Interview om kompetenceudvikling og læring

En anerkendt teori går på, at op imod 80 % af læring sker før og efter et kursus, og cirka 20 % på selve kurset. Vi har snakket med Morten Baron, som er salgsdirektør hos 4D Konsulenterne om, hvordan både branchen og tilgangene til læring har ændret sig gennem årene.

Sådan fortsætter læringen efter kurset | Læs mere her

Hos 4D Konsulenterne er der fokus på fastholdelse af læring. En anerkendt teori går på, at op imod 80 % af læring sker før og efter et kursus, og ca. 20 % på selve kurset. Derfor arbejder de hos 4D Konsulenterne aktivt for at behandle læring og kompetenceudvikling som en kontinuerlig proces, der starter allerede inden kurset og fortsat er i gang efter, at kurset er afsluttet.

Morten Baron er salgsdirektør hos 4D Konsulenterne. Han har været i branchen i snart 24 år og har derfor set, hvordan både branchen og tilgangene til læring har ændret sig gennem årene.



Fokus på fastholdelse af viden

Hvor man tidligere så læring, som traditionel klasseundervisning, hvor kursister mødte op og fik proppet viden ind i hovedet via klassisk tavleundervisning, er der nu fokus på integreret undervisning med hands-on, opgaveløsning, workshops og praksisnært arbejde. Udover at selve læringsformen har ændret sig, understreger Morten vigtigheden i at se læring som en kontinuerlig proces, der også strækker sig udover kursuslokalet.

Der er sket en vigtig udvikling i undervisningsformen og hele tankegangen omkring, at et undervisningsforløb varer længere end blot fra, at man møder på kurset, og til det er slut.

Derfor starter læringsprocessen hos 4D Konsulenterne allerede ved den første kontakt, hvor kursisten bliver rådgivet til det helt rigtige kursus baseret på vedkommendes kompetenceniveau og ønsker om ny viden. Efter afholdelse af det pågældende kursus, bliver der fulgt op på, hvad kursisten har fået ud af undervisningen, ligesom der op til et år efter er en gratis hotline-assistance til rådighed, hvor kursisten kan få hjælp i det produkt, han eller hun har været på kursus i. Morten siger.

Det er altafgørende at have fokus på, hvordan den nye viden efterfølgende bliver integreret som en del af medarbejderens dagligdag, og her spiller den enkelte medarbejders arbejdsplads en helt essentiel rolle.


Virksomheden er medansvarlig for medarbejderens læring

For at læring kan ske under optimale betingelser, understreger Morten, hvor vigtigt det er, at hele afdelingen engagerer sig i den enkelte medarbejders læring. Dette kan i praksis ske ved, at chefen sammen med medarbejderen sætter nogle mål for, hvad effekten af kurset skal være. Efter kurset er det vigtigt, at medarbejderen hurtigt får mulighed for at arbejde med sine nyerhvervede kompetencer. Det kan endvidere være en god ide, at inddrage andre medarbejdere i afdelingen og give medarbejderen mulighed for at lære fra sig. Derved bliver viden spredt i afdelingen, samtidig med, at den bliver bedre forankret hos medarbejderen. Dette kaldes double loop learning.


Pengene værd?

Det kan måske lyde både dyrt og tidskrævende at skulle sætte så meget tid af til, at en medarbejder bliver støttet i sin læring. Men som Morten konkluderer, så kan det i mange tilfælde være penge ud af vinduet, hvis man ikke har en konkret plan for medarbejderens læring – også efter, at kurset er afsluttet. Derfor gør 4D Konsulenterne meget ud af at rådgive både medarbejdere og chefer om de optimale læringsbetingelser i forbindelse med et kursus.

Vi gør vores ypperste for at hjælpe medarbejderne til den mest optimale læring – både før, under og efter kurset. Hvis der i virksomheden sættes fokus på fastholdelse af læring, kan vi sammen sikre, at den enkelte medarbejder får vedholdende kompetencer, der vil være til glæde for hele virksomheden,” slutter Morten Baron.

Find dit kommende kursus her


Annoncer