Eksperter: Digitale trends vi skal holde øje med i 2017

Vi tæller år 2017 og det digitale medielandskab er i fortsat rivende udvikling. Hvilke digitale trends skal du som kommunikatør holde øje med i det kommende år? Det har vi spurgt tre digitale eksperter om. 

Vi tæller år 2017 og det digitale medielandskab er i fortsat rivende udvikling. Kommunikatører og marketingansvarlige har et utal af muligheder, når det kommer til eksponering af budskaber og interaktion med målgrupper. I dag handler det i højere grad om at selektere i medievalget, så det passer til budskabets form og målgruppens tilstedeværelse. I takt med den digitale udvikling ser vi nemlig også en udvikling hos forbrugerne og deres modtagelighed over for de eksponerede budskaber. Forbrugerne begår sig til dagligt i en overflod af markedsførte budskaber. Derfor er de også blevet mere selektive i forhold til de budskaber, som de retter deres opmærksomhed mod.

I en tid hvor både medier og modtagere er i konstant udvikling, er det vigtigt at være på forkant med tidens digitale trends, så man kan begå sig bedre i nutidens medielandskab. For at blive klogere på hvad der rører sig i marketing- og kommunikationsbranchen, har vi taget en snak med tre eksperter inden for digital kommunikation og stillet dem spørgsmålet:Digitale trends 2017

Læs med og få eksperternes bud på den/de største digitale trends i 2017.



Anders Høgh Laursen - Carat

“Den mest dominerende trend som vi i Carat ser i 2017, er bevægelsen fra medieplanlægning til audience planning. Det betyder kort beskrevet, at vi ser en bevægelse fra at købe reklameplads i medier til at købe personer - audiences - som er tilgængelig i en given kontekst på givent tidspunkt. Vi fokuserer dermed på den enkelte person og dennes karakteristika og mindre på mediet og indholdet heri. Dermed ikke sagt, at medievalget ikke spiller en rolle, for det gør det absolut. Men vi kan se, at effekten ved at ramme de helt rigtige personer på de rigtige tidspunkter betyder endnu mere.

Denne trend er muliggjort af programmatic teknologi, som gør det muligt for os at bruge data i real tid, til at planlægge og indkøbe annonceplads. Data eller indsigter om audiences er afgørende for at fastlægge indkøbsstrategier, fordi de gør det muligt at validere, raffinere og berige de kundesegmenter, som er identificeret som de vigtigste for vores kunder. Derudover kan vi analysere og forsøge at påvirke forbrugernes købsrejse og løbende måle, hvor vores strategi ikke virker efter planen og optimere herefter. Mediernes rolle vil dermed ændre sig fremover, så de udover at skabe content, skal have stort fokus på at skabe relevant data om deres brugere.”


Jacob Holst Mouritzen - Mindshare

“Marketingbranchen er et område hvor der sker store forandringer over de næste par år. Vi vil bl.a. se en stigende automatisering. Alt fra køb af medieplads, til den kreative produktion bliver automatiseret. Samtidig er mediebilledet blevet yderst fragmenteret. Tiden hvor TV, Print og Radio var de altoverskyggende medier er ovre og det er ikke nok at skabe indhold til de gængse kanaler mere. Det sætter pres på kommunikationsstrategien og den kreative udvikling, der skal følge med kravene om at udkomme på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt med det rigtige budskab – i den rigtige kanal.

Alle ovenstående trends peger på, at man skal have kortlagt sin kunderejse, så den passer til den nye verden. Hvordan finder dine kunder frem til dig? Både digitalt, socialt og offline.

Det er alfa omega for at lykkedes, at man forstår sine kunders behov på alle stadier af købsrejsen. Hvad skal vi kommunikere til vores potentielle kunde på nuværende tidspunkt, så vi har størst chance for at hun vælger os i sidste ende? Det er vigtigt, at man kortlægger købsrejsens kontaktpunkter samtidig med, at man formår at fastholde en sammenhængende fortælling for brandet og virksomheden. Hvis man lykkedes med det, så er man rigtig godt på vej til at kunne mestre markedsføring og kommunikation i den nye verden.”


Martin Graeser - Kvantum CPH

“Der er mange trends og mange forandringer, og de kommer hurtigere og hurtigere. Derfor skal CMO’er og kommunikatører være handlekraftige samt hurtige til at agere og reagere på nye medier. Når vi agerer hurtigt og agilt, må vi regne med at fejle (engang imellem) og senere forbedre. "Launch and iterate” - den tilgang bliver stadig vigtigere i online marketing.  Ja, det betyder, at dybtgående analyser bliver mindre vigtig. CMO'er vil selvfølgelig foretrække et godt beslutningsgrundlag og seriøse analyser, men det er altså alfa og omega at udkomme med godt content til sin målgruppe.  

Medier og målgrupper bevæger sig i en hastighed, hvor det er meget svært for virksomhederne at følge med. Vi må som kommunikatører og marketeers stole på de forskellige håndværksmæssige discipliner inden for online og så udkomme. De lange og højtravende analyser duer ikke her, for målgruppen er videre, når det sidste punktum er sat i rapporten.

I 2017 bliver det bydende nødvendigt at forstå, hvordan og hvor content (organisk) skal placeres dels i søgemaskinerne (SEO), men også hvornår og hvordan det bliver placeret på sociale medier. Alt for mange arbejder med content uden at vide, om indholdet bliver indekseret, og hvor og hvilken effekt det har for målgruppen.

Kort sagt: kend dine data. Sørg for, at de er indsamlet rigtigt og sæt så fuld fart på content, publicering og indeksering.”

Af Webredaktør Marie Tidemand


Annoncer