Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Reducer stress i restaurationsbranchen

De mest stressende stillinger kan findes i restaurationsbranchen. Lange arbejdstider, intern konflikt og konstant travlhed kan hæve et hvert stressniveau. Mange mennesker i den udfordrende branche kan opleve stresssymptomer såsom hovedpine, nakke og rygsmerter og generel udmattelse.

For at tage vare på dig selv, er du nødt til at beherske tre strategier: 1 - lære at slappe af med vejrtrækning, 2 - lære at give slip, 3 - planlæg fritidsaktiviteter.

Lær at slappe af med afbalanceret vejrtrækning.

Hvis du starter dagen på stresset facon, vil den resterende del af dagen også være stressende. Afbalanceret vejrtrækning kan faktisk have en stor indflydelse på dit stressniveau, da det kan forebygge hovedpine, rygsmerter og maveproblemer.

Sådan slapper du af med vejrtrækning:

  1. Find et roligt sted uden afbrydelser i ti minutter.
  2. Find en komfortabel stilling.
  3. Luk øjnene og tage en dyb indånding.
  4. Mærk luften bevæge sig gennem brystet. 
  5. Ånd gradvist ud og gentag et par gange i min. 5 minutter.

Lær at give slip

Mange mennesker tilbringer en masse tid på at forsøge at kontrollere ting, de ikke har nogen kontrol over, i stedet for at bruge tid på at ændre ting, de har kontrol over. Mangler der eksempelvis råvarer, kan du ikke gøre andet end at give slip og lære af fejlene, som de opstår.

Er der overbooket i restauranten? Er den nye menu ikke en stor succes?  Den største stressfaktor er at stresse over at have stress. Står du overfor en problematisk situation, skal du afgøre, om du kan styre situationen, eller give slip. At lære at give slip er en proces, men husk at ved at styre dine tanker, kan du styre dine følelser, som kan bringe dit stressniveau ned.

Planlæg fritidsaktiviteter

Giv dig selv tid til at gøre de ting, du nyder, så du kan koble af. De fleste mennesker fylder deres kalender med arbejdsrelaterede aktiviteter, og efterlader ingen tid til fritidsaktiviteter. Dette bidrager til udbrænding og fysisk udmattelse, hvilket igen fører til lavere produktivitet.

Med en travl hverdag, er det vigtigt at planlægge alle dine fritidsaktiviteter. Du skal altså skrive dem i din kalender. Hvis du ikke planlægger tid til dig selv, og dem du holder af, får du det højst sandsynligt ikke gjort.

Motion er særlig vigtigt i en stresset hverdag. Motion reducerer stress naturligt, forbedrer sundheden, øger udholdenhed og sætter gang i endorfin produktionen. Motion øger din udholdenhed og energi.

Ved at praktisere kunsten af afbalanceret vejrtrækning, konstruktiv problemløsning, positive tanker og planlæggelse af fritidsaktiviteter, kan du være mere effektiv i dagligdagen og reducere dit stressniveau.

Senest opdateret: 06 aug 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 22-11-2021

5 måder at stoppe dine tanker

Tankerne. De har en kæmpe magt over os. De bestemmer hvorvidt vi kan sove, om vi kan koncentrere os, hvordan vi har det med os selv.

Læs mere
Sidst opdateret 14-07-2020

Fordybende samtaler i og med naturen

I disse år kommer der flere og flere forskningsresultater som viser, at ophold i naturen har en positiv indflydelse på os både kropsligt og psykisk.

Læs mere
Sidst opdateret 03-08-2020

Lær dansk, mens du tager en uddannelse

En AMU-uddannelse giver dig sprogkundskaber og gør dig klar til arbejdsmarkedet. 

Læs mere
Sidst opdateret 28-07-2020

Lær at forebygge stress blandt dine medarbejdere

Stress ses hyppigt blandt både medarbejdere, men ofte bliver der først reageret, når skaden er sket.

Læs mere