Søg kursus

5 grunde til at bruge sociale medier, mens du er på arbejde

Bruger du Facebook i arbejdstiden? Få 5 gode undskyldninger for, hvorfor det giver mening at være på de sociale medier i arbejdstiden.

5 grunde til at bruge sociale medier, mens du er på arbejde

Mens du læser denne artikel, sidder du måske på Facebook, Linkedin eller et tredje socialt medie? Du har måske ikke engang fået fri fra arbejde endnu? I så fald er du ikke alene!

Vi har her hos finduddannelse.dk lavet en lille undersøgelse, som viser, at 87% af vores besøgende bruger sociale medier, mens de er på arbejde.


Derudover viser undersøgelsen, at vi i Danmark bruger de sociale medier i arbejdstiden til primært at holde kontakten med familie, venner og netværk, mens de både i Sverige og Finland primært bruger de sociale medier i arbejdstiden som en kilde til at samle information.

Sociale medier i arbejdstiden - 5 gode undskyldninger

Tendensen med at bruge de sociale medier i arbejdstiden er en udvikling, som ikke er særlig populær hos arbejdsgiverne.

En undersøgelse fra 2010, foretaget af analyseinstituttet Wilke, viste, at brugen af de sociale medier i arbejdstiden beløber sig på 11 mia. kroner i tabt arbejdskraft årligt. Det er bestemt ikke et beløb at kimse af, men måske ”facebooking” og andet sociale medie forbrug ikke er så slemt en ting alligevel.

Vi har fundet 5 gode undskyldninger for, hvorfor det giver god mening at være på de sociale medier i arbejdstiden:

1. Sociale relationer giver lykkeligere medarbejdere

Vi bliver gang på gang kåret til verdens lykkeligste folkefærd – vi er ligefrem foregangsland og forskningsgenstand for andre lande med et ønske om en mere lykkelig befolkning.

På arbejdspladser i Danmark ansætter man i dag ”lykke coaches” til at optimere medarbejdernes lykke, da det er godt for produktiviteten og sundheden.

Vores sociale relationer er i høj grad en af grundene til, at vi er et lykkeligt folkefærd. Finduddannelse.dk’s egen undersøgelse viste, at i forhold til vores nordiske naboer, hvis hyppigste årsag til brug af sociale medier i arbejdstiden var at finde og få information, så er den hyppigste årsag blandt danskere, at de bruger de sociale medier i arbejdstiden til at holde kontakten ved lige med netværk, venner og familie.

Så hvis vi som medarbejdere arbejder mere effektivt og er sundere qua vores lykkeligere sind, så burde det være i arbejdsgivers interesse, at vi plejer vores relationer online i arbejdstiden.

2. Vi tager en 'social media' pause i stedet for en rygepause

I takt med at rygning og rygepauser nærmest er blevet forbudt på de danske arbejdspladser, har vi brug for en anden pause i arbejdet. For vi kan faktisk ikke være koncentrerede i mere end 45 minutter ad gangen, før vi mister fokus.

Vi bruger sociale medier som en tankeadspredelse og for at give hoved en pause, så det igen kan præstere. Derfor er pauser med til at gøre os mere effektive. 

3. Sociale medier udvider vores netværk - også professionelt

”Six degrees of separation” er et eksperiment, som de fleste kender til. Det går ud på, at vi alle er forbundet indenfor højst seks led. Når det er tilfældet, er det næsten sikkert, at vores nuværende og fremtidige kunder befinder sig et sted i vores nærmeste eller mere perifere netværk.

Derfor giver det god mening at pleje sit netværk af venner, bekendte og familie, så man øger chancerne for at udbrede kendskabet til sig selv og det produkt, man kan tilbyde via sit arbejde. Gode personlige anbefalinger og word-of-mouth er den bedste og billigste reklame man kan få.

Desuden har din arbejdsgiver adgang til et enormt netværk gennem sine medarbejdere, hvorigennem han kan spare penge til rekruttering, know-how og på vennetjenester. Din arbejdsgiver kan derfor spare penge på din hang til sociale medier.

4. Få den nyeste viden på de sociale medier

Facebook og LinkedIn er sociale medier, hvor der sker en stor grad af vidensdeling. Folk deler relevante artikler og information op fra deres respektive brancher, eller debatterer, hvad der er aktuelt lige nu.

For de fleste virksomheder er det nødvendigt at være på forkant med udviklingen og nyheder i samfundet. Det er derfor en enorm ressource, at de har deres medarbejdere til at holde øje med, hvad der sker og orientere dem om vigtige nyheder, som kan have betydning for deres forretning.

5. Hvad gør konkurrenterne?

De sociale medier er perfekte til at holde øje med konkurrenterne. Har de nu nye tilbud eller andre services, som vi skal matche?

Ikke at man nødvendigvis skal lægge sig i kølvandet på konkurrenterne, men i forhold til at lave en markedsanalyse og finde det rette ”blue ocean”, er det en fordel, at man online kan holde øje med, hvor konkurrenterne bevæger sig hen.

Desuden er de sociale medier en god måde at blive inspireret til at se og gøre tingene anderledes. Her kan man finde skoleeksempler på, hvordan man gør det rigtig godt. Så for medarbejderne kan de sociale medier fungere som en ”inspirationspause” og forberedelse til det kommende strategimøde.

Får jeres virksomhed det optimale ud af jeres tilstedeværelse på sociale medier? Ellers kan I med fordel overveje at springe ud i et kursus i sociale medier, hvor I får helt styr på jeres online tilstedeværelse.


Annoncer