Vis finduddannelse.dk som: Mobile

Sådan måler I ROI på jeres kompetenceudviklings-initiativer

Kompetenceudvikling er værdifuldt. Medarbejdere rundt om i danske virksomheder og organisationer skatter det højt, fordi de føler sig set og involveret i egen faglig udvikling. Sagt anderledes bidrager videreuddannelse altså til engagement og tilfredshed på jobbet. 

Men hvordan måler man egentlig på sådanne lidt fluffy paramtre? Ifølge eksperter, så bør HR-medarbejdere, der skal kunne fremvise en acceptabel ROI på kompetenceudvikling sørge for at koble den nye læring til allerede eksisterende forretningsmål og cyklusser. 

Læs derfor med herunder og bliv inspireret til hvordan. 

Definér udvikling, der taler ind i I jeres overordnede forretningsmål

Kompetenceudvikling er bestemt ikke noget, der skal angribes med spredehagl, og der skal ikke bare spenderes i øst og vest. Nej, vi anbefaler i høj grad, at I danner jer et overblik over, hvad det er I gerne vil opnå med kompetenceudviklingen af jeres medarbejdere, førend I begynder at allokere penge på diverse initiativer. Overvej snarere nøje, hvordan mere uddannelse af jeres stab kan forenes med overordende forretningsmål. 

Er der f.eks. bestemte kompetencer som jeres medarbejdere skal uddannes i for at kunne udføre specifikke arbejdsopgaver? Eller er der måske brug for, at I fokuserer og øger produktiviteten inden for et givent område?

Når I bliver klar over, hvad det er I egentlig har behov, bliver I - i langt højere grad - i stand til at beregne omkostningerne for jeres investering i kompetenceudvikling. Samtidig får I også et langt bedre overblik over jeres gevinster ved ditto. 

Find ud af, hvordan I underviser jeres medarbejdere mest effektivt

Vi mener, at kompetenceudvikling er noget, der skal iværksættes med et større mål for øje. Det skal derfor ikke bare tilbydes til højre og venstre, men gives til dem, der har brug for det, og som formår at omsætte deres viden til praksisser, der bidrager positivt til jeres overordnede forretningsmål. Tænk derfor over nedenstående: 

  • Hvilke medarbejdere har behov for kompetenceudvikling?
  • Skal undervisningen foregå inhouse eller hos en ekstern partner?
  • Skal I satse på almindelig undervisning, e-learning eller en blanding?
  • Bør I overveje selvstudie?

Identificér den reelle cost/benefit-balance

Dan jer et overblik over de reelle omkostninger ved kompetenceudviklingen. Hvad er prisen for de enkelte poster, som kan være følgende: 

  • Undervisningsmaterialer
  • Den interne / eksterne underviser
  • Tabt arbejdskraft, mens medarbejdere bliver undervist
  • Rejser
  • Lokation

Sæt værdien i forhold til jeres udgifter for at blive klar over difference mellem de penge I bruger, og jeres fortjeneste på kompetenceudviklingen af medarbejdere. 

Overvåg fremgang og vindinger på både den korte og lange bane

Det giver næsten sig selv, at I har brug for store datasæt, førend I kan påvise effektiviteten af jeres kompetenceudviklingsinitiativer. I er derfor nødt til at sætte nogle parametre op: 

  • Vurdér jeres medarbejderes performance og spørg ind til deres egen vurdering af perfomance og færdigheder før undervisningen begynder. 
  • Indsaml feedback ligeså snart, forløbet er færdigt. 
  • Kig på medarbejdernes performance og bed om feedback et lille stykke tid efter det første træningskursus.

Når I er færdige med kompetenceudviklingsforløbet, er der en række vigtige spørgsmål, som I skal huske at stille jer selv. Undersøg f.eks. om de nye færdigheder er blevet implementeret i praksis i tilfredstillende grad. Kig på om der er sket en øgning i kundetilfredsheden eller om der er sket et fald i opsigelser. Og så selvfølgelig, hvad kan alt dette udgøre rent pengemæssigt. 

Sådan maximerer i jeres ROI

For at maximere jeres ROI må I forene undervisning med jeres forretningsstrategi. På den måde vil I opleve succes, fordi jeres medarbejdere netop bliver uddannet i de kompetencer som I - som virksomhed - har brug for, for at kunne eksekvere og levere optimalt. 

Det betyder derfor også, at I ikke kan anlægge en one-size-fits-all-tilgang til kompetenceudvikling. Forskellige funktioner kræver forskellige kompetencer og ikke mindst udvikling af nuværende. Samtidig er det også vigtigt, at I husker på, at jeres medarbejdere er mennesker med forskellige udgangspunkter. 

Brug derfor kompetenceudvikling som et værktøj til engagement, medinddragelse og og kontrol over egen faglig udvikling.

Vil du vide mere om os?
Udfyld formularen for en uforpligtende snak om, hvordan finduddannelse.dk kan hjælpe dig og din organisation med at øge jeres eksponering, og leverer kvalitative leads og webtrafik fra aktivt uddannelsessøgende.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Dine informationer gives ikke videre til andre og tilføjes ikke mailinglister eller lignende.

Senest opdateret: 28 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 06-11-2019

Mystery shopper på finduddannelse.dk i november 2019

I november måned lancerer vi et nyt koncept her på finduddannelse.dk, som vi kalder for Mystery Shopper. Læs mere om det her. 

Læs mere
Sidst opdateret 13-06-2019

Opbygning af Brand loyalitet: Sådan får I jeres kunder til at komme tilbage

Det er veldokumenteret at det kan koste 5-25 gange mere finde nye kunder, fremfor at fastholde eksisterende kunder. Derfor kan det virkelig give mening at fokusere på kunde retention. 

Læs mere
Sidst opdateret 30-08-2019

5 bud på, hvordan du skaber motivation

Vil du gerne øge din egen motivation og dine medarbejderes, men synes du samtidig, at valget af uddannelse er uoverskueligt? Denne guide kommer med 5 bud på gode motivations-uddannelser, der afdækker forskellige motivationsbehov.

Læs mere
Sidst opdateret 18-06-2019

Hvilke kursustyper satser virksomhederne på?

Hvilke kursustyper vælger virksomhederne at satse på, når de skal finde kompetenceudvikling til deres medarbejdere?

Læs mere