Diplomuddannelse i salg og markedsføring
Salg og markedsføring med praksisrettet fokus og internationalt udsyn
Med en diplomuddannelse i salg og markedsføring får du et stærkt afsæt, når du skal løse komplekse salgs- og markedsføringsopgaver. Du får konkrete værktøjer til at planlægge din virksomheds salg, så det bidrager optimalt til virksomhedens succes – både nationalt og internationalt.
Styrk dine kompetencer, mens du er i job
Uddannelsen er for dig, der vil udvikle dig fagligt og personligt, mens du er i job. Den er både relevant for dig, der allerede arbejder med salg og markedsføring og for dig, der brænder for at komme til det.
Vi lægger vægt på at bringe din dagligdag i spil i løbet af uddannelsen. Metoder og teorier relateres derfor i høj grad til dine jobmæssige erfaringer.
Dit udbytte af diplomuddannelsen
Du får udvidet din værktøjskasse, så du kan skabe yderligere værdi for din virksomhed gennem:
- Analyse og udvikling af virksomhedens forretningsmodel
- Analyse af markedet og virksomhedens evne til at dække kundernes behov
- Udvikling og pleje af kunde- og partnerrelationer
- Analyse og udvikling af virksomhedens nationale og internationale konkurrenceevne
- Udvikling af strategier inden for salg og marketing
- Generering af nye kunder samt fastholde og pleje af eksisterende kunder
- Optimering af virksomhedens afsætning og udnyttelse af virksomhedens muligheder for handel med kunder i hele verden
- Implementering og opfølgning af aktiviteter inden for salg og markedsføring
Du kan fra dag et tage din viden med hjem og anvende direkte i dit arbejde i virksomheden.
Uddannelsens indhold og opbygning
Diplom i salg og markedsføring er en 2-årig deltidsuddannelse på bachelorniveau. Uddannelsen består af fem obligatoriske fag, to valgfag og et afgangsprojekt, fordelt på fire semestre. Uddannelsen giver 60 ECTS-point.
Obligatoriske fag
- Forretningsforståelse (10 ECTS)
- Projektledelse (5 ECTS)
- Organisation, kultur og forandringsledelse (5 ECTS)
- Forretningsudvikling og innovationsledelse (5 ECTS)
- Kundeindsigter, trends og tendenser (5 ECTS)
Valgfag
Valgfag skal udgøre 15 ECTS. Herunder skal du vælge ét af disse to valgfag på 10 ECTS:
- Marketingledelse og konceptudvikling (10 ECTS)
- Salg og salgsledelse i en strategisk kontekst (10 ECTS)
Derudover skal du vælge yderligere et valgfag på 5 ECTS. Vi anbefaler:
- Digital marketing (5 ECTS)
Du kan også vælge en række andre valgfag. Tjek med din underviser eller studievejledningen.
Afgangsprojekt
Afgangsprojekt, salg og markedsføring (15 ECTS)
Når du har gennemført uddannelsen, kan du anvende betegnelsen Merk.d. (Salg og markedsføring) (dansk) eller "Diploma of Business Studies (Sales and Marketing)" (engelsk).
Undervisningsform
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, oplæg, gruppearbejde, opgaveløsning, workshops, studiekredse og større projekter. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant teori og konkret erhvervspraksis. Uddannelsen er tværfaglig, og du kommer til at arbejde med både salg, markedsføring, organisation, logistik og økonomi.
Undervisningsmaterialet består af et mix mellem dansk og engelsk litteratur.
Dine jobmuligheder ved endt uddannelse
Uddannelsen giver adgang til en bred vifte af jobmuligheder, men du vil typisk finde job som:
- Marketingkoordinator
- Marketingkonsulent
- Marketingchef
- Key account manager
- Salgskoordinator
- Salgschef
- Exportchef
- Markedschef
Adgangskrav
Direkte adgang
Direkte adgang til diplomuddannelsen gives til ansøgere, der har gennemført en relevant uddannelse mindst på niveau med:
- En erhvervsakademiuddannelse
- En videregående voksenuddannelse (VVU), også kaldet en akademiuddannelse
Individuel kompetencevurdering
Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få vurderet, om din uddannelses- og erhvervserfaring kan sidestilles med formelle kompetencer som beskrevet i uddannelsens fagbeskrivelse og bekendtgørelse.
Anerkendelse kan gives i form af:
- Adgang til optagelse på uddannelse, hvis du søger ind uden at opfylde de fastsatte adgangskrav, og det vurderes, at dine erfaringer kan sidestilles med adgangskravene eller dele heraf.
- Bevis for dele af uddannelsen eller hele uddannelsen, hvis du søger om optagelse, og du i forvejen har fag, som kan sidestilles med fagmoduler på uddannelsen.
Der kræves desuden mindst 2 års relevant erhvervserfaring sideløbende med, eller efter adgangsgivende eksamen. Erhvervserfaringen omfatter både regulær joberfaring, praktikperioder, studiearbejde og anden relevant beskæftigelse.
Videreuddannelse
Hvis du ønsker at styrke dine kompetencer yderligere, kan du bygge oven på din diplomuddannelse med en master- eller kandidatuddannelse. Du kan finde oplysninger om adgangskrav og optagelse hos de institutioner, som udbyder uddannelserne.
Pris
Der betales pr. fag. Dertil kommer udgifter til bogindkøb. Kontakt for prisinformation.
Erhvervsakademi Aarhus

Efteruddannelse og kurser ved Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Aarhus tilbyder kompetencegivende uddannelser, kurser og skræddersyede forløb til virksomheder inden for følgende områder: Finans Indkøb og logistik Innovation, produktudvikling og produktion Informationsteknologi, softwarekonstruktion og webdesign Kommunikation og formidling Laboratorie- og bioteknologi Ledelse og HR Retail Salg og markedsføring Skatter og...
Jeg vil gerne kontaktes af den kursusansvarlige - uforpligtende
Kontaktinformation til Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Aarhus
Udfyld formularen for mere information om Diplomuddannelse i salg og markedsføring