Vis finduddannelse.dk som: Mobile

3 måder at gøre e-learning mere menneskeligt

3 måder at gøre e-learning mere menneskeligt

Uddannelse bliver i dag set som en af de vigtigste faktorer når det kommer til vidensøkonomien. Vil et land være en del af vidensøkonomien, er uddannelse altså et af de første faktorer der skal kigges på. Og det er her e-learning kommer ind i billedet.

Spredning af e-learning har muliggjort en transformation på tværs af mange brancher, og været med til at redefinere hvordan informationer er anskaffet, bevaret, delt og behandlet af forbrugerne af det 21. århundrede. L&D (Learning & Development) og HR-professionelle står i spidsen for det samme skift på et globalt niveau, inden for efter- og videreuddannelse.

Udvikling, implementering og måling af e-learning løsninger er vigtige i alle brancher. Men e-learning kommer også med et sæt af unikke udfordringer, når kursisterne er langt væk, spredte og primært bliver engageret via teknologiske medier. Dette paradigme er med til at karakterisere e-learning som vi kender det i dag.  

Derfor er det vigtigt at overveje, hvordan e-learning kan gøres mere menneskeligt. Ved at inkorporere tre nøgleelementer kan læringsoplevelsen gøres mere menneskeligt, og bemyndige eleverne til at lykkes i deres undervisning.

Autonomi

Alle e-learnings miljøer har én ting til fælles: En geografisk afstand der adskiller elever fra instruktører og i mange tilfælde også hinanden. Selvom det kan virke som et svært set-up, at lave optimal undervisning for kursisterne, så er det faktisk en god platform til at etablere kursisternes autonomi, ligesom at underviser bliver en facilitator, rådgiver og ressource. Inden for den ramme som e-learning giver, er det muligt for kursisterne er bygge, ændre og iterere deres egne mål og succeser.

Kursister har mulighed for at designe deres egne læseplaner, ved at arbejde både individuelt, men også i samarbejde med andre, og dermed dele ideer, og til sidst foreslå læseplanen til underviseren, som kan godkende. Ved at arbejde på denne måde kan underviser og kursist beslutte nogle få kontrolpunkter i løbet af studiet, som sikrer at kursisten gør en meningsfuld fremgang.

Men hvordan kan autonomi blive en fordel for kursister der studerer via e-learning? Først og fremmest fremmer e-learning selvstændighed og engagement. Der er en “rul-ærmerne-op” holdning til ansvarlighed, da kursisterne selv styrer deres læringsoplevelse. Forskning tyder på, at kursister, der får autonomi, har en større motivation, opnår flere kompetencer og større selvværd.

Tilgængelighed

Der findes ikke en one-size-fits-all metode til efter- og videreuddannelse. Der skal L&D og HR-professionelle altid arbejde ud fra variabilitet når det kommer til forskellige typer af læring. Men på trods af variabiliteten bør organisationer sørge for at give kursister lige adgang til læring. Universelle design for learning (UDL) principper er tre vejledende principper, som alle e-learnings undervisning bør omfatte:

  • Giv flere midler til engagement
  • Giv flere midler til repræsentation
  • Giv flere midler til handlinger

Hvis jeres indhold fx er teksttung, så vil UDL-principperne understøtte opbygningen af en tekst-til-tale funktion, der gør det muligt for kursister at lytte til lydoptagelser, hvis de ønsker det, fremfor at læse. Ved brug af videoer og multimedie, skal I sikre tilgængeligheden af tekster til billederne, samt transskriptioner til dem som ønsker at læse sig frem. Når I arbejder med test og prøver, giv da kursisterne mulighed for at vise deres viden visuelt. Jo mere tilgængelig designet er, desto større er sandsynligheden for at opfylde de forskellige behov hos e-learnings kursisterne.

Tilpasningsevne

Den digitale markedsplads for e-learning-værktøjer vokser hver dag. Når I vælger en bestemt teknologiløsning til jeres e-learning, husk da at vurdere, hvor meget I kan tilpasse teknologien til kursisternes skiftende behov, og hvor nemt I kan implementere løsningen med en minimal indsats.

I nogle tilfælde kan en kombination af platforme tilbyde den bedste værdi for forskellige aktiviteter, såsom videokonferencer og filer. Tag jer tid til at omhyggeligt undersøge, om tredjepartsintegrationer er tilgængelige for at gøre det lettere for instruktører og administratorer at skabe overblik.

Giv e-learnings kursisterne mulighed for at dele feedback, således at I nemt identificerer huller, og dermed kan forbedre læringsoplevelsen. Denne feedback vil gøre det nemmere at skalere teknologien til flere brugere, uden at det ødelægger kvaliteten af læringen.

Vil du vide mere om os?
Udfyld formularen for en uforpligtende snak om, hvordan finduddannelse.dk kan hjælpe dig og din organisation med at øge jeres eksponering, og leverer kvalitative leads og webtrafik fra aktivt uddannelsessøgende.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Dine informationer gives ikke videre til andre og tilføjes ikke mailinglister eller lignende.

Senest opdateret: 05 feb 2019