Psykisk førstehjælp – dét skal du være opmærksom på

Mange arbejdspladser har styr på den fysiske førstehjælp, men hvad med den psykiske?

De fleste arbejdspladser har efterhånden styr på den fysiske førstehjælp, som hjertestarter og livreddende førstehjælpskurser. Men hvad med den psykiske førstehjælp? Det er ofte en overset behandling, og rigtig mange arbejdspladser har slet ikke nogen form for instruktioner, hvis der sker en traumatisk hændelse.

Lige som at alle medarbejdere bør have styr på hjertestarterne, bør alle i virksomheden også være bekendte med instrukser og handlinger der bør gøres, når der er brug for psykisk førstehjælp. Problemet er bare, at langt fra alle virksomheder, har en beredskabsplan for psykologisk krisehåndtering.

Derfor har vi taget fat i Thomas Phillipsen, Ambulancebehandler, instruktør og ejer af Life2Save, som herunder giver sit besyv på, hvorfor psykologisk førstehjælp er så vigtigt, hvad der er vigtigt at have fokus på, og i hvilken retning jeres virksomhed bør starte.

Psykisk førstehjælp kan vi alle få brug for

Der er heldigvis rigtig stor fokus på det at kunne yde livreddende førstehjælp, og især hjertemassage og brug af hjertestarter er ”oppe i tiden” både i medier, hos virksomheder, institutioner, foreninger og private. Men hvad den psykiske førstehjælp?

Det er der ikke ret mange der sætter ord på og taler om, men faktisk er jeg overbevist om at vi vil få behov for at skulle yde psykisk førstehjælp langt oftere end vi vil skulle ”redde liv”.

Desværre er det bare slet ikke sikkert vi opdager behovet for psykisk førstehjælp, og hvis vi gør tør vi så tilbyde os selv og yde den?

Skal alle der rammes af, eller kommer i, en situation "der sætter dem ud af spillet" nu til at have psykologhjælp?

Nej det skal de nødvendigvis ikke, men hjælp det skal de have!

Vi kan i vores hverdag ikke undgå at møde mennesker der har det ”svært”, det gælder både hvis de rammes af en traumatisk hændelse men også når livet bliver hårdt.

Alle har brug for at der er nogen der opfanger signalerne, forstår hvad det er der sker, og har modet til at tale med dem om det - Det er bare nemmere sagt end gjort!

Vi ved at får du talt om dine oplevelser på en god måde har du meget lettere ved at komme igennem hændelsen uden psykiske sår og med risikoen for at ende i en depression.

Når vi tænker traumatiske hændelser med behov for psykisk førstehjælp er det ofte ulykker med alvorlig tilskadekomst eller død vi ser for os, men også nærved ulykker på arbejdspladsen hvor ”det jo heldigvis gik godt” kan give behov for hjælp. På samme måde som vold, trusler m.m. bør følges op med en snak på den gode måde.

Psykisk førstehjælp kan da ikke være så svært!

Nej, det skulle man ikke mene det er ”jo bare at snakke med folk”, og ja det er det faktisk, meeen mest af alt at lytte og også høre hvad det er de siger og føler.

Se så bliver det faktisk svært for langt de fleste af os. Det er svært at forstå reaktionerne, hvorfor de kommer og hvordan det vil påvirke os selv i situationen.

Når vi spørger hinanden ”har du det godt” eller ”hvordan går det” så forventer vi at den anden svarer ”godt” – men hvad nu når han siger ”nu du spørger så går det af h.... til, jeg har det faktisk rigtig dårligt”. Så stivner smilet på de fleste af os for hvad siger man så?

En hurtig løsninger kan jeg desværre ikke komme med, for den findes ikke.

Men kort og godt:

  • Tag udgangspunkt i, og snak for, dig selv
  • Spørg ind – sæt ord på
  • Vær åben og empatisk
  • Husk på at ”det er ikke situationen i sig selv, det er sig selv i situationen”


Hvad kan I gøre, og bør I gøre noget?

Ja, først og fremmest skal I gøre noget. Naturligvis for at hjælpe hinanden, men det er faktisk også et krav fra Arbejdstilsynet til rigtig mange virksomheder.

Man kan sige det er som at køre med en advarselstrekant i bilen. I Danmark skal den kun være med hvis du kører galt, i Tyskland skal du have den med før du starter turen.

Sådan er det kort sagt også med et psykologisk kriseberedskab.

Har I en arbejdsplads med Særlig risiko for traumatiske hændelser i arbejdet skal I have en plan før der sker noget. Alle andre kan få påbud for ikke at handle hvis/når der opstår en traumatisk hændelse.

Læs instruksen fra Arbejdstilsynet her.

Hvad I bør gøre:

  • Lave en beredskabsplan for psykologisk krisehåndtering
  • Lave et handlekort/instruks alle medarbejdere er bekendte med
  • Lave en aftale med eksempelvis Nordisk Krisekorps omkring psykologbistand
  • Uddanne minimum nøglemedarbejdere i psykisk førstehjælp

Annoncer