset har en stor betydning, fordi vi skifter mindset alt efter de mennesker vi møder.

“Vi arbejder med den positive psykologi og evidensbaseret metoder til at få en enkelt person, en gruppe eller team til at trives og blive robust.”

Coaching er altså et redskab til at skabe læring, indsigt og refleksion. Og det er ifølge Connie Friman hele definitionen på coaching. Det skal kunne åbne op for folks potentialer, så de lykkes og trives, med det de er i gang med, eller gerne vil.

Tillidsforhold og empati går hånd i hånd

For at coaching fungerer mellem leder og medarbejder kræver det, at der er et tillidsforhold mellem parterne, så de kan snakke åbent og ærligt.  Hvis ikke der er ærlighed, så er det her at magtforholdet spiller ind mellem leder og medarbejder og laver en barriere. Ifølge Connie Friman skal medarbejderne kunne føle, at deres ledere ønsker at støtte dem:

“Hvad var det der slog dig omkuld her? Det var, at du lige pludselig leverede 15 opgaver på mit bord, så kunne jeg slet ikke overskue noget. Okay, så hvad kan vi gøre en anden gang? Hvordan kan jeg bedst sikre, at du stadigvæk bevarer overblikket.”

Det at kommunikere så forfinet og have redskaberne i orden som coach kræver, at man kan kommunikere med empati. Du kan nemlig komme til at manipulere dine medarbejdere - også selvom du ikke ønsker det. Det kan bl.a. ses på måling af folks trivsel, deres performance og om de forlader stedet.

Hvad er en god coachende leder?

Måske har du fået et indblik i, hvad det kræver, hvis du gerne vil være en coachende leder, men hvordan er man det så i praksis? Ifølge Connie Friman, er det en leder, der ved, hvad der er vigtigt for hans medarbejdere og kan skabe tillid:

“Han har brugt tid på at lære dem at kende på det her mere empatiske plan. Hvor han nu, hvor de er inde i en travl periode, kan aflæse sine medarbejdere, og gå hen og sige, det ser ud som om du er ved at gå ud af dit gode skind. Har jeg ret i det?”

Men det handler ikke bare om, at kende sine medarbejdere, men også reagere på det man ser. Fx ved at tage nogle opgaver væk, og hjælpe med at prioritere dem, så medarbejderen får et bedre overblik. Connie Friman beskriver hvordan en anden leder også arbejdede med dialogen:

“En anden af de ledere jeg fulgte, kom medarbejderne og spurgte om en eller anden udfordring, og noget hjælp, hvor lederen siger “skal jeg bare give dig et svar, eller skal jeg hjælpe dig på vej?”

En sådan indsigt i, hvad medarbejderen har brug for kræver, at man er blandt sine medarbejdere i hverdagen, så man kan skabe nogle relationer med dem, som er udover de travle mandag-morgen-møder.

Netop dét er en af Connie Frimans kæpheste. Og hvis du overvejer coaching som et ledelsesværktøj, så finder du kurset lige her.

Senest opdateret: 13 jun 2018