Startdato
Kursusbeskrivelse
HD kursus i Virksomhedens strategiske landskab
Vil du blive klogere på dine kunder, så du kan skabe værdi for dem?
Jo mere du ved om dine kunder, jo mere kan du sælge. Derfor er det vigtigt for dig, som arbejder med marketing at vide, hvordan en virksomhed fungerer i forhold til sit marked og sine kunder.
Dette kursus giver dig den grundlæggende viden om, hvordan en virksomhed fungerer i forhold til sit marked og sine kunder. Du får indsigt i, hvordan du gennemfører markedsanalyser, udvikler go-to-market strategier, prioriterer kundesegmenter og skaber værdi for kunderne. Og du får overblik over de vigtigste værktøjer, teorier og modeller plus erfaring med hvordan du forholder dig kritisk til dem.
Bliv inspireret til at tænke anderledes og styrk dine kompetencer
Du vil blive inspireret til at tænke anderledes, det vil sige, at du ikke kun lærer at forstå spillereglerne på markedet i sammenhæng med virksomhedens strategi, men også at se mulighederne for at ændre spillereglerne. Du får med andre ord styrket dine kompetencer til en række job inden for salg og markedsføring inklusive fx callcentre, logistik, økonomistyring og HR.
Kursets indhold
Kurset vil have særligt fokus på:
- Markedsanalyser (PEST) og andre analyser af virksomhedens omverden
- Go-to-market strategier
- Vækststrategier og forretningsmodeller – Porters Value Chain, Blue Ocean og Value-Shop
- Value Proposition Design, Porter’s 5 Forces, Markting mix’et og de 7 P’er
- Værdiskabelse i markedet og kundebehov
Dit udbytte
Efter kurset vil du:
- vide, hvordan du gennemfører markedsanalyser, udvikler go-to-market strategier, prioriterer kundesegmenter og skaber værdi for kunderne
- have lært om de vigtigste værktøjer, teorier og modeller plus erfaring med hvordan du forholder dig kritisk til dem
- blive inspireret til at tænke anderledes, så du ikke kun forstår spillereglerne på markedet i sammenhæng med virksomhedens strategi, men også ser mulighederne for at ændre spillereglerne
Kursets indhold
Kurset vil især have fokus på:
- Markedsanalyser (PEST) og andre analyser af virksomhedens omverden
- Go-to-market strategier
- Vækststrategier og forretningsmodeller – Porters Value Chain, Blue Ocean og Value-Shop
- Value Proposition Design, Porter’s 5 Forces, Markting mix’et og de 7 P’er
- Værdiskabelse i markedet og kundebehov
Undervisningsform: HD kurset Markedsforståelse og kundebehov giver 5 ECTS point, og er et obligatorisk fag, som foregår hverdagsaftener eller i weekender i efteråret.
Dit udbytte af kurset Markedsforståelse og kundebehov
Du vil blive inspireret til at tænke anderledes, det vil sige, at du ikke kun lærer at forstå spillereglerne på markedet i sammenhæng med virksomhedens strategi, men også at se mulighederne for at ændre spillereglerne. Du får med andre ord styrket dine kompetencer til en række job inden for salg og markedsføring inklusive fx callcentre, logistik, økonomistyring og HR.
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder inden for salg og markedsføring f.eks. callcentre, logistik, økonomistyring og HR.
Faget er obligatorisk på HD2 Business og på HD2 Strategisk Salg og Marketing samt valgfag for studerende, som ikke har fulgt faget som en del af enten HD2 Business eller HD2 Strategisk Salg og Marketing.
Eksamen og diplom
HD kurset Markedsforståelse og kundebehov afsluttes med en individuel mundtlig eksamen.
Pris
Prisen for HD kurset Markedsforståelse og kundebehov er 5.500 kroner for forårsholdet og 5750 kr. for efterårsholdet.

CBS HD - for dig som vil mere
HD er et fleksibelt uddannelsesunivers, som giver dig et solidt fundament til at forstå og drive enhver virksomhed eller organisation. Du kan både læse HD hvis du har brug for at blive bedre til det, du allerede kan, eller hvis...