Vis finduddannelse.dk som: Mobile

4 tips til, hvordan du forbliver handlekraftig

Du er handlekraftig som person, når du forstår at eksekvere på en strategi. Du formår at tage initiativ, være vedholden og holde strategisk fokus. Du lader dig ikke slå ned at en arbejdsopgaves størrelse, men ved, hvordan du får den skåret ud i agérbare bidder.

Som et handlekraftigt individ trives du tilmed i en organisation, der har adopteret et simpelt mindset og en autentisk ledelsesstil. Det er nemlig to kvaliteter, der fordrer action.

Når arbejdsopgaver og strategi ikke overkompliceres, og gode relationer fremelskes af en autentisk leder, har du nemlig de bedste forudsætninger for at handle og lykkes. Sådan siger Tune Hein.

Tune er både forfatter til en række bøger og en anerkendt foredragsholder med ekspertise indenfor ledelse, handlekraft og disruption.

Som mangeårig erhvervsrådgiver er Tune specialist i at få både individer og organisationer som helhed til at ekskvere. Derfor er han også den helt rigtige at spørge om, hvordan man som enkeltperson er handlekraftig i en hverdag, der præges af højt tempo og KPI-pres.

Læs med her og få hans 4 bedste tips!

4 elementer, der gør dig til en handlekraftig person

Du er som sagt handlekraftig, når du formår at holde øjne på bolden, mens du ikke er bange for at tage fat. Men, hvad er det egentlig for nogle grundlæggende elementer, der er med til at gøre dig handlekraftig? Det giver Tune sit bud på lige her:

Det at være handlekraftig som individ kræver 4 helt grundlæggende elementer. Som det første må du være eksistentielt grounded. Om du er det i kraft af religion, spiritualitet, selvsikkerhed eller relationer er underordnet; resultatet er det samme. Som det andet og tredje må du være fokuseret og ambitiøs, mens det slutteligt er alfa omega, at du forstår at få og opretholde gode og nærende relationer.

Ovenstående er - ifølge Tune - opskriften på det handlekraftige individ. Herunder uddybes de fire grundelementer, som du med fordel kan adoptere i dit eget liv.

1. Eksistensiel grounding

Det, at du står solidt på dine fødder, når du møder verden - professionelt såvel som privat - er altafgørende for om du er handlekraftig. Det at, du hviler i dig selv betyder nemlig, at du kan handle i alle former for situationer.

2. Fokus

Du må samtidig være i stand til at holde fokus på opgaven og forstå at lave en rigtig prioritering af, hvad der skal gøres her og nu og hvad, der eventuelt kommer efter. Forsøg at adoptere en praksisorienteret arbejdsgang, og du vil opdage, at du bliver mere handlekraftig.

3. Ambition

For at være handlekraftig må der dog også benzin på rugbrødsmoteren. Det bedste brændstof er din ambition. Det er her vigtigt at tænke ambition som et bredt begreb, der også inkluderer dit Why og din Purpose. Når du virkelig brænder for et projekt kan du løbe solen sort.

4. Sunde og nærende relationer

Som alt andet her i livet så kræver det at være handlekraftigt ligeledes, at du har nogle mennesker omkring dig, som formår at bære dig frem og støtte dig. Det gælder både i forhold til kolleger, ledere, familie og venner. Nåt du er tryg, stopper du nemlig med at tøve.

Den handlekraftige organisation understøtter det handlekraftige individ

Som nævnt ovenfor, så må du - som et handlekraftig individ - indgå i et miljø, der netop fordrer handlekraft og aktion.

Det, der især gør en organisation handlekraftig er tillidsfulde relationer, der understøttes af autentisk ledelse. Når medarbejdere kan mærke, at deres leder kommer fra et reelt sted, har de meget lettere ved at handle på deres arbejdsopgaver. Arbejdsdagen er nemlig præget af tillid og nærhed, hvilket giver dem det nødvendige gå-på-mod. De tør altså at handle fremfor at tøve.

Samtidig er det givtigt, når strategien og arbejdsopgaver deles op i agérbare størrelser. Det gør det nemmere at handle, og Tune pointerer også, at der i de mest handlekraftige organisationer er foretaget en adoption af et simpelt mindset:

Et organisationskulturtræk, der virkelig understøtter handlekraft, er et Mindset Of Simplicity. Ting sker, når man ikke gør dem for komplicerede, og alt peger på, at dem, der tør at satse, også er dem, der lykkes. Når man implementerer en ledelsesstil, der lægger sig op ad MoS, så vælger man altså aktivt at fokusere på - lad os sige - 3 vigtige faktorer frem for 50. Det er med til at give de tre ting et øget fokus, og fokus avler altså bare handlekraft.

Spørger du Tune er et fokus på et nøje uvalgt Vital Few altså vejen til handlekraft. På den måde kan man agere på delmål, der slutteligt ender med gode resultater på det endelige slutmål.

Sådan forbliver du handlekraftig

Det, at du hviler dig selv, formår at være fokuseret og ambtiøs samtidig med, at du omgiver dig med gode relationer er altså dét, der gør dig til en handlekraftig person.

Ydermere hjælper det dig at indgå i en organisationskultur, der er præget af autenticitet, tillid og et simpelt mindset. God ledelse er nemlig med til at skabe både handlekraftige individer og organisationer.

Senest opdateret: 01 maj 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 08-05-2019

Kan du præstere i modvind?

Du oplever måske fra tid til anden at skulle præstere under pres. Det kan være når du skal aflevere en opgave op mod en deadline, til en lønsamtale, fyringssamtale eller måske en ubehagelig samtale med ens partner derhjemme.

Læs mere
Sidst opdateret 08-03-2016

Få ekspertens råd om valg af coaching uddannelse

Begrebet coaching bruges i dag i mange forskellige sammenhænge, og det kan derfor være svært at vide, om kompetenceudvikling inden for coaching er det rette valg for dig. Vi har spurgt ekspert Connie Friman til råds - så er coaching et område, der interesserer dig, kan du her få inspiration til dit valg af kursus eller uddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 22-12-2016

Sådan kan mindfulness hjælpe dig i din karriere!

Personlig udvikling hitter lige nu. Vi tørster ikke kun efter at udvikle vores faglige kompetencer. Der er kommet større fokus på de mere personlige kompetencer. Hans Ehlert, cand.psych. og underviser på kurset ‘Mindfulness på arbejdspladsen’ fortæller, hvordan mindfulness kan hjælpe dig på jobbet ved at gøre dig nærværende, i hvad end du foretager dig

Læs mere
Sidst opdateret 12-11-2019

Diversitet er vejen til virksomhedens overlevelse

I mange år har det handlet om kulturer der mødes, men der er sket et skift. Et skift der kræver at virksomhederne i langt højere grad kigger på diversiteten blandt deres medarbejdere, hvis de vil overleve.

Læs mere