Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Sådan bevarer du effektiviteten, når du arbejder hjemme

Drømmer du om en ugentlig eller månedlig hjemmearbejdsdag? Men er du bekymret for, om du har den nødvendige disciplin til at kunne administrere det?

Så læs med her, hvor vi giver vores bedste tips til en god og effektiv arbejdsdag i stuen. En sådan handler i høj grad om disciplin, prioritering og ærlighed, men også at kunne holde de nødvendige pauser.

Hav en fast kontortid

Forsøg at have en fast struktur for de dage, hvor du arbejder hjemmefra. Hvis dine dage på kontoret er fra 8-16, så prøv så vidt muligt at køre samme interval derhjemme. Du vil opleve, at det er nemmere at være effektiv og produktiv på den led.

Det er dog vigtigt at sige, at en hjemmearbejdsdag er god, fordi en sådan netop giver dig frihed til at prioritere din tid. Du skal bare have dig det for øje, at arbejdstiden gerne afspejler din vanlige sådan totalt set.

Lav skemaer og prioriteringslister

De kan nemlig hjælpe dig til at bevare effektiviteten gennem hele arbejdsdagen. Der sker ofte det, at arbejde og fritid smelter sammen, når du ikke skal forlade dit hjemmemiljø for at tage hen på kontoret. Det bevirker nogle gange, at en opgave, der kan klares på en halv time måske strækker sig over længere tid, fordi du ikke føler noget hastværk.

Lav gerne lister eller skemaer for arbejdsdagen aftenen før. På den måde ved du lige, hvor du skal starte om morgenen og du kan komme produktivt fra start.

Hold pauser

Afsæt tid i løbet af dagen, hvor du ikke arbejder. Lav en kop kaffe, gå en tur eller tjek dine sociale medier som du ville gøre det i løbet af en normal arbejdsdag.

Selvom det måske kan føles lidt som dovenskab, så er det vigtigt, at du giver dig selv lidt tid til at koble af fra opgaverne i løbet af dagen. Det er faktisk med til at bevare din effektivitet og produktivitet.

Prioritér opgaver, der med fordel kan klares hjemmefra

Tænk strategisk i forhold til dine hjemmearbejdsdage. Du kan med fordel vælge at løse opgaver, der kræver ekstra koncentration, da du vil kunne sidde helt uforstyret og klare dem i dit eget tempo.

Hvis du gør det vil du ikke bare føle dig mere effektiv, du vil også værdsætte at komme tilbage til kontoret og dine kolleger i langt højere grad. Da vil du nemlig have overskud.  

Fortæl om din intention med dagen

Sørg for at stille dig selv til regnskab over for andre. Har du fortalt din chef eller kolleger, hvad du agter at få ud af din hjemmearbejdsdag, ja så er sandsynligheden for, at du når i mål meget højere.

Stil derfor andre i udsigt, hvad de kan forvente, at du møder ind med. Hvis du endda formår at tilrettelægge dagen godt i forhold til, hvad du faktisk kan nå, så vil du også opleve, at du kan holde fyraften med ekstra god samvittighed.

Senest opdateret: 14 mar 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 07-08-2018

Lær at forebygge stress blandt dine medarbejdere

Stress ses hyppigt blandt både medarbejdere, men ofte bliver der først reageret, når skaden er sket.

Læs mere
Sidst opdateret 20-01-2016

Interview om gravide og sygefravær

Conopor rådgiver virksomheder i, hvordan de håndterer arbejdsforhold for gravide medarbejdere; et område der generelt er præget af berøringsangst. “Overordnet ser vi på, hvad vi kan gøre, både til fordel for den gravide og for erhvervslivet. Det fælles mål er, at den gravide trives, samtidig med at virksomheden kan opretholde driften”, siger Jean Vennestrøm, ejer af Conopor.

Læs mere
Sidst opdateret 07-03-2017

Eksperternes råd: Sådan opfanger du stress symptomer hos dine kollegaer

Er du bekymret for, om din kollega er ved at udvikle stress? Virker vedkommende irritabel, træt og ubeslutsom? Er det længe siden, han eller hun deltog i noget som helst socialt, og hvornår har du egentlig sidst set din kollega grine?  Stress på jobbet rammer mange, og det rammer hårdt. 

Læs mere
Sidst opdateret 19-02-2016

Sæt mobning på agendaen på din arbejdsplads

Mobning finder - overraskende nok - sted på mange arbejdspladser på tværs af brancher og organisationstyper. Men hvornår er der tale om mobning, og hvordan bliver du opmærksom på faresignalerne? Vi kommer her ind på en række tiltag, din arbejdsplads bør overveje for at blive klædt på til at skabe et arbejdsmiljø med gladere medarbejdere - og i sidste ende bedre resultater.

Læs mere
Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!