Hvorfor vælge Seminarer.dk?
Mere end 5000 kursister bruger os om året
Udviklet i tæt dialog med brugere
Vi har mere end 25 års erfaring
Startdato
Kursusbeskrivelse
Diagnose eller opdragelse?
Hvornår er et barns adfærd udtryk for en diagnose, og hvornår er den et resultat af opdragelsen – eller af begge dele? Det kan være svært at vurdere for dig som fagperson, og derfor har vi allieret os med cand.mag. og specialist i hjerneforskning Ann-Elisabeth Knudsen og psykolog Rikke Yde Tordrup.
På denne temadag sørger de for, at du får:
- Viden om, hvordan du skelner mellem opvækstrelaterede problemer og neurologiske dysfunktioner
- Indblik i pædagogiske tiltag, der bringer barnet og børnegruppen/klassen i trivsel
- Kendskab til markante forældre og konkrete forslag til, hvordan du bedst møder børn, som ikke har oplevet grænser eller opdragelse
- Input til, hvordan du kan involvere forældrene og skabe et godt samarbejde
Lyder det som noget for dig?
Er der tale om diagnose eller opdragelse?
Det er ikke altid let at finde ud af, hvornår et barns adfærd er et resultat af en diagnose, og hvornår der er tale om opvækstrelaterede problemer, f.eks. manglende grænsesætning.
Der findes heller ikke en enkel “opskrift” på, hvordan du som fagperson kan skelne imellem de to. Der er dog en række pejlemærker, som du og dine kollegaer kan være opmærksomme på, så I undgår fejlantagelser og i stedet kan igangsætte de rette pædagogiske tiltag. Der ligger en stor opgave i at hjælpe børnene, så de kan indgå i fællesskabet uden at skabe uro og kaos omkring sig. Og det er nødvendigt, at vi formår at inddrage og samarbejde med forældrene – også selvom nogle forældre er markante med store krav og stærke følelser.
Denne temadag omhandler om de børn, som f.eks. larmer meget, er urolige, vil styre andre, ikke deltager i fællesaktiviteter, og som er involveret i mange konflikter eller modsat er meget stille og passive. Og hvor du og dine kollegaer bliver i tvivl om, hvad årsagen kan være: Har børnene ADHD, er de måske særligt sensitive, eller kan det være opdragelsen – eller manglen på samme - som skaber problemer?
Dagens første underviser, cand. mag. Ann-Elisabeth Knudsen, stiller skarpt på denne udfordring og giver inspiration til, hvordan du vurderer børns udvikling og skelner mellem opvækstrelaterede problemer og deciderede neurologiske dysfunktioner.
Dernæst zoomer cand. psych. Rikke Yde Tordrup ind på, hvad du kan gøre, når du møder børn, som har udviklet vanskeligheder, der giver dem negativ feedback i deres omgivelser. Hun belyser, hvordan du hjælper det enkelte barn og børnegruppen/klassen til at være i trivsel. Hun kommer desuden ind på, hvordan du inddrager forældrene og optimerer det til tider komplekse samarbejde.
Temadagen er relevant for alle, der møder børn i alderen 3-10 år med adfærdsproblemer – det kan være i daginstitutioner, skoler, SFO eller i forbindelse med rådgivning.
Pris
Pris for deltagelse er 2.995 kr. (ekskl. moms). Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe samt kaffe og te ad libitum
”Jeg kan kun anbefale en uddannelse ved Seminarer.dk. Det er vigtigt, når man i en travl hverdag vælger at bruge tid på uddannelse, at det giver mening. Det giver mening, når Seminarer.dk vælger undervisere, som har erfaring med almindelige hverdagsudfordringer,...