Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Derfor blev du ikke forfremmet

Sidder du med følelsen af, at du da må være den næste i rækken til forfremmelse? Så er du bestemt ikke alene.

Lige som så mange andre, er du overbevist om, at du udføre dit job til punkt og prikke. Samtidig ved du, at du elsker dine ansvarsområder, du er hårdtarbejdende og yderst ambitiøs.

Men du bliver ikke forfremmet! Og hvofor så det?

Det er helt fair at forudsætte, at ovenstående kvaliteter og engagement må være nok til en forfremmelse. Virkeligheden er desværre bare en anden.

Derfor - er du blevet forbi gået én eller flere gange i en forfremmelsesrunde, så kan det måske skyldes én af 7 nedenstående grunde:

1. Du er alt for stille

Dit arbejde kvalificerer dig helt sikkert til en forfremmelse. Der er bare ét problem. Du glemmer at tilkendegive over for din leder, at du har lyst til at få mere ansvar eller andre arbejdsområder.

Hvis du virkelig gerne vil stige i graderne, så er du nødt til at kommunikere dette til din leder. På den måde er der mulighed for, at han eller hun husker dig, når jeres organisation står over for strukturelle forandringer.

2. Du er for selvstændig

Det kan lyde helt kontraintuitivt. For selvom du helt sikkert har hørt, at kvaliteter som selvstændighed og proaktivt adfærd opskattes af arbejdsgiverne, så handler det i høj grad også om at vise dem, at du forstår dig på teamwork og uddelegering.

Du viser din leder, at du er forfremmelsesværdig, når du forstår at uddelegere og til hvem. Det viser nemlig både ydmyghed, realitetssans og ansvarlighed.

3. Du har ikke de nødvendige “hårde” kompetencer

Selvom du mestrer dit nuværende job til tænderne, så bliver du forpasset i en forfremmelsesrunde, fordi du simpelthen ikke har de nødvendige kompetencer. Nogle gange er historien bare ikke længere end det.

En måde, hvorpå du kan angribe dette problem er ved at undersøge, hvilke kvalifikationer, der kræves i dit kommende drømmejob. Sørg for at få adgang til kompetenceudvikling inden du søger forfremmelsen, da dette er udtryk for integritet og ansvarlighed.

4. Du har ikke de nødvendige “bløde” kompetencer

Samtidig kan det også være, at du ikke har de nødvendige bløde kompetencer, der kræves i en mellemleder- eller lederposition. Det være sig evner inden for kommunikation, diplomati, konfliktløsning, præsentation og meget mere.

Brug derfor gerne tid på at udvikle disse såkaldte soft skills. Det er i høj grad dem, der skiller fårene fra bukkene i en forfremmelsesrunde.

5. Du kan ikke finde ud at tage imod feedback

Udvikling kræver selvindsigt og -erkendelse. Derfor må du også være åben overfor eventuel kritik og foretage de nødvendige ændringer i din adfærd eller kompetenceportefølje.

Den vigtige udvikling du kan foretage dig igennem hele din karriere er, hvordan du håndterer en feedback-situtation. For at blive den bedste version af dig selv, er du nødt til at være åbne over for andres blik på dig.

6. Du er alt for selvsikker

Lige så godt som selvsikkerhed er, lige så farligt kan det være at tænke, at man er uovervindelig. Overdreven selvsikkerhed gør dig nemlig selvtilfreds, hvilket bevirker, at du ikke yder dit bedste. Og det er faktisk på den konto, at mange går glip af en forfremmelse. Du går nemlig ikke den ekstra mil for at bevise dit værd over for din leder.

Sørg derfor altid at yde dit bedste og tilføje kompetencer til dit cv - også selvom du synes, at du er den bedst kvalificerede til både dit nuværende job og din drømmestilling.

7. Du er en anelse for pessimistisk

Ser du altid glasset som halv tomt? Så kan det sagtens være din attitude, der gør, at du ikke bliver forfremmet. Jo mere ansvar, der lægger i jobbeskrivelsen jo mere nødvendigt er det, at du er optimistisk, positiv og dreven af natur.

Tænk derfor over, hvordan du siger ting, hvordan du agerer og hvordan du virker på dine omgivelser.

Senest opdateret: 13 mar 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 20-06-2019

5 bud på kompetencegivende assertionskurser

Vil du gerne styrke dine kommunikative kompetencer og opnå større gennemslagskraft? Vi har samlet 5 bud på spændende kurser i assertiv kommunikation.

Læs mere
Sidst opdateret 31-05-2016

Sådan kan din virksomhed bruge Enneagrammet

Du har måske hørt om Enneagram før, men har du helt styr på, hvad det egentlig er? Og ved du, at din virksomhed rent faktisk kan drage stor nytte af værktøjet? Er du nysgerrig efter at vide mere, så læs videre her, hvor vi kommer ind på Enneagrammets funktion samt, hvordan virksomheder gør brug af værktøjet i praksis.

Læs mere
Sidst opdateret 14-09-2018

5 nemme tips til at effektivisere dine arbejdsdag

Føler du dig mindre effektiv på jobbet? Så er der hjælp at hente. Vi har samlet fem nemme måder, hvorpå du kan booste din produktivitet. Læs med lige her.

Læs mere
Sidst opdateret 01-05-2019

4 tips til, hvordan du forbliver handlekraftig

Du er handlekraftig som person, når du formår at tage initiativ, være vedholden og holde strategisk fokus. Men hvilke egenskaber ligger egentlig bag det at være handlekraftig? Tune Hein giver dig her sine 4 bedste tips til at tage action. 

Læs mere
Få nyheder, trends og insight
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indblik i uddannelsesmarkedet samt inspiration til kommende kompetenceudvikling!