Sådan skriver du den gode e-mail

Her får du Bro's postkortmetode til, hvordan du kan lave mere elegant e-mail marketing og knække koden til at trænge igennem den moderne postkasse.

Sådan skriver du den gode e-mail

Husker du dengang, man modtog farverige postkort fra vennernes ferier sydpå? I dag føles det mest som et old-school fænomen, og den kærlige hilsen er nu erstattet med et opslag på de sociale medier. Alligevel var der nu noget særligt over postkortet. En flot og personlig hilsen, skrevet kort og klart og kun til dig.

Selvom postkortet måske føles som et 80’er-fænomen, kan det analoge format faktisk lære os en hel del om, hvordan vi bør skrive gode og effektive e-mails. I moderne virksomheder bliver der hver måned sendt tusindvis af e-mails. Det skyldes, at e-mailen faktisk er en af de bedste return of Investments i forhold til andre marketingskanaler.

bro er et kommunikationsbureau, der beskæftiger sig med adfærd, organisation og kommunikation. Lise Michaela Lodahl er konsulent hos bro, og her får du hendes postkortmetode til, hvordan du kan lave mere elegant e-mail marketing og knække koden til at trænge igennem den moderne postkasse.

1. Øg din open rate: Grib læseren i kraven i emnelinjen

Det er vigtigt, at din e-mail hurtigt fanger læseren og tiltrækker deres opmærksomhed.

Hvis ikke du får din modtager til at åbne e-mailen, så er indholdet ligegyldigt. Derfor skal du skrive en emnelinje, der er mindst lige så attraktiv som forsiden af det flotteste postkort, du nogensinde har modtaget. 

Brug disse råd:

  • Skriv en emnelinje på under 50 karakterer og helst 6-7 ord.
  • Hold, hvad du lover – du sender ikke et postkort fra Thailand, hvis du har været i Spanien.
  • Glem ikke preview- teksten, da den hjælper med at tease for indholdet.

2. Vær guldkornet i indbakken: Segmentér dine lister

I din postkasse modtager du rudekuverter, reklamer og andet uønsket bras. Men en sjælden gang finder du også guld. Samme scenarier sker i din indbakke hver eneste dag.
Hvis du gerne vil have din modtager til at læse din e-mail, er der vigtigt, at du henvender sig direkte til vedkommende ved at segmentere dine e-maillister fremfor at genere dine kunder med irrelevant information.

Segmentér fx derfor dine liste efter:

  • Produktinteresse, hvis du har en webshop
  • Demografi, hvis du har en bred målgruppe og både kommunikerer til B2B og B2C.
  • Engagement og interaktion med dine e-mails, så du opdeler aktive og inaktive brugere. Så kan du altid lave en re-engagement-kampagne til dine inaktive subscribers, når de har været stille lige lovlig længe.
  • VIP-kunder, som skal modtage særlige tilbud før alle andre.
  • Geografi, hvis du fx forsøger at promovere en event eller et tilbud i et bestemt område.

Det kan også være noget helt sjette, der passer netop til dit koncept. Det er blot vigtigt, at du har en klar modtager for øje, når du sender din e-mail afsted, så du sikrer, at din e-mail lander som guldkornet i indbakken. Ligesom med postkortet.

3. Personificér, hvor du kan

Du modtager ikke postkort fra alle og enhver, men primært fra familie og venner. Det er altså en personlig hilsen - kun til dig. Når du sender e-mails til dine kunder, vil du også gerne være en personlig afsender.

Med postkortmetoden har du to nemme huskeregler:

Modtager: Har du nogensinde modtaget et postkort uden at blive tiltalt? Nej, vel? Selvom den digitale verden øger distancen mellem afsender og modtager, er det i dag muligt gennem at flette brugerens navn ind i din e-mail. Hvis du har navnet på din modtager, bør du derfor bruge det – både i emnelinjen og i selve e-mailen.

Afsender: Sjældent har du modtaget et postkort uden afsender. Sæt en ægte person som afsender på din e-mail. Både i afsenderfeltet, men også i din sluthilsen.

Ved at bruge disse personificerende greb i din e-mail styrker du modtagerens tilknytning til dig og dit brand, og du øger samtidig chancen for, at dine modtagere interagerer med din e-mail.

4. Kog dit budskab ned: Tilpas længden på din e-mail

Du er vild med at modtage et postkort, fordi du kan nå at læse det på vej op ad trapperne. Længden på din e-mail afhænger naturligvis af, hvem din målgruppe er, hvilken slags e-mail, du sender, og hvad indholdet er. Men en god tommelfingerregel er, at det ikke må tage din modtager længere tid at læse din e-mail, end det tager at læse et postkort.

Forsøg derfor at kog dit budskab ned til en bouillonterning, og gem detaljerne til den flotte landing page, hvor du kan gå mere i dybden med dit produkt eller service.

5. Afslut med manér: Hav et klart call-to-action

”Lad os ses til en svømmetur, når jeg er tilbage”, kunne der godt have stået som outro på et almindeligt postkort. Den lægger op til, at afsenderen glæder sig til at se dig - og gerne til en bestemt begivenhed på et specifikt tidspunkt.

Det samme bør dit call-to-action i din e-mail gøre. Lav et klart call-to-action, der er kort og konkret, og tænk over placeringen. Placer fx dit call-to-action over ”foldelinjen”, så din modtager lynhurtigt kan klikke sig videre.

6. Placér dit digitale frimærke – og hav styr på din data

Frimærket på postkortet viste præcis, hvilken geografisk lokation postkortet var sendt afsted fra - på hvilken dato og på hvilket tidspunkt. Det kan ganske oversættes til dine e-mail-data.

I din e-mail-markedsføring er det vigtigt, at du kan tracke, hvem der modtager din e-mail, hvem der åbner den, hvem der klikker - og hvem der ikke gør. Brug derfor frimærket som symbol på, at du skal have styr på dine data.

Du kan starte med at:

  • Undersøge, hvordan du får data ud af din e-mail-software
  • Definere metrics og KPI’er for din e-mail-strategi
  • Tilføje UTM-koder til dine links, så du kan tracke dine kampagner i Google Analytics
  • Blokke tid i din kalender til månedligt at tjekke op på, hvordan dine e-mails performer.

Find dit kursus i email marketing her


Annoncer