Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Sådan anvender I LinkedIn som B2B-branding platform

Antallet af LinkedIn-brugere vokser dag for dag, og tal viser samtidig, at den tid de bruger på platformen kun stiger. Populariteten skyldes især, at LinkedIn fungerer som hub for vidensdeling, netværk og rekruttering. 

Det betyder, at I - som virksomhed - har en gylden mulighed for at profilere jer over for både eksisterende og potentielle kunder. For at give jer de bedste forudsætninger for at markedsføre jer på LinkedIn har vi rådført os med Nanna Landtved, der er Digital Marketing Manager hos Digital Works. 

Hun fortæller således her, hvordan I - med få tiltag - kan få jeres company page til at tiltrække interessenter, og hvorfor værdiskabende indhold til en veldefineret målgruppe er alfa omega. 

LinkedIn er jeres udstillingsvindue

En god company page på LinkedIn gør underværker for jeres virksomhed. Det er nemlig på den platform, at I kan positionere jer over for både nuværende og kommende kunder. 

Sagt anderledes er det her, at I kan bruge content og annoncering til at fremstå som troværdige tought leaders med særlig ekspertise, samt profilere jer som et attraktiv sted at gøre karriere over for potentielle medarbejdere. LinkedIn giver jer altså mulighed for at kunne fremsætte jeres værdier og visioner, mens jeres medarbejdere kan fungere som brandambassadører.

Ydermere kan I anvende platformen som en direkte salgskanal. LinkedIn er nemlig et enormt fokuseret socialt medie, som de fleste brugere benytter i arbejdsmæssig sammenhæng til at hente faglig inspiration. Samtidig er der også rigtig mange beslutningstagere samlet her, hvorfor LinkedIn er ideel at anvende som salgskanal, forklarer Nanna og uddyber: 

LinkedIn er det bedste sociale medie til at skabe leads på for B2B virksomheder. Der er faktisk undersøgelser, der viser, at der er større chancer for, at brugeren konverterer, når de besøger dit website via LinkedIn frem for Facebook.

I skal altså betragte LinkedIn som jeres virksomheds udstillingsvindue, hvor der er mulighed for at kommunikere direkte med købelystne beslutningstagere.

Jeres budskaber skal være værdiskabende

Jeres company page fungerer altså som jeres virtuelle visitkort. For netop at give brugeren det bedste indtryk af jer, er der nogle helt konkrete tiltag I kan gøre for at optimere jeres landingsside. 

For det første må I sørge for, at jeres coverbillede signalerer, hvem I er, og hvad I er specialiseret i. Det er nemlig det første man - som bruger - bliver præsenteret for, når man besøger jeres company page, hvorfor et klart budskab er godt.

Under OM-sektionen har I mulighed for at skrive en kort beskrivelse af jer som virksomhed. Her er det væsentligt, at I har fokus på key words, som gerne skal gå igen i løbet af teksten. Det sikrer nemlig, at jeres profil er segmenteret korrekt, og at I dukker op i søgeresultaterne. 

Her kan det samtidig være gavnligt at anvende hash-tag-funktionen, som LinkedIn for nyligt har adopteret. Ved at gruppere jeres indhold under relevante hashtags, har I mulighed for at blive fundet på ord, I synes kendetegner jer. Når folk søger på ord, som I har anvendt som hashtags, vil I da dukke op i deres søgeresultater. 

For, at især jeres profiltekst, virker efter hensigten er det vigtigt, at I ved hvem I kommunikerer til, fortæller Nanna og fortsætter: 

Det er vigtigt, at I laver en målgruppeanalyse, fordi I er nødt til at vide, hvem det er I kommunikerer til. Det er først, når I er helt klar på, hvem de er, at I kan skabe noget, der har værdi for dem. I Digital Works arbejder vi meget ud fra begrebet berigelse. Det vil sige, at vi gør en dyd ud af at skabe noget, som folk kan tage med videre og implementere i deres professionelle liv.

Og netop værdiskabelse er noget af det I - som virksomhed - skal holde jer for øje. Hvis I ikke bidrager positivt, risikerer I at blive støj i brugerens nyhedsfeed, hvilket I sidste ende leder til, at de stopper med at følge jer. 

Investér I jeres content marketing

I forlængelse af Digital Works’ ønske om at skabe berigelse hos andre, arbejder de med at skabe godt og solidt content, der skaber faglig værdi for deres modtagere. Og det er bestemt noget Nanna også opfordrer jer til at gøre: 

“Content marketing er et rigtig godt middel til at positionere jer fagligt på. Her kan i nemlig fremvise jeres ekspertise helt konkret ved f.eks. at publicere nogle guides eller tutorials. Det er med til at etablere jer på den faglige scene, mens I også kan bruge content marketing som led i jeres employer branding-strategi.”

Nanna pointerer dog, at det er enormt vigtigt, at I er klar på, hvad det er I ønsker med jeres kommunikation. Kommunikér kortfattet, og afgør om er ude på at skabe en faglig positionering, eller er det at fremstå som en god arbejdsplads for fremtidige medarbejdere. 

Samme tankegang er nødvendig, når I vælger at annoncere på LinkedIn. Og her er der endda en masse værdi at hente for jer, forklarer Nanna: 

Annoncering er blevet rigtig godt på LinkedIn, fordi I kan henvende jer til en helt specifik målgruppe. I kan segmentere helt ned på titel og virksomhed og det ser man ikke på nogle andre platforme. Det gør, at I kan ramme virkelig specifikt og blive eksponeret for de mennesker, I allerhelst vil ramme.

Udover, at Linkedin segmenterer på titelniveau, så undersøges den enkeltes interesseområder også. I og med, at flere og flere danskere bruger platformen som en hub for at opnå faglig viden, så udnytter LinkedIn den aktivitet til at se, hvad brugerne klikker på, liker og kommenterer. Denne viden er guld for jer, idet I kan bruge den til at skræddersy kampagner til jeres målgruppe på baggrund af deres interesser. 

Sådan får I succes på LinkedIn

Brug LinkedIn som jeres virtuelle visitkort ved at optimere jeres company page, hvor I anvender strategiske key words, hashtag og formidler jeres visioner og værdier. 

Sørg for at lave gennemarbejdet content, der beriger jeres nøje gennemanalyserede målgruppe med tips og guides, som de nemt kan anvende i deres hverdag. Undgå, at jeres content og annoncering bliver støj ved at fatte jer i korthed, med en klar positionering og en forståelse for jeres brugeres ønsker og behov. 

Senest opdateret: 25 jun 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 20-06-2019

Hvordan rekrutterer man de stærkeste kandidater i 2019?

Kandidaterne har magten. Så kort kan en status på jobmarkedet anno 2019 skrives. Så hvordan tiltrækker I - som virksomhed - så den allerbedste kandidat? Det kræver nytænkning, siger CMO og co-founder i Statum, Alexander Kragh. Få hans bedste råd lige her.

Læs mere
Sidst opdateret 11-09-2019

Top 30 kompetencer inden for kommunikation og marketing i 2016

Hvilke kompetencer er vigtige at besidde når man arbejder med kommunikation og marketing? Hvad kigger arbejdsgiverne efter når de søger kandidater til stillinger i kommunikations- og marketingafdelinger? Finduddannelse.dk har gennemgået over 1000 jobannoncer for at blive klogere på lige netop de to spørgsmål.

Læs mere
Sidst opdateret 17-06-2019

Sådan får du en effektiv marketingstrategi

Marketing er det, der driver salg. Gode og solide marketinginitiativer er med til at tiltrække nye og fastholde eksisterende kunder. Læs med her, hvor Majbritt Lund giver dig sine bedste tips til, hvordan du skaber den gode marketingstrategi.

Læs mere
Sidst opdateret 16-05-2019

Derfor bør data være fundamentet i jeres kundesegmentering

Kunder af i dag efterspørger individuelt tilpassede løsninger og indhold. Og de konverterer kun, når deres ønsker og behov imødekommes. For jer - som virksomhed - betyder det, at dyb kundeindsigt er alfa omega. Læs med her, hvor Geomatic guider jer til, hvordan i bedst arbejder med værdiskabende segmentering.

Læs mere