Løsningsfokuserede MUS-samtaler
-
Kursus
-
1 dag
-
Fra 3.200 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Samtalen som redskab
-
Akademiuddannelser
-
3 måneder
-
Fra 9.990 DKK
-
Hellerup
-
Holdundervisning
Argumentationsteknik og samtaleteknik - Virksomhedskursus
-
Kursus
-
Landsdækkende
-
Firmakursus
2 dages kursus i ARGUMENTATION OG SAMTALETEKNIK - Styrk din gennemslagskraft
-
Kursus
-
Fra 8.950 DKK
-
København
-
Holdundervisning
EUD praktikvejledning for den daglige oplærer, ejd
-
AMU - Arbejdsmarkedsuddannelser
-
1 dag
-
Fra 126 DKK
-
Glostrup
-
Holdundervisning
Bliv Søvncoach
-
Kursus
-
35 Lektioner
-
Fra 4.995 DKK
-
Online
-
Online
Telefonkommunikation - kursus i professionel telefonservice
-
Kursus
-
2 dage
-
Fra 40.000 DKK
-
København
-
Holdundervisning
EUD-Praktikvejledning - for den daglige oplærer
-
AMU - Arbejdsmarkedsuddannelser
-
1 dag
-
Fra 128 DKK
-
Flere byer (6)Online, København, Køge, Næstved, Roskilde, Slagelse,
-
Holdundervisning, Online
Arbejde med sindslidende med misbrug
-
AMU - Arbejdsmarkedsuddannelser
-
5 dage
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Decision Dynamics Karrieremodel™ – Individniveau (KMI)
-
Kursus
-
2 dage
-
Fra 21.300 DKK
-
København
-
Holdundervisning
Styrk dit personlige lederskab
-
Kursus
-
2 dage
-
Fra 12.500 DKK
-
København
-
Holdundervisning
Arbejdsmarkedsrelateret Stress- og Trivselsvejleder
-
Kursus
-
7 dage
-
Fra 17.640 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Talent for ledelse - Kickstart din lederkarriere
-
Kursus
-
1 dag
-
Fra 9.900 DKK
-
København
-
Holdundervisning
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling - diplomkursus
-
Kursus
-
56 Lektioner
-
Fra 15.000 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Projektledelse 4 – Styrk dit personlige lederskab i projektet
-
Kursus
-
3 dage
-
Fra 16.500 DKK
-
Hellerup
-
Holdundervisning
Kursus i den løsningsfokuserede tilgang (LØFT)
-
Kursus
-
2 dage
-
Fra 5.000 DKK
-
Ballerup
-
Holdundervisning
Coach
-
Kursus
-
Fra 11.177 DKK
-
Online
-
Online
Den Grundlæggende Lederuddannelse (GLU)
-
AMU - Arbejdsmarkedsuddannelser
-
13 dage
-
Fra 2.496 DKK
-
Flere byer (2)
-
Online
Den motiverende samtale tager udgangspunkt i den enkelte
Når du anvender den motiverende samtale tager du udgangspunkt i det menneske du gerne vil hjælpe til at kunne forandre enten livsstil eller ædfærd. Der er altså en ganske human samtaleteknik, der dykker dybt ned i det enkeltes menneskes egne ressourcer og forslag til løsninger. Den motiverende samtale handler altså om inddragelse og empowerment af personen.
Derfor skal du anvende den motiverende samtale
Den motiverende samtale er en evidensbaseret samtaleteknik, der øger afklaringen hos en person, der står over for store forandringer i sin tilværelse. Hvor andre spørgeteknikker ofte har tendens til at fokusere på problemer og tidligere fejlslagne forsøg på løsninger, tager den motiverende samtale udgangspunkt i persons indre motivation. Derfor opleves den motiverende samtale som en langt blidere samtaleteknik, og har derfor de bedste bedste odds for at blive en katalysator til forandring.
Sådan arbejder du med den motiverende samtale
Samtaleteknikken bygger på forståelse og empati for den enkeltes situation og opfattelse af denne. Det betyder derfor, at der arbejdes bevidst med fokus på en egentlig løsning frem for problematikker, ligesom der også arbejdes med personens positive forestillinger omkring om en løsning.
I den motiverende samtale gøres der en dyd ud af, at der tages udgangspunkt personens styrker og kompetencer, så denne bliver styrket i troen på at kunne lykkedes med forandringen. Derfor rettes der også fokus på tidligere successer.
Personen er omdrejningspunktet for forandringen
I den motiverende samtale er hele ansvaret placeret hos personen, der ønsker forandring af enten livsstil eller en given adfærd. Derfor får du som rådgiver en række metoder og strategier til at gøre personen både aktiv i og ansvarlig for egen udvikling og forandring.
4 værktøjer, der kan anvendes i den motiverende samtale
Når du gør brug af den motiverende samtale kan du med fordel anvende nogle samtaletekniske værktøjer. Det er nogle helt enkle spørge- og lytteteknikker, der centrerer sig omkring personen.
Der findes fire helt simpele personcentrerede værktøjer, som du kan bruge til at få skabt en både samarbejdende og empatisk relation til personen samtidig med, at du også kan styre samtalen strategisk.
De fire værktøjer er:
- Åbne spørgsmål
De åbner personens perspektiver, tanker, følelser, værdier og handlinger.
- Bekræftende udsagn
De bekræfter og anerkender ovenstående.
- Refleksioner
De viser, at du demonstrerer empatisk lytning.
- Opsummeringer
De fungerer som genfortælling og opsamling på vigtige punkter.
Hvem anvender typisk den motiverende samtale?
Den motiverende samtale er en populær samtaleteknik og bruges ofte inden for følgende indsatsområder:
- Sundshedsvæsenet
- Alkohol og misbrug
- Aktivering af ledige
- Ungeområdet
- Indsatte
- Rehabiliteringssamtaler
- Psykologiske problemstillinger
Find et kursus, du er interesseret i
Send en forespørgsel
Du bli'r kontaktet og får mere information af udbyderen

"...et rigtigt godt kursus med god balance mellem ny teori og praktiske øvelser. Der er helt klart meget jeg kan tage med hjem og anvende med det samme..."
Læs mere
Synoptik har arbejdet sammen med KEA i mange år, og vi kan se en bedre bundlinje hos de butikschefer, der har gennemført et forløb hos KEA.
Læs mere
Modulet har givet mig et fagligt indspark, som let kan overføres til praksis.
Læs mere
Det bedste har været den grundlæggende forståelse for projektet og projektledelse: Strukturering fra start til slut.
Læs mere
Vi har i BRFkredit haft en gruppe medarbejdere på kurset om Assertion hos MBK. Medarbejderne har udvist tilfredshed i deres evaluering af kursets faglige indhold.
De viste eksempler i undervisningen var interessante og kombinationen af praktiske øvelser og undervisning fungerede godt.
Læs mere
Jeg har selv arbejdet med robotter i mange år, men der var mange grundlæggende ting, jeg ikke vidste i forvejen, som det her kursus klædte mig på til at forstå.
Læs mere
"Det største udbytte har været teorien og den praktiske og sjove undervisningsform. Den bedste facilitering, jeg har oplevet"
Læs mere
Super dejligt og smilende personale, både tidligt morgen, men også i løbet af dagen.
Læs mere
"En uddannelse, der varmt kan anbefales, og de sødeste og dygtigste undervisere.
Man får så meget viden!"

Fagmodulet lærte mig, hvordan der kan måles og optimeres på initiativer, og hvordan kunden bedst ledes hen til at gøre et køb.
Læs mere
Nu har jeg gennemført to fagmoduler på uddannelsen. Fælles for dem begge har været dygtige og inspirerende undervisere, spændende gæstelærere og engagerede medkursister.
Læs mere
Jeg synes, at I er gode til at skabe en god og tryg stemning og jeg har ikke følt mig tvunget til at ændre mig – men inspireret til at udvikle mig!
Ida Lissau Jacobsen
Børnehjælpsdagen

"Det blev taget ind i en kontekst, hvor vi kan måle på tingene, om det er i et CO2 regnskab eller dækkende over det hele med et ESG regnskab – der blev vendt rigtig mange emner med en grundig og saglig forklaring formidlet af Peter, som hele tiden formåede at binde dage og emner sammen."
Læs mere
"Programmet var relevant, inspirerende og afvekslende, og jeg gik derfra med masser af faglig viden, nye værktøjer og endnu mere motiveret."
Læs mere
"Der var stærk indsigt og indføring i den regenerative ledelse. Laura Storms viden og erfaring med udvikling og implementering var inspirerende, og hun havde både de strategiske og de praktiske niveauer med gennem forløbet."
Læs mere
"Kurset er for dig, der ønsker indsigt i systemisk tænkning, og hvordan du - som leder - kan skabe bedst mulige konditioner for trivsel og liv i din organisation. Så kort og godt er kurset for dig, der tør kigge indad, gå foran, og lede i (øko)systemisk kompleksitet, alt imens du har fødderne solidt placeret i naturens logik."
Læs mere
"Der er nogle kurser, man tager - og hurtigt glemmer igen. Og så er der uddannelsesforløb, der gør varigt indtryk og sætter uudslettelige spor. Sådan et forløb har jeg lige været igennem, mesterligt designet og faciliteret af Laura Storm - et internationalt fyrtårn og power house inden for den regenerative ledelsestækning."
Læs mere
"Det har været inspirerende, sjovt og jeg har fået mange nye perspektiver. Emnerne på kurserne er oplysende og meget anvendelige"
Læs mere
Man udvikler ikke kun sin viden på området. Man får også personlig udvikling og bliver klogere på sig selv. I sidste ende en bedre version af sig selv.

Du kommer omkring både udbydersiden og leverandørsiden. Det har været sundt at se det fra begge sider.
Læs mere
Deltagelsen i Digital projektledelse har givet gode håndgribelige værktøjer, som jeg nemt kan bruge i hverdagen til at styrke mine projekter.
Læs mere
"Kurset gav mig helt konkrete redskaber, som jeg kan bruge i min hverdag, bl.a. hvordan jeg kan nedtrappe en konflikt og altid sørge for at blive på egen banehalvdel"
Læs mere
Nogle af vores ansatte her hos Vejdirektoratet har deltaget i MBK’s kursus Præsentationsteknik.
Kursets indhold har viste sig at være særdeles brugbare i vores medarbejderes daglige arbejde og optimeret deres formidlingsevner.
Læs mere
"Jeg tager pt en uddannelse som familievejleder, og det er så fedt for mig på alle planer"
Læs mere
Jeg har lært en masse nyt om ledelsesværktøjer og persontyper, og jeg har kunnet bruge det hele med det samme.
Læs mere
Uddannelsen gør, at man får øje på helt nye løsninger på en opgave, fordi man forstår både det programmeringsmæssige og det praktisk mulige.
Læs mere
Jeg gik hjem efter første undervisningsdag og spurgte, om ikke vi skulle teste persontyper på alle i teamet. Det har virkelig været en øjenåbner for både mig og dem i mit team.
Læs mere
En del af Bankdatas medarbejdere har deltaget i MBK’s kursus om Formidling og undervisning og deres evaluering af kurset var meget positiv.
Der blev især i evaluering lagt vægt på kursets sammensætning og faglige indhold. Vekslen mellem praktiske øvelser og undervisningen fungerede godt og underviseren var yderst kompetent.
Læs mere
Kombinationen af et fagligt højt niveau, teori / praksis og dygtige eksterne speakers, er optimalt ifht. forståelse af materialet.
Læs mere
Vi har her i Gladsaxe Kommune haft flere af vores medarbejdere på kursus i Kommunikation for leder hos MBK og det har i høj grad været brugbart og konstruktivt.
Kursets kombination af praktiske øvelser og højt fagligt indhold er let tilgængelig og skaber en god atmosfære mellem deltagerne og underviseren. Omgivelserne er rare og stemningen god.
Læs mere
Det faglige indhold er i top og da en stor del af undervisningen er baseret på praktiske øvelser, får deltagerne virkelig noget brugbart og konstruktivt med hjem.
At prioritere og lave en realistisk planlægning har efterfølgende været nøgleord i vores virksomhed og det er ikke sidste gang vi vil sende nogle af vores medarbejdere på kursus hos MBK.
Læs mere
Vi har et godt socialt fællesskab i klassen, og vi bliver en del af hinandens netværk. Et netværk som har et højt fagligt niveau, som vi kan trække på i hverdagen.
Læs mere
Meget kvalificeret, super inspirerende og dygtig underviser, der formåede at fastholde vores koncentration og involvering.
Nina Marie Larsen
Energistyrelsen

Modulet giver et rigtig godt fundament til generel IT-security, og skaber et overblik over, hvad IT-sikkerhed egentlig indebærer. Kurset tager både fat i personlige IT-sikkerhedsaspekter, samt hvordan IT-sikkerhed fungerer på en arbejdsplads.
Læs mere
"Behagelig undervisning som er relevant i alle situationer"
Læs mere
Jeg har lært meget om adfærd og at min egen tilgang til konflikter kan ændres.
Læs mere
Mange af DI's medarbejdere har haft den glæde at deltage i flere af MBK's kurser, bl.a. Præsentationsteknik og Skriv korrekt dansk.
Underviserne er smilende og kompetente og de formår at formidle deres høj faglig viden på en tilgængelig og inspirerende måde.
Læs mere

"Forløbet var fint afvekslende mellem teori og praktiske øvelser"
Læs mere
Uddannelse åbner døre. Så det er en investering i fremtiden.
Læs mere
Højt fagligt niveau. Derfor er flere af mine medarbejdere nu også i gang med uddannelsen.
Læs mere