Er du HR medarbejder? Og vil du gøre os klogere på dine største udfordringer, når det kommer til kompetenceudvikling? Svar på vores korte survey her

Søg kursus

Kontaktlæreruddannelse for efterskole- og højskolelærere

DISPUK, Landsdækkende
Længde
Kursets længde kan tilrettelægges, så det passer arbejdspladsen
Næste startdato
Kontakt for information Se detaljer
Uddannelsens hjemmeside
Uddannelsesform
Firmakursus
Længde
Kursets længde kan tilrettelægges, så det passer arbejdspladsen
Næste startdato
Kontakt for information Se detaljer
Uddannelsens hjemmeside
Uddannelsesform
Firmakursus
Få mere information om kurset

Startdato

1 tilgængelig startdato

Kontakt for information

  • Firmakursus
  • Danmark

Kursusbeskrivelse

Kontaktlæreruddannelse for efterskole- og højskolelærere

Få konkrete metodiske greb til at håndtere svære samtaler med efterskole- eller højskoleelever, der er ramt af livet på forskellig vis. Dette kursus udbydes skræddersyet og lokalt - eksempelvis ved afholdelse af temadage på den specifikke arbejdsplads.

På kontaktlæreruddannelsen trænes metoder, der kan styrke fællesskaber, håndtere konflikter, understøtte samarbejdet imellem skole og hjem og som støtter den enkelte elev eller kursists personlige udvikling.

Cirka 10% af de elever, der starter på en efterskole, stopper før tid af forskellige årsager. Det går ikke bare ud over skolernes økonomi, men berører alle voksne og unge – både dem, som må forlade skolen og dem, der må sige farvel til nye kammerater. På DISPUKs kontaktlæreruddannelse undervises i det store arbejde, der ligger ud over at være underviser, når man er lærer på en høj- eller efterskole.

Et efterskoleophold eller et højskoleophold handler aldrig kun om, at eleverne skal lære noget, de skal også blive til nogen. Det er en vigtig tid, fordi et ophold på en efterskole eller højskole også er med til at forme et menneskes identitet. Måden vi som lærere bidrager til at møde de vanskeligheder, elever kan stå med, kan få stor betydning for, hvordan denne identitet eller selvforståelse udvikles. Derfor skal man som lærer også i sin filosofi og sine metoder være bevidst om, hvordan det, man som lærer gør, er med til at påvirke elevers identitet.

Formål

Man skal som lærer på en høj- eller efterskole kunne gabe over meget. Udover undervisningen er hjemve, angst, gamle traumer, sorg, diagnoser af forskellig art, konflikter, flydende kønsidentiteter eller samarbejdet med forældre blot nogle af de opgaver, man skal hjælpe eleverne med at håndtere. Læreren skal ikke være terapeut, men skal kunne hjælpe eleverne med at håndtere problemstillingerne i hverdagen. På de fleste efterskoler og højskoler har man mange års erfaring med at gøre det, og den oplæring, man som lærer har fået i at håndtere alt det, der ligger ud over at være underviser, har ofte været igennem ”learning by doing” og sparring med de mere erfarne lærere på skolen.

Ofte har lærerne svært ved at fortælle om de metoder eller den faglighed, som ligger bag den praksis, de har, når det kommer til denne del af arbejdet. Grundtvig, Kold og tænkere efter dem har haft stor indflydelse på den holdning eller ånd, mange efterskoler og højskoler lægger vægt på, men der tilbydes få konkrete værktøjer at arbejde ud fra.

Narrativ praksis tilbyder et filosofisk afsæt og konkrete metoder til at håndtere samtaler og aktiviteter med mennesker for hvem, livet er svært, uden at det behøver at blive terapi.

På DISPUKs kontaktlæreruddannelse undervises i konkrete metodiske greb til denne vigtige del af højskole- og efterskolearbejdet. Uddannelsen er tilrettelagt over seks forskellige temaer:

  • At gøre svære samtaler lettere.
  • Sprog og fortællingers betydning for identitet.
  • At opbygge tillidsfulde relationer til- og mellem elever.
  • At håndtere konflikter.
  • At bakke op om udviklingsprocesser.
  • Alternativer til at bryde samarbejdet.

Man vil under de forskellige metoder bliver introduceret for både teori og konkret praksis, som retter sig specifikt imod de enkelte temaer. På uddannelsen vil vi tale om, hvordan man kan omsætte dette til deltagernes konkrete hverdag.

Forløb

Dette kursus udbydes skræddersyet og lokalt – eksempelvis ved afholdelse af temadage på den specifikke arbejdsplads.

Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til alle efterskolelærere og alle højskolelærere.

Vi anbefaler, at man som skole sender mindst to lærere afsted på uddannelsen sammen for at styrke muligheden for refleksion og samarbejde om implementering af læring fra uddannelsen i det daglige arbejde.

Pris

Kontakt for information. 

Få information

Få information

Få svar på dine spørgsmål om Kontaktlæreruddannelse for efterskole- og højskolelærere
Den kursusansvarlige vil kontakte dig
Ingen omkostninger eller forpligtigelser

reCAPTCHA logo Denne hjemmeside er beskyttet af reCAPTCHA og Googles privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
DISPUK
Strandvejen 202 B
3070 Snekkersten

Dansk Institut for Supervision, Personlaleudvikling, Undervisning og Konsultation

Gennem mere end 30 år har DISPUKs mission været at bidrage til at gøre verden lidt bedre for dem, som har det sværest – uanset om vanskelighederne findes i hjemmet, på arbejdspladsen, i kulturens dominerende normer eller i den individuelle...

Læs mere og vis alle uddannelser fra denne udbyder

Sponsoreret