Startdato
Kursusbeskrivelse
Efteruddannelse i PPR-arbejde
Denne 1-årige uddannelse tilbyder en række konkrete, narrative og praksisnære værktøjer, der retter sig mod de vigtige og forskelligartede opgaver, der er en del af PPR’s komplekse arbejdsområde, herunder det praksisnære samarbejde med pædagoger og lærere, klasseindsatser, mødedeltagelse, konflikthåndtering og meningsfulde dokumentationsformer. Uddannelsen retter sig både mod nye og garvede medarbejdere i PPR.
Hvordan kan vi bringe faglig kreativitet, fokus på relationer og hverdagsrevolutionære praksisser ind i PPR-arbejdet, hvor kompleksitet, mangel på ressourcer og stigende opgavemængder er hverdagen? Og hvordan kan vi med konkrete greb og værktøjer øge muligheden for menings- og effektfulde indsatser? På denne 12-dages intensive efteruddannelse tilbydes håb, mod og konkret inspiration til udvikling af arbejdet i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), så det bliver meningsfuldt og praksisnært for både børn og unge samt de professionelle voksne, der omgiver dem.
Narrativ praksis i en kompleks hverdag:
Narrativ praksis kan bidrage til at skabe nye perspektiver på arbejdet i PPR. Gennem uddannelsen får deltagerne en grundig introduktion til, hvordan narrativ praksis kan anvendes til at skabe relationer, der fremmer meningsfuldhed og mod til at tænke og handle kreativt. Fokus er på at være den rollemodel, vi ønsker, voksne skal være for børn og unge, og på at skabe muligheder for forandringer, selv under vanskelige strukturelle forhold.
PPR-området er præget af mangeartede udfordringer, hvor frustration og afmagt kan fylde hos de voksne, der arbejder med børnene. Efteruddannelsen giver deltagerne redskaber til at håndtere disse udfordringer og styrke deres evne til at navigere i komplekse situationer. Særligt fokuseres der på, hvordan man kan arbejde med konfliktfyldte samarbejdsrelationer og skabe bevægelse, selv når rammerne er stramme.
Formål
Uddannelsens formål er at give deltagerne:
- Viden om, hvordan narrativ praksis kan integreres i PPR-arbejdet
- Inspiration til at udvikle praksisnære tilgange, der skaber positive forandringer i hverdagsmiljøerne for børn og unge
- Redskaber til at navigere i komplekse samarbejdsrelationer og strukturelle udfordringer
Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til psykologer og andre faggrupper, der arbejder med sparring, rådgivning, mødeledelse og opkvalificering af pædagogiske miljøer i samarbejde med lærere, pædagoger, ledere, forældre og andre nøgleaktører i barnets liv. Den er også relevant for psykologer og andre aktører, der ønsker at arbejde inden for PPR-området.
Eksamen og diplom
Uddannelsen afsluttes med, at hver enkelt deltager laver en mindre præsentation, der viser, hvordan deltageren har omsat narrativ inspiration i egen praksis. Til præsentationen skal deltageren fortælle om eller vise klip af, hvordan han eller hun har omsat nogle af de narrative metoder til egen praksis samt fremlægge nogle af de teoretiske og metodiske overvejelser, det har givet anledning til undervejs. Fremlæggelsens varighed er 20-30 minutter. Fremlæggelserne bevidnes af de øvrige deltagere.
Pris
31.000,- kr. inkl. moms.
Få information
Dansk Institut for Supervision, Personlaleudvikling, Undervisning og Konsultation
Gennem mere end 30 år har DISPUKs mission været at bidrage til at gøre verden lidt bedre for dem, som har det sværest – uanset om vanskelighederne findes i hjemmet, på arbejdspladsen, i kulturens dominerende normer eller i den individuelle...