Hvilke egenskaber og kompetencer er vigtige at besidde, når man arbejder, eller vil arbejde med marketing? Hvilke kompetencer efterspørger arbejdgiverne, når de søger efter kandidater til stillinger inden for marketing? Vi har her hos finduddannelse.dk gennemgået over 6000 jobannoncer for at blive klogere på lige netop de spørgsmål.
Det er altid en god ide at have fingeren på pulsen i forhold til at vide, hvad der sker i ens faglige felt. At vide hvad der rører sig i den respektive branche. For hvilke kompetencer, faglige såvel som personlige, er vigtige at besidde lige nu, hvis man gerne vil arbejde med marketing? Udover at fungere som inspiration til din jobansøgning og CV, kan nedenstående liste over kompetencer give dig et indblik i, hvilke områder du måske har brug for at styrke dine kompetencer og erfaring.
De mest efterspurgte kompetencer inden for marketing i 2022
Top 15 faglige kompetencer
1. Marketing
2. SoMe
3. Digital marketing
4. Relevant uddannelse
5. Erfaring
6. Content
7. Microsoft Office
8. Email marketing
9. Faglig stolthed
10. Strategi(sk)
11. Google Analytics
12. Google Ads
13. Gode skriftlige egenskaber
14. SEO
15. Weberfaring
Top 15 personlige kompetencer
1. Drive
2. Ansvarlig
3. Dansk
4. Struktureret
5. Selvstændig
6. Passioneret
7. Engageret
8. Engelsk
9. Positiv
10. Kreativ
11. Motiveret/motiverende
12. Innovativ
13. Godt overblik
14. Kommercielt mindset
15. Analytisk
Baseret på 6.198 jobannoncer på Jobindex
Når arbejdsgivere efterspørger kompetencen "Marketing" som det første, er der i dette tilfælde tale om en kompetence, der dækker over flere forskellige kompetencer. Her efterspørges nemlig både marketing erfaring, men også mere specifikke kompetencer som eksempelvis erfaring med marketingkampagner, marketingperformance og marketingstrategi.
Det vigtigste, som arbejdsgiverne efterspurgte i 2022, var blandt andet en relevant uddannelse og erfaring. Både uddannelse og mængden af erfaring varierede fra jobannonce til jobannonce, men fællesnævneren er altså, at de fleste arbejdsgivere lægger vægt på, at den kommende medarbejder har relevant erfaring - både når det kommer til uddannelse, men også når det kommer til erhvervserfaring. Husk her, at du som nyuddannet ikke behøver at tabe modet. Hvis du har haft et studiejob inden for marketing, er dette bestemt også noget, der tæller med.
Invester i GA4
I skrivende stund er det kun 12 jobannoncer, der efterspørger specifikke GA4 kompetencer. Dette vil her hos finduddannelse.dk dog antage kommer til at ændre sig i løbet af den kommende tid. Vi formoder, at der i løbet af 2023 vil være større efterspørgsel efter specifikke kompetencer inden for GA4, og efterspørgslen efter denne konkrete kompetence, vil nok komme til at lægge på samme niveau, som Google Analytics lægger på nu. Google Analytics 4 (GA4) kommer nemlig til at erstatte Google Analytics - det, der også kaldes Universal Analytics. Det kan derfor være en rigtig god ide, hvis du allerede nu stifter bekendtskab med GA4. Invester eventuelt din tid i en certificering, så du for alvor kan skille dig ud på dit CV.
Inspiration til jobansøgningen og dit CV
På listen ovenfor finder du de 30 mest attraktive kompetencer og egenskaber, som netop nu efterspørges i jobannoncer inden for marketing. Disse er gode at have for øje, hvis du ønsker at tage din karriere til nye højder og mangler inspiration til ansøgning og CV, eller hvis du ønsker at videreuddanne dig. Mangler du nogle af de kompetencer, der er nævnt i listen ovenfor? Så har du mulighed for at tage et kursus eller en hel efteruddannelse inden for marketing, der giver dig præcis de kompetencer, du søger. Tryk på knappen herunder, og find lige præcis det kursus inden for marketing, der passer til dig.
Om undersøgelsen
I alt er 6.198 jobannoncer gennemgået i perioden 1. januar til 7. december 2022. Jobannoncerne inkluderer kategorien "Marketing" på Jobindex, og dækker således over de mange forskellige jobfunktioner, der lægger under denne jobkategori. I nogle tilfælde er lignende egenskaber og kompetencer nævnt med forskellige udtryk. Her har vi søgt på de forskellige udtryk og lagt dem sammen som en og samme kompetence.