Løsningsfokuserede MUS-samtaler
-
1 dag
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Den vanskelige og nødvendige samtale
-
2 dage
-
Fra 8.500 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Samtalen som redskab
-
8 dage
-
Fra 9.990 DKK
-
Hellerup
-
Holdundervisning
Argumentationsteknik og samtaleteknik - Virksomhedskursus
-
Landsdækkende
-
Firmakursus
Retorikkursus i Argumentation og Samtaleteknik (2 dage)
-
Flere (2)
-
Fra 8.950 DKK
-
København
-
Holdundervisning
Telefonkommunikation
-
1 dag
-
Flere (2)
-
Fra 4.800 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning, Firmakursus
Når mit barn siger nej - kravundgåelse og nedsat kravkapacitet
-
3 timer
-
Fra 1.450 DKK
-
København
-
Holdundervisning
EUD praktikvejledning for den daglige oplærer, ejd
-
1 dag
-
Fra 126 DKK
-
Glostrup
-
Holdundervisning
Bliv Søvncoach
-
35 Lektioner
-
Fra 4.995 DKK
-
Online
-
Online
EUD-Oplæringsvejledning for den daglige oplærer
-
1 dag
-
Fra 128 DKK
-
Køge
-
Holdundervisning
EUD-Praktikvejledning - for den daglige oplærer
-
1 dag
-
Fra 208 DKK
-
Flere byer (6)
-
Holdundervisning, Online
Styrk dit personlige lederskab
-
2 dage
-
Flere (2)
-
Fra 13.200 DKK
-
København
-
Holdundervisning
Talent for ledelse
-
1 dag
-
Fra 9.900 DKK
-
København
-
Holdundervisning
Kursus i god kundeservice
-
2 dage
-
Flere (2)
-
Fra 7.900 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Projektledelse 4 – Styrk dit personlige lederskab i projektet
-
3 dage
-
Flere (4)
-
Fra 16.500 DKK
-
Hellerup
-
Holdundervisning
Arbejdsmiljøcoaching
-
6 dage
-
Fra 19.800 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Koordinatoruddannelsen for ledige (Online)
-
30 dage
-
Fra 6.240 DKK
-
Online
-
Online
Den Grundlæggende Lederuddannelse (GLU)
-
13 dage
-
Flere (3)
-
Fra 2.708 DKK
-
Højbjerg
-
Holdundervisning
Den motiverende samtale tager udgangspunkt i den enkelte
Når du anvender den motiverende samtale tager du udgangspunkt i det menneske du gerne vil hjælpe til at kunne forandre enten livsstil eller ædfærd. Der er altså en ganske human samtaleteknik, der dykker dybt ned i det enkeltes menneskes egne ressourcer og forslag til løsninger. Den motiverende samtale handler altså om inddragelse og empowerment af personen.
Derfor skal du anvende den motiverende samtale
Den motiverende samtale er en evidensbaseret samtaleteknik, der øger afklaringen hos en person, der står over for store forandringer i sin tilværelse. Hvor andre spørgeteknikker ofte har tendens til at fokusere på problemer og tidligere fejlslagne forsøg på løsninger, tager den motiverende samtale udgangspunkt i persons indre motivation. Derfor opleves den motiverende samtale som en langt blidere samtaleteknik, og har derfor de bedste bedste odds for at blive en katalysator til forandring.
Sådan arbejder du med den motiverende samtale
Samtaleteknikken bygger på forståelse og empati for den enkeltes situation og opfattelse af denne. Det betyder derfor, at der arbejdes bevidst med fokus på en egentlig løsning frem for problematikker, ligesom der også arbejdes med personens positive forestillinger omkring om en løsning.
I den motiverende samtale gøres der en dyd ud af, at der tages udgangspunkt personens styrker og kompetencer, så denne bliver styrket i troen på at kunne lykkedes med forandringen. Derfor rettes der også fokus på tidligere successer.
Personen er omdrejningspunktet for forandringen
I den motiverende samtale er hele ansvaret placeret hos personen, der ønsker forandring af enten livsstil eller en given adfærd. Derfor får du som rådgiver en række metoder og strategier til at gøre personen både aktiv i og ansvarlig for egen udvikling og forandring.
4 værktøjer, der kan anvendes i den motiverende samtale
Når du gør brug af den motiverende samtale kan du med fordel anvende nogle samtaletekniske værktøjer. Det er nogle helt enkle spørge- og lytteteknikker, der centrerer sig omkring personen.
Der findes fire helt simpele personcentrerede værktøjer, som du kan bruge til at få skabt en både samarbejdende og empatisk relation til personen samtidig med, at du også kan styre samtalen strategisk.
De fire værktøjer er:
- Åbne spørgsmål
De åbner personens perspektiver, tanker, følelser, værdier og handlinger.
- Bekræftende udsagn
De bekræfter og anerkender ovenstående.
- Refleksioner
De viser, at du demonstrerer empatisk lytning.
- Opsummeringer
De fungerer som genfortælling og opsamling på vigtige punkter.
Hvem anvender typisk den motiverende samtale?
Den motiverende samtale er en populær samtaleteknik og bruges ofte inden for følgende indsatsområder:
- Sundshedsvæsenet
- Alkohol og misbrug
- Aktivering af ledige
- Ungeområdet
- Indsatte
- Rehabiliteringssamtaler
- Psykologiske problemstillinger