Hvordan rekrutterer man de stærkeste kandidater i 2019?

Kandidaterne har magten. Så kort kan en status på jobmarkedet anno 2019 skrives. Så hvordan tiltrækker I - som virksomhed - så den allerbedste kandidat? Det kræver nytænkning, siger CMO og co-founder i Statum, Alexander Kragh. Få hans bedste råd lige her.

Kandidaterne har magten. Så kort kan en status på jobmarkedet anno 2019 skrives.

Den lave arbejdsløshed og et væld af jobmuligheder betyder nemlig, at kandidaterne ikke længere behøver at opsøge virksomhederne og tilbyde dem deres arbejdskraft. Nej, det er tværtimod virksomhederne, der skal forstå at gøre sig yderst attraktive over for de stærkeste kandidater, så de vælger dem frem for andre.

Og, hvordan gør I - som virksomhed - så det bedst? Det har vi spurgt CMO i og co-founder af Statum, Alexander Kragh, om. Som digitalt rekrutteringsbureau har Statum specialiseret sig i at være bindeleddet mellem markedets stærkeste kandidater og nogle af Danmarks bedste vækstvirksomheder. Alexander fortæller derfor her, hvorfor I skal arbejde med storytelling i jeres recruitment marketing-strategi og forstå at tale ind i kandidaternes behøv og ønsker.

Stillingsopslag med krav til kandidaterne har ikke gang på jord længere

Det faktum, at kandidater - med en stærk profil - kan vælge og vrage mellem arbejdpladser hos hvem de ønsker at gøre karriere, tvinger virksomhederne til nytænkning.

Traditionelt set er en rekrutteringsproces blevet skudt i gang med et stillingsopslag, der indeholder en tydelig kravspecifikation til den ideelle kandidat. Fokus har altså været på, hvordan den enkelte ansøgere har kunne honorere virksomhedens behov.

Virksomheder af i dag har selvfølgelig stadig brug for kandidater, der performer optimalt, arbejder selvstændigt, tænker kreativt og innovativt plus meget andet. Men den optimale rekrutteringsproces begynder nu med, at virksomhederne forstår at brande sig selv for dermed at kunne tiltrække den helt rigtige kandidat, fortæller Alexander og uddyber:

I Statum tror vi på, at rekruttering anno 2019 handler om salg. Som virksomhed må I forstå at sælge de muligheder, I kan give kandidaterne og dermed fremstille jer selv som en attraktiv, fremtidig arbejdsplads. Det handler altså i høj grad om at gå væk fra at opstille en masse krav til potentielle kandidater og snarere vise dem, hvordan deres karriere kan se ud hos jer som virksomhed.


Alexander pointerer endvidere, at det er nødvendigt, at I - som virksomhed - tænker i teknologiske innovative løsninger i forhold til jeres digitale ansøgningsproces. Han advokerer for løsninger, der gør det nemt at søge jobbet hos jer online. Bliver processen for kompliceret, taber I simpelthen de bedste og stærkeste kandidater, siger Alexander.

Samtidig er en streamlinet digital rekrutteringsproces, hvor administrative opgaver minimeres også med til at frigive tid til egentlige møder med kandidaterne siger Alexander og forudser, at det bliver altafgørende for virksomhederne:

De virksomheder, der kommer til at lykkes - set i forhold til rekruttering af medarbejdere - er dem, der formår at flytte sig væk fra tonsvis af administration.

Nå den stærkeste kandidat med den rigtige fortælling

Én af de mest effektive måder at skabe opmærksomhed omkring jeres virksomhed er ved at gøre storytelling til omdrejningspunktet i jeres recruitment marketing-strategi.

På dagens jobmarked er det nemlig fortællingen om jeres virksomhed og de muligheder I faciliterer, der gør forskellen om, hvorvidt en kandidat vælger at ansøge hos jer. Den gode fortælling fortæller potentielt interesserede kandidater om jeres virksomhedskultur, jeres værdier og jeres organisering - kort sagt opsummerer den kort, præcist og fængende om jeres DNA, forklarer Alexander og fortæller uddybende, hvordan de selv i Statum arbejder med storytelling for at skabe en arbejdsgiveridentitet:

Vi promoverer fortællingen om de helt unikke jobmuligheder, der findes ude i vækstvirksomhederne. Fortællingen er spundet på det ansvar og den indflydelse, den enkelte kandidat får med en ansættelse hos virksomheden. Samtidig gør vi en dyd ud af at fortælle, hvordan jobbet er meningsskabende for den enkelte, og det gør vi fordi det i høj grad er det, de især yngre kandidater efterspørger i deres arbejdsliv.


Statum har specialiseret sig i rekruttering indenfor scale-ups. De virksomheder, der vælger at rekruttere gennem Statum er altså nogen, der har brug for kvalitetsarbejdskraft her og nu, da de er i rivende udvikling. Det betyder også, at Statum lægger utrolig stor vægt på netop vækst-aspektet i deres storytelling omkring deres kunder, siger Alexander:

Vi gør selvfølgelig også meget ud af at fortælle, hvordan man bliver en del af en fantastisk vækstrejse. Vi bygger fortællingen op på, at du - som kandidat - er med til at føre en virksomhed frem, hvilket betyder, at du kan avancere rigtig hurtigt.


Ovenstående eksempler på fortællinger er noget I med fordel kan implementere i jeres arbejde med recruitment marketing. Det, at blive en del af noget større, få indflydelse og være med til at gøre en forskel, er noget kandidater anno 2019 hungrer efter. Ditto er det ride på bølge af en succes, så sørg endelig for fortælle, hvordan man bliver en del af jeres.

Statum sikrer jer de stærkeste kandidater

Som CMO i og co-founder af Statum er Alexander selvfølgelig yderst optaget af, hvordan de bedste og stærkeste kandidater bliver fristede af en ny jobmulighed. Derfor har Alexander og hans team også sørget for netop at tappe ind i kandidaternes behov og ønsker. Sagt anderledes gør Statum meget ud af strømline deres processer for dermed bedst at kunne walk their own talk, forklarer Alexander:

Overordnet set, så er vores mål, at afstanden mellem kandidat og virksomhed skal være kortere end den har været hidtil. Vi mener, at den egentlige værdi, i en rekrutteringsproces - opstår, når begge parter mødes og interagerer med hinanden.


Statum gør altså op med den traditionelle og lange rekrutteringsproces. Hver kandidat skal altså have færre touch points med virksomheden før der indkaldes til samtale. Og da rekrutteringsbureauet har specialiseret sig i scale ups skal det samtidig gå hurtigt, hvorfor de har organiseret sig mere agilt, forklarer Alexander:

Hos os er vi langt mere funktionsopdelt end et klassisk rekrutteringsbureau. Det betyder, at vi sidder i specialistroller og håndterer afgrænsede opgaver indenfor f.eks research, screening og salg. Det gør, at vi hver især kun har et fokusområde, hvilket betyder, at vi kan håndtere langt flere rekrutteringssager ad gangen.


Udover at rekruttere til nogle af Danmarks mest succesfulde væksthistorier, gør Statum også en dyd ud af at rekruttere de helt rigtige kandidater, hvorfor de også fungerer som rådgivende part i jobskifteprocessen. Det er Statums overbevisning, at matchet bliver en succes, hvis mindsettet hos kandidaten matcher virksomhedens. Alexander og hans team kigger derfor altid efter et bestemt karaktertræk, når de rekrutterer: 

Det er vigtigt, at kandidaterne har et fix-it-mindset, så de ikke går i stå, når de løber ind i problematikker eller skal nytænke en proces eller arbejdsgang. Samtidig er det vigtigt, at de kan lide og trives i et miljø, hvor tingene både går hurtigt og der arbejdes ad hoc med udviklingen.


Statum er således den partner I har brug for, hvis I står overfor en større rekrutteringsrunde og ønsker de bedste kandidater på markedet, siger Alexander:

Vi har rigtig stor succes med at gå ind og hjælpe virksomheder i spidsbelastningstider med et flow af top notch kandidater.


Annoncer