Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Interview om følelsesmæssig intelligens

Der er i stigende grad fokus på følelsesmæssig intelligens på arbejdsmarkedet. Arbejdsgivere efterspørger følelsesmæssigt intelligente kandidater med forståelse for andre mennesker og evnen til at håndtere konflikter og vanskelige situationer. Vi har interviewet Sebastian Nybo, der er anerkendt forfatter, erhvervspsykologisk rådgiver og underviser på kurset 'følelsesmæssig intelligens' på Teknologisk Institut.

Hvorfor arbejde med følelsesmæssig intelligens i en arbejdsmæssig sammenhæng?

Digitaliseringsprocessen gør, at stort set alle bliver klogere og klogere på et snævrere og snævrere fagspeciale - hvilket gør, at man bliver funktionel analfabet på alt andet end sit eget fagspeciale - hvilket derved gør, at alle får mere og mere brug for at kunne samarbejde med andre. Derfor bliver EI – (emotionel intelligens) følelsesmæssig intelligens vigtigere og vigtigere.

Danske filosof Søren Kierkegaard har sagt, at hjælpsomhed er at skifte fra at være interessant til at være interesseret, og det er lige det EI - følelsesmæssig intelligens handler om - både at kunne forstå sine egne følelser, men også at kunne forstå andres og derved bliver bedre til at indgå relationer.


Hvad er følelsesmæssig intelligens helt præcist? Hvordan defineres det?

EI - følelsesmæssig intelligens:

En person, der er følelsesmæssig intelligent, besidder evner som for eksempel at:

  • kunne motivere sig selv
  • blive ved trods skuffelser
  • have kontrol over sine impulser
  • kunne udsætte opfyldelsen af et ønske
  • kunne styre sin sindsstemning og hindre bekymringer i at overskygge evnen til at tænke
  • kunne leve sig ind i andres følelser og at kunne håbe

 

Interpersonel færdighed:

  • lederskab
  • evnen til at udvikle et forhold til andre og fastholde venskaber
  • evnen til at løse konflikter
  • færdigheder i social analyse
  • evnen til at forstå andre mennesker, hvad der motiverer dem, hvordan de arbejder, og hvordan man arbejder sammen med dem

 

Intrapsykisk opfattelsesevne:

  • nøglen til selverkendelsen
  • adgang til egne følelser
  • evnen til at kunne skelne mellem sine følelser
  • evnen til at kunne lade sig vejlede af dem i sin adfærd

 

Hvordan kan følelsesmæssig intelligens fremme karrieren?

EI - følelsesmæssig intelligens er nøglen til at kunne samarbejde - på tværs af faglige og kulturelle forskelle. I takt med globaliseringen og et stigende behov for at kunne indgå i teams bliver EI - følelsesmæssig intelligens en stadig vigtigere kompetence.

Læs også vejledningen: 'Sådan tester arbejdsgivere og rekrutteringsfirmaer din følelsesmæssige intelligens til jobsamtalen'


Kan alle blive følelsesmæssigt intelligente?

EI - følelsesmæssig intelligens er en ofte overset intelligens og kun meget få (særligt af mennesker over 30) der har fået mulighed for at udvikle den - hverken i uddannelsessystemet eller i den generelle opdragelse. Derfor ligger det følelsesmæssige intelligens potentiale ofte i en hviletilstand. Dette seminar indeholder en række øvelser til at “vække” dette potentiale. Der er naturligvis mennesker, der har et begrænset EI, men de fleste vil kunne udvikle og fintune deres EI.


Har IQ eller EQ størst værdi?

Hvilken intelligens der har største værdi er kontekstbetinget. Er man forsker er det en fordel med en højere IQ, hvorimod en EI er en fordel for alle, der arbejder med at forstå og/eller motivere mennesker. Det vil være en klar fordel at have en høj SQ (Styrende/Viljes intelligens) hvis man arbejder med ledelse og skal træffe mange beslutninger - ligesom det vil være en fordel med en høj FQ (Forandrings/Kreativ intelligens) hvis man arbejder med innovation og ny udvikling. Men uanset hvad man arbejder med, så bliver det vigtigere og vigtigere at kunne indgå i og være en fast del af forskellig teams og grupper - og det fordrer EI - følelsesmæssig intelligens.


Der er jo tale om et endagsseminar. Hvordan sikrer I, at kursisterne går hjem med brugbare kompetencer, og hvordan forstærker I indlæringen?

Dette seminar er bygget op omkring en række selvindsigtsskabende øvelser samt korte teorioplæg. På den måde får deltagerne både et teoretisk fundament samt en personlig udviklingsplan at arbejde videre med. Arbejdsbogen der udleveres på kurset understøtter effektsikringsprocessen via en række opgaver, som deltagerne skal/kan arbejde videre med i en 6 til 8 mdr. periode. Baseret på evalueringerne fra mere end 1000 deltagere på dette program har vi indsamlet tilstrækkelig mængde data til at kunne udforme det optimale undervisningsforløb, hvilket gør dette program så effektivt.

Senest opdateret: 29 jul 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-08-2020

To Trump or not to Trump?

Læs om Donald Trumps forhandlingsteknikker. Lær om hans tilgang, og hvad kan du med fordel bruge i din egen forhandling, og hvad du måske skal undgå at kopier.

Læs mere
Sidst opdateret 27-05-2020

Vær en motiverende leder

Lederrollen handler om, at få medarbejderne til at købe ind på jeres fælles vision og mission. Det gør de når, du forstår at motivere og anerkende dem.

Læs mere
Sidst opdateret 27-05-2020

Skab din egen ledelsesstil

Den rigtige ledelsesstil er vigtig for dit lederskab. Læs derfor med her og bliv klogere på, hvordan du finder frem til den rigtige for dig. 

Læs mere