Lærermentor & Specialpædagogisk støtte (SPS)

Wattar Gruppen – Kognitivt Psykologcenter, i København (+1 lokationer)
Længde
4 dage
Pris
7.800 DKK ekskl. moms
Næste startdato
29 februar, 2024 (+2 startdatoer)
Uddannelsens hjemmeside
Uddannelsesform
Holdundervisning, Online
Længde
4 dage
Pris
7.800 DKK ekskl. moms
Næste startdato
29 februar, 2024 (+2 startdatoer)
Uddannelsens hjemmeside
Uddannelsesform
Holdundervisning, Online
Få mere information om kurset

Fremragende Kundekontakt

Denne udbyder er blevet anerkendt af os for at have fremragende kundekontakt.

Vores anerkendelse er givet til de udbydere, der er gode og hurtige til at række ud, efter de har modtaget en forespørgsel.

Startdato

Vælg mellem 2 startdatoer

29 februar, 2024

  • Holdundervisning
  • København

29 februar, 2024

  • Online
  • Online

Kursusbeskrivelse

Lærermentor & Specialpædagogisk støtte kursus, Wattar Gruppen


Lærermentor & Specialpædagogisk støtte (SPS)


Om kurset
Lærermentor & SPS – Et kursus over 4 dage, som ruster dig til at varetage SPS-rollen på en ungdomsuddannelse.

Kurset er målrettet dig, der som SPS-vejleder, studievejleder eller lærer yder SPS-støtte til elever eller kursister med psykiske diagnoser. Eller dig, der har behov for viden om, hvordan du bedst muligt tager hensyn til elever med diagnoser i undervisningen.

Kursets overordnede læringsmål: Kurset ruster dig til at vurdere, hvilken støtte eleven/kursisten har størst gavn af. Og til løbende at tilpasse støtten, så eleven/kursisten kontinuerligt opnår det maksimale læringsudbytte i de enkelte læringssituationer og generelt på uddannelsen.

Målgruppe

Kurset er målrettet dig, der som SPS-vejleder, studievejleder eller lærer yder SPS-støtte til elever eller kursister med psykiske diagnoser. Eller dig, der har behov for viden om, hvordan du bedst muligt tager hensyn til elever med diagnoser i undervisningen.

Indhold og tilrettelæggelse

Kurset afholdes på Holbergsgade 14, 4. sal, 1057 København K. Mulighed for anden aftale for hele medarbejdergrupper.

Undervisere

Kurset gennemføres af erfarne undervisere, som er teoretiske og praktiske specialister på hver deres undervisningsområder, herunder kognitive psykologer, samt en tidligere gymnasielærer og vejleder med stor erfaring.

Forløb og indhold

Kurset er opbygget med en løbende taksonomisk progression. På de første 2 dage får du en grundlæggende baggrundsviden om diagnoser og indblik i kognitive teorier og metoder. Du vil efterfølgende kunne anvende en bred palet af redskaber til målrettet arbejde med forandring, motivation, struktur og samtale. Dag 3 og 4 tilføjer nye emner og har samtidig fokus på praksis, så du efter endt kursus dels kan analysere og vurdere, hvilken støtte, der vil være bedst i en given situation, og dels kan designe og planlægge støtteforløb både individuelt og for grupper.

Kursets læringsmål:

Dag 1 og dag 2:

  • Forstå rollen og arbejdet som SPS–støttegiver og/eller SPS-mentor.
  • Indsigt i forskellige ungdomsuddannelsers håndtering af SPS-indsatsen.
  • Viden om diagnoserne ADHD, autisme, OCD, angst og depression.
  • Viden om, hvordan diagnoserne påvirker indlæring og studieevne.
  • Anvende viden om diagnoserne i den konkrete støtte. Anvende SMART-modellen til at arbejde med mål og delmål.
  • Viden om kognitive teorier og metoder.
  • Forstå sammenhængen mellem tanker, følelser, krop og adfærd.
  • Viden om den sokratiske dialog og forskellige spørgsmålstyper.
  • Kende til redskaber, der styrker motivation såsom spejling, motivationsbalancen, anerkendende lytning, styrker (positiv psykologi) og fordele/ulemper-skema.
  • Kunne identificere de enkelte trin i forandringscirklen og vurdere, hvilke redskaber, der vil kunne støtte eleven/kursisten i de enkelte trin.
  • Vurdere, hvilken støtte den enkelte elev vil have størst gavn af.


Dag 3:

  • Anvende og vurdere styrker og svagheder ved de enkelte redskaber, og metoder til at arbejde med mål, forandringer og motivation.
  • Anvende sokratiske spørgsmål i en coachende/målstyret samtale.
  • Viden om eksekutive udfordringer som følge af forskellige psykiske diagnoser.
  • Viden om redskaber og strategier til at håndtere de eksekutive udfordringer.

Dag 4:

  • Viden om Compassion Focused Therapy (CFT), som er en nyere retning inden for kognitiv terapi.
  • Viden om de tre følelsessystemer til at forstå og forklare følelser og følelsesregulering.
  • Anvende CFT som selvomsorg og omsorg for kollegaer og elever.
  • Viden om fordele og ulemper ved gruppevejledning som psykoedukation i forbindelse med bl.a. eksamensangst og social færdighedstræning.
  • Kunne vurdere, sammensætte og afholde et gruppevejledningsforløb.

Få information

Få information

Få svar på dine spørgsmål om Lærermentor & Specialpædagogisk støtte (SPS)
Den kursusansvarlige vil kontakte dig
Ingen omkostninger eller forpligtigelser

reCAPTCHA logo Denne hjemmeside er beskyttet af reCAPTCHA og Googles privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
Wattar Gruppen – Kognitivt Psykologcenter
Holbergsgade 14, 4.sal
1057 København K



Wattar Gruppen - Kognitivt psykologcenter

Arbejder du med mennesker og anvender du samtalen som redskab i dit daglige arbejde? Vil du gerne styrke din faglige profil, samt udfordre dig selv på et personligt plan og lære at anvende værktøjer fra kognitiv teori og metode? Så...

Læs mere og vis alle uddannelser fra denne udbyder

Sponsoreret